Het is algemeen bekend; ons kleine landje is een multiculturele samenleving. Er zijn in Nederland meer dan 2,5 miljoen mensen die, naast het Nederlands, met een andere taal zijn opgegroeid. Naast de verschillende nationaliteiten die ons land kent, komen er jaarlijks meer dan 20 miljoen toeristen naar Nederland (NBTC). Kortom, in ons land hebben we te maken met veel verschillende talen en nationaliteiten. Maar hoe bereik je deze uiteenlopende groep personen optimaal?

Een goede manier om deze groep te bereiken is door middel van social media. Volgens een social media onderzoek van Globalwebindex, groeit het aantal actieve gebruikers van social media wereldwijd nog steeds. Het aantal is inmiddels opgelopen tot 3,8 miljard! Waarbij Facebook nog steeds favoriet is, met bijna 2,5 miljard actieve maandelijkse gebruikers. Naast dat het social media kanaal veel gebruikers telt, speelt het handig in op de wereldwijde globalisering door het aanbieden van multiple language ads.

In dit artikel vertellen we meer over de positie van Facebook binnen het social media landschap, adverteren binnen het kanaal en wanneer multiple language ads te gebruiken.

Laat het algoritme van Facebook zijn werk doen

Zoals gezegd, groeit het aantal actieve gebruikers van social media kanalen wereldwijd. Op de plekken 1, 3, 4 en 6 staan Facebook (2,4 miljard), WhatsApp (1,6 miljard), FB Messenger (1,3 miljard) en Instagram (1 miljard) (bron: Globalwebindex Q3 2019). Wat deze sociale media kanalen met elkaar gemeen hebben, is dat ze allemaal onderdeel zijn van het Facebook Netwerk. Adverteren via Facebook is dan ook een goede manier om in contact te komen met je doelgroep. Het bereik van het Facebook netwerk is enorm.

Binnen Facebook kunnen zowel branding als performance campagnes worden opgezet. Daarom is het belangrijk om voorafgaand aan een campagne goed na te denken over het doel van de campagne. Facebook heeft een erg sterk algoritme dat geautomatiseerd optimaliseert naar het doel van een campagne. Als je doel naamsbekendheid is, verwacht dan niet heel veel aankopen en visa versa. Vaak wordt er vanuit Facebook geadviseerd om de opzet van een campagne zo eenvoudig mogelijk te houden, des te meer ruimte het algoritme heeft om naar het doel te optimaliseren. Daarbij wordt aangeraden om doelgroepen niet te klein te maken.

We geven je een voorbeeld
Stel: je wilt als marketeer van een pretpark zo veel mogelijk tickets verkopen via Facebook, dan is je doel verkopen. Het algoritme gaat optimaliseren naar zo veel mogelijk aankopen, tegen zo laag mogelijke kosten. Het pretpark trekt enorm veel internationale bezoekers en daarom wil je als marketeer toeristen een advertentie laten zien in hun eigen taal. Je wil echter het algoritme niet beperken, door allemaal aparte doelgroepen te maken per taal. Hiervoor kun je gebruik maken van multiple language ads.

Wat zijn Multiple Language Ads en wanneer zet ik deze in?

Als je een advertentie binnen een Facebook campagne wil gaan opzetten, dan is het mogelijk om meerdere talen toe te voegen aan een advertentie. Dit wordt ook wel een multiple language ad genoemd. Zo kan er een Engelse default advertentie worden gemaakt en daaraan kunnen talen als Nederlands, Spaans, Italiaans, Duits en Pools worden toegevoegd. Per taal is het mogelijk om een andere tekst, headline en website URL toe te voegen. Het voordeel van multiple language ads is dat het algoritme snel kan leren, vanwege de grootte van de doelgroep. Alle verschillende nationaliteiten en talen worden namelijk in één doelgroep geplaatst. Het nadeel hiervan is dat er geen controle is hoeveel budget er gaat naar ieder land of taal.

Testcase Multiple Language Ads

Voor een internationale klant van OrangeValley hebben we een A/B test gedaan om te meten of de inzet van multiple language ads daadwerkelijk zorgt voor beter resultaten. In dit geval ging het om een performance campagne, gericht op aankopen. Belangrijk hierbij was dat het voor de klant niet uitmaakte waar de aankopen vandaan kwamen. Daarom kon er één doelgroep worden gebruikt en er zo veel mogelijk worden geconsolideerd. In de testcase hebben we een campagne met 1 multiple language ad voor 1 doelgroep getest tegenover een campagne met 10 verschillende ads voor 10 verschillende doelgroepen. 

10% lagere CPA
Uit de resultaten bleek dat het algoritme voor campagne B veel meer moeite had om te leren, omdat de campagne uit veel doelgroepen bestond. Campagne A kon veel sneller geoptimaliseerd worden en behaalde daardoor over de gehele looptijd een CPA die 10% lager lag dan in campagne B. Voor deze performance gerichte campagne heeft de inzet van multiple language ads dus een positief effect op het rendement van de campagne.

Minder effectief voor branding campagnes
Houd er bij de inzet van multiple language ads wel rekening mee dat het niet voor alle campagnes geschikt is. Voor een branding campagne waarbij je (uniek) bereik wil realiseren, kan het samenvoegen van doelgroepen een negatief effect hebben op het bereik binnen een specifieke doelgroep. Om een voorbeeld te geven: Stel je maakt een doelgroep voor de landen Turkije, Nederland en Frankrijk, dan zal het algoritme het merendeel van je advertenties uitleveren in Turkije omdat de CPM’s hier een stuk lager liggen dan in Nederland. Als 60% van je verkopen uit Nederland komt en slechts 10% uit Turkije, wil je niet dat een groot deel van je branding budget aan Turkije wordt besteed. Denk dus vooraf goed na of de inzet van multiple language ads aansluit bij je campagnedoel.

Conclusie

Het Facebook netwerk heeft een enorm groot bereik en is een effectieve manier om in contact te komen met je doelgroep. Wel is het van belang om voorafgaand aan een campagne goed na te denken wat het doel is van je campagne. Het algoritme van Facebook is erg sterk, maak hier gebruik van, maar blijf zelf ook nadenken! Multiple language ads is een goede manier om je campagne te consolideren wanneer je een internationale doelgroep hebt. Door de campagne meer te consolideren, geef je het algoritme meer vrijheid om te optimaliseren naar jouw doel!

Benieuwd of Multiple Language Ads interessant zou kunnen zijn voor jouw Facebook advertising campagnes? Of wil jij met één van onze experts van gedachte wisselen over jouw Advertising strategie? Neem dan contact met ons op!