De General Data Protection Regulation (GDPR) wordt over het algemeen gebruikt als angstbeeld. Dat er hoge boetes dreigen te vallen wanneer u niet op tijd alle veranderingen doorgevoerd heeft. Ja, de verandering in de Europese wetgeving is ingrijpend. Ze is oorspronkelijk bedoeld om de privacy van de Europese staatsburgers te waarborgen. Het verzamelen van data wordt aan banden gelegd, de termijn van opslag wordt bepaald en het recht om vergeten te worden is vastgelegd in deze spraakmakende ‘privacywet’ die vanaf mei 2018 van kracht is.

Het schrikbeeld van de privacywet 2018

Informatie omtrent de GDPR wordt gebracht met nieuws over mogelijke hoge boetes, nieuwe normen waaraan voldaan moet worden. ISO certificeringen die niet bepaald goedkoop zijn, waarin deze werkwijze geborgen moet worden. Kortom: de angst om niet op tijd aan deze regelgeving te voldoen overheerst de berichtgeving.

GDPR is een kans

Voor een gedeelte is dit begrijpelijk, de verandering die het van bedrijven en hun data-huishouding vraagt is aanzienlijk. Dat er kritisch naar wordt gekeken en zeker naar het kostenplaatje is niet meer dan logisch. Wanneer er kwaadwillend met data van klanten wordt omgesprongen kan dit zeker verstrekkende gevolgen hebben. Maar is het niet iets waarvan je als onderneming oprecht ook wil dat u het op orde heeft? Dat uw klanten altijd veilig bij u zijn?

GDPR is een kans. Om de data die op dit moment verzameld wordt eens goed onder de loep te nemen. “Waarom slaan we wat op? Waar slaan we het op? Wat doen we allemaal met de data die we verwerken op dit moment?”. Maar nog wezenlijker is de vraag: Wat kunnen we allemaal met die data doen?

Wanneer u als onderneming of instelling dit proces toch in moet gaan, dan is de GDPR de uitgelezen kans om de datastromen in kaart te brengen. Hierdoor creëert u kansen om tot inzichten te komen over het gedrag van uw (potentiële) klanten.

Data die wordt verzameld maar niet wordt gebruikt in analyses is eigenlijk verloren data. Wanneer de processen toch in kaart worden gebracht om te moeten voldoen aan de wetgeving, loont het vrijwel altijd om nog eens te kijken naar wat er nu wordt verzameld, wat er dagelijks wordt gebruikt. Daarnaast is dat wat er aan inzichten kan worden gegenereerd ook de kans om inzichten met andere databronnen te combineren. Zodat u de vragen vanuit business-intelligence en de consumer-intelligence beter kan beantwoorden.

Data is niet het product

Bij de meeste bedrijven is data niet het product, maar wel een van de belangrijkste ‘bijproducten’. Een aantal van die datastromen zijn onmisbaar voor inzichten in de markt of de interactie met klanten. Om aan de GDPR te voldoen hoeft u geen afscheid te nemen van deze data, maar wordt wel verlangt dat u er op een andere manier mee omgaat. Het veilig en schoon verwerken van de input bijvoorbeeld, zodat er geen persoonsgegevens of IP-adressen worden opgeslagen. Dat is niet alleen compliant aan de wetgeving, het verlaagt ook het risico op datalekken.

Worstelt u met GDPR, wilt u hieromtrent eens van gedachten wisselen of wilt u meer weten over wat er allemaal mogelijk is met data in uw bedrijf?

Neem dan contact met ons op.

Over Freek de Man:
Freek is Technisch Consultant bij OrangeValley. Hij begon als adviseur marketing en communicatie bij een Universiteit. Gaandeweg interesseerde hij zich steeds meer voor techniek in relatie tot marketing. Zo ontwikkelde zijn interesse voor online marketing in een ware passie voor het vakgebied. Bij OrangeValley specialiseert Freek zich in de technische implementatie- en integratie-mogelijkheden met betrekking tot data en Online Marketing.

Artikelen over online marketing, privacy en data: