Er is voldoende verkeer naar de website, maar hoe zorg je ervoor dat je deze bezoekers de juiste informatie biedt en vast weet te houden? Het aanbieden van de juiste content middels content marketing is hierin de eerste stap.

Content Marketing 

Content Marketing is een strategische marketing benadering gericht op de productie en verspreiding van content die bruikbaar, relevant en/of vermakend is voor je doelgroep. Het is een manier om content over jouw product of dienst uit te dragen aan de juiste doelgroep, via het juiste kanaal, op het juiste moment. Juist in een wereld waar veel informatie voorhanden is, wil je als B2B organisatie vindbaar zijn rondom thema’s gerelateerd aan de producten of diensten die worden aangeleverd. 

Content marketing vormt de basis voor de strategie. KPI’s zullen direct relateren aan het verhogen van website verkeer en daarmee ook een aantoonbare bijdrage in de hoeveelheid kwalitatieve leads die worden gegenereerd. Om leads te kunnen genereren zijn er formulieren nodig die informatie over de lead verzamelen. Vaak wordt dit in combinatie gedaan met een zogenaamde ‘content offer’: de prospect krijgt informatie in ruil voor zijn/haar gegevens. 

Lead kwalificatie

Door middel van content marketing haal je leads binnen, maar hoe bepaal je de kwaliteit van de leads? Dit gebeurt middels lead scoring. Met lead scoring wordt er op basis van beschikbare data een score toegekend aan een lead. Deze score wordt bepaald aan de hand van expliciete en impliciete kenmerken. Expliciete kenmerken zijn gericht op het ideale klantprofiel of buyer persona. Impliciete kenmerken zijn gericht op het gedrag van de lead. Denk bijvoorbeeld aan het aantal downloads, de interactie met e-mails en content.

De combinatie van zowel expliciete als impliciete kenmerken geeft een lead score. De lead score bepaald vervolgens wat er met de lead gebeurt. Hoe deze score is opgebouwd en welke waarde aan bepaalde kenmerken wordt toegekend is per lead verschillend per organisatie.