Zoals al in een aantal artikelen door collega’s van OrangeValley is beschreven, hebben de laatste updates rondom ITP/ETP (Intelligent/Enhanced Tracking Prevention) ervoor gezorgd dat de advertentiedoelgroepen een stuk kleiner worden. Dit geldt momenteel met name voor gebruikers van de browsers Safari en Firefox. Maar Google heeft voor Chrome ook aangegeven dat binnen nu en twee jaar de third party cookies zullen verdwijnen. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat jij als adverteerder op een andere manier met data moet omgaan. Want hoe bereik je in een cookie-loze wereld nog jouw relevante doelgroep?

Impact op je advertising

Cookies zijn van toegevoegde waarde omdat ze inzichtelijk maken wie jouw website heeft bezocht en welke kenmerken deze personen hebben. Daardoor kan je hen gemakkelijk opnieuw bereiken (retargeting) en kan je ook relevante vergelijkbare doelgroepen (prospecting) opzetten. Echter, de cookies dienen wel geaccepteerd te worden en dat werd de afgelopen tijd juist steeds minder gedaan door internetgebruikers (cookie acceptatie is bij klanten significant gedaald over een periode van een jaar). En daarbij komt dan ook nog eens de stijging in het gebruik van adblockers (47% van internetgebruikers gebruikte adblockers in 2019) Het lijkt er dus sterk op dat, los van de ontwikkelingen op privacy gebied door de verschillende browsers, de wijze om de juiste doelgroep te bereiken sowieso aan vervanging toe is. Daarnaast kan je je afvragen of een bijna 20 jaar oud mechanisme sowieso geen betere alternatieven kent?

De meerwaarde van Data Driven Persona’s

De juiste doelgroep op het juiste moment bereiken. Het is een veelgehoorde term in de online advertising wereld. Echter, veel marketeers zijn met het bepalen van doelgroepen afhankelijk van de tools die zij gebruiken en dat die tools daarbij 3rd party data gebruiken komt de toekomstbestendigheid ook niet ten goede. 

Een oplossing waar de experts bij OrangeValley al enige tijd mee actief zijn is het creëren van data gedreven persona’s. Hierbij wordt gekeken naar de eigenschappen van bestaande klanten, dus 1st party data. Door deze eigenschappen te combineren kunnen één of meerdere persona’s worden gecreëerd. Die persona’s maken het mogelijk om heel gericht platformen te selecteren waarop geadverteerd kan worden.

Het belang van 1st party data

Het belang van 1st party data wordt dus steeds belangrijker, maar het verkrijgen van deze data heeft wat meer voeten in de aarde. De juiste data-infrastructuur moet op orde zijn (koppelingen CRM bijvoorbeeld) en het duurt langer voordat er een behoorlijke hoeveelheid data is waarop je je marketing kan afstemmen. Maar de relevantie van de 1st party data wordt wel alleen maar groter, immers de klanten die in deze data-poule zitten, hebben sterke interesse getoond in jouw merk.

Gebruik Contextual targeting

Één van de targeting mogelijkheden kan contextual targeting zijn. Hierbij wordt gekeken waar jouw relevante persona geïnteresseerd in is. Vervolgens wordt gekeken waar op internet content over dit onderwerp staat om daaromheen jouw advertenties, die overeen komen met het thema van de content, te tonen. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de STER. Zij adverteren nu geheel cookieloos en laten alleen advertenties zien rondom thema’s waarin de doelgroep van de adverteerder geïnteresseerd is. 

Er zijn nog veel meer mogelijkheden om jouw doelgroep op het juiste moment met de juiste boodschap te benaderen. Wil je hierover meer weten? Binnenkort zullen de experts van OrangeValley op deze blog een uitgebreid artikel publiceren over de verschillende mogelijkheden van adverteren in een cookieloos tijdperk!