Traditioneel was het vak van marketeer binnen B2B vooral gericht op marketing-communicatie: het organiseren van beurzen, events, het up to date houden van productinformatie en het onderhouden van de website. De online component in het focusgebied van de B2B marketeer is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Traditionele marketing communicatie neemt af in effectiviteit. Daarentegen bieden online inspanningen veel meer mogelijkheden bieden. Maar hoe effectief zijn deze marketing inspanningen? 

Inzicht in effectiviteit van je online inspanningen begint bij het stellen van de juiste doelstellingen. De formulering van heldere SMART doelstellingen met bijbehorende KPI’s is cruciaal. Toch slagen veel bedrijven er niet in om dit helemaal inzichtelijk te krijgen. Doelstellingen worden gedefinieerd, maar niet SMART gemaakt. Of er wordt slechts op 1 KPI te gestuurd; vaak omzet. Toch zijn er veel meer KPI’s te definiëren. Denk hierbij aan het aantal leads. 

Toepassing van attributie 

In veel organisaties zien we dat er weinig aandacht geschonken wordt aan attributie. Terwijl het juist van belang is om de toegevoegde waarde van ieder kanaal inzichtelijk te krijgen. Zo weet je of je budget op de juiste manier wordt uitgegeven. 

Een andere valkuil is dat er geen ‘single source of truth’ binnen de organisatie wordt gehanteerd. Dit is een voorwaarde om data te kunnen voorspellen in de toekomst. Veel systemen brengen ook verschillende definities met zich mee en hiermee kan er vanuit verschillende teams of lagen in de organisatie naar verschillende cijfers worden gekeken.

Bijvoorbeeld: Google analytics gebruikt een attributiemodel waarbij wordt gekeken naar last cookie, echter wordt in Google Analytics alle offline bronnen niet direct meegenomen en zijn de verschillende cookies niet meer te herleiden naar een uiteindelijke aankoop of sale. 

 

Aantoonbaar effect van marketing inspanningen

Groeien in het aantal kwalitatieve leads en aantoonbaar effect van de marketing inspanningen voor B2B organisaties. Dit is waar iedere moderne B2B marketeer naar streeft. Met slimme oplossingen op het gebied van data, kunnen we inzicht geven in de kwaliteit van de leads. Dit zorgt ervoor dat we budgetten efficiënt in kunnen zetten en inzicht hebben in welke kanalen het beste presteren.  

Om dit te kunnen realiseren, is datakwaliteit van het grootste belang. Het opzetten van een solide data-strategie is onmisbaar voor een succesvolle B2B marketeer. Dit is de basis waarop een volwassen B2B marketing-organisatie kan worden gebouwd, waar beslissingen genomen worden op basis van inzicht in plaats van onderbuikgevoel