Afgelopen weekend dook een belangrijke wijziging binnen de zoekresultatenpagina van Google op. De advertenties in de rechterhelft van de zoekresultatenpagina op desktops zijn voor het grootste deel van de zoekopdrachten verdwenen. De enige advertenties die u hier nog zult terugvinden zijn de Google-Shopping resultaten en advertenties in de Knowledge panel.

Daar waar de advertenties aan de rechterzijde verdwijnen, wordt het aantal topadvertenties van 3 naar 4 uitgebreid. Met deze aanpassingen op de resultatenpagina wordt het verschil tussen mobiel, desktop en tablet verder verkleind. Voor mobiel verandert er niets en blijven er maximaal 3 topposities zichtbaar.

Nu 4 advertenties en geen posities meer in rechterkolom.

Nu 4 advertenties en geen advertentieposities meer in rechterkolom.

Wat is de mogelijke impact van deze update?

De SEO resultaten worden nog verder naar beneden gedrukt door de komst van de 4e topadvertentie. Op een gemiddeld scherm schuift daarmee het eerste SEO resultaat zelfs buiten het zicht. We verwachten hier op de korte termijn een negatief effect te gaan zien in de CTR’s van het organische verkeer. Op lange termijn zelfs een mogelijke daling in het totale SEO verkeer.

Binnen SEA gaan we naar alle waarschijnlijkheid een stijging terugzien in CPC’s en een daling in het aantal vertoningen. Er zijn immers minder posities beschikbaar op de eerste pagina van de zoekresultaten en de top 4 garandeert nu alleen nog een vertoning op het bovenste gedeelte van de resultatenpagina. Daar waar u voorheen met een positie in de rechterkolom nog wel zichtbaar was en verkeer genereerde.

Wanneer gaat dit spelen?

We zien dit nu al direct terug in het overgrote deel van de zoekopdrachten. De uitrol hiervan is dus al gestart! Houdt hier rekening mee wanneer u de resultaten van het afgelopen weekend gaat analyseren.

Waarom kiest Google voor deze wijziging?

Al sinds 2010 is Google continu aan het testen met verschillende opzetten van de resultatenpagina. Zelf melden zij dat de onderzoeken en data die in de afgelopen jaren zijn verzameld aantonen dat deze wijziging de meeste relevante resultaten biedt voor de eindgebruikers en adverteerders.

Maar wat gaat er nu aan die rechterkant gebeuren? Voor de toekomst zou de rechterkolom weleens een hele nieuwe toepassing kunnen krijgen. Naast de Knowledge graph die hier getoond wordt, zou het zomaar eens kunnen dat Google deze ruimte gaat gebruiken voor eigen tools, zoals eigen vergelijkingstools (voor bijvoorbeeld hypotheken in de US al gelanceerd) of Google Flights resultaten die nu nog onder de 4e advertentiepositie wordt getoond. We gaan het in de gaten houden.

Direct advies nodig? Vraag het onze consultants

Wilt u weten hoe u het beste met deze verandering om kunt gaan zonder daling in traffic of ROI binnen uw SEA en SEO kanalen? Of welke data belangrijk is om juist nu in de gaten te houden en hoe u hier op in kunt spelen? Vraag het onze consultants!

Blijf op de hoogte!

Wij houden de ontwikkelingen en impact nauwlettend in de gaten en komen over 2 weken terug met een overzicht van de eerste effecten van deze wijziging en tips hoe hier op in te spelen. Hou onze blog in de gaten of schrijf u in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.