Elk jaar presenteert Google haar nieuwste en belangrijkste updates voor de komende tijd. Met deze updates wil Google richting geven aan de toekomst van marketing. OrangeValley geeft jaarlijks een update hierover om de klant op de hoogte te houden. Vorig jaar werd Mobile First groots gemaakt, dit jaar wordt er vooral nadruk gelegd op relevantie en machine learning. De belangrijkste updates die besproken werden tijdens Google Marketing Next 2017, worden hieronder verder uitgelicht.

Accelerated Mobile Pages (AMP)

De versnelde mobiele webpagina’s (AMP) is geen update op zich, dit was al eerder aangekondigd en wordt al door veel websites gebruikt. Echter is de koppeling van AMP met Google AdWords wél een grote update. Wat houdt dit in? Landingspagina’s van de advertenties kunnen nu gekoppeld worden aan de Accelerated Mobile Pages. Het voordeel is dat wanneer mensen op Google Search advertenties klikken, de landingspagina direct in beeld komt. Dit is natuurlijk sneller dan wanneer de volledige pagina geladen moet worden. Benieuwd hoe dit werkt? Bekijk dan de volgende demo:

Waarom is deze update belangrijk voor onze klanten? Uit een onderzoek van Google blijkt dat 53% van de mensen de pagina verlaat als de laadtijd langer dan drie seconden is. Iedere seconde dat daar nog eens bovenop komt staat gelijk aan een daling van 20% in het aantal conversies. Kortom, AMP is belangrijk en wordt nog belangrijker.

Vernieuwde Store Visits

Twee jaar geleden introduceerde Google Store Visits. Tijdens het afgelopen event is aangekondigd dat dit een grote optimalisatie krijgt door nog betere machine learning. De grote update is dat de Store Visits nu omgezet kunnen worden in een nieuwe metric: store sales measurement. Dit geeft de mogelijkheid om getoonde advertenties een sales waarde toe te kennen.

Wat is hier dan het belang van? Google toont aan dat de verkoop in een fysieke winkel met 25% stijgt als mensen vóór het winkelbezoek op een relevante advertentie hebben geklikt. Het eerste contactmoment in de customer journey kan dus een Google advertentie zijn. Toch wordt er in de huidige situatie geen conversie gemeten in AdWords. Met de vernieuwde Store Visits wordt dit opgelost en kan er waarde gegeven worden aan de verschillende touchpoints die in de customer journey toegekend worden.

Daarnaast kwam Google in maart met de update dat het gebruiken van Store Visits een lagere drempelwaarde had gekregen. Voorheen was Store Visits namelijk alleen mogelijk voor de grotere partijen, maar nu kunnen ook kleine winkels ermee aan de slag. Deze lagere drempelwaarde – in combinatie met de store sales measurements – maakt het voor de kleinere bedrijven mogelijk om omnichannel te werken. Bijvoorbeeld door online en offline verkeer met elkaar te combineren. De focus op single channel kan hiermee makkelijker geweken worden.  

Google Attribution

Met deze nieuwe (gratis) tool wil Google meer inzicht geven in de customer journey. Ook het toekennen van waarde aan de verschillende touchpoints wordt door Google Attribution makkelijker gemaakt. Door de verbeterde machine learning en gebruik van nog meer databronnen, kan attributie een stuk beter ingezet worden. Google Attribution gaat hand in hand werken met Google AdWords, waardoor de adverteerder de informatie vanuit Google Attribution gemakkelijk kan delen met Google AdWords.

Het bepalen van attributie is zeker – in een tijd waar mobiel, tablet en desktop voortdurend door elkaar heen worden gebruikt – belangrijk. Daarbovenop hebben consumenten ook nog vele touchpoints (zowel offline als online). Dit gaat Google Attribution nu allemaal inzichtelijk maken door data uit Google AdWords, Google Analytics en DoubleClick te gebruiken. Omnichannel werken wordt door deze inzichten van Google Attribution veel gemakkelijker gemaakt.

Onderstaand figuur geeft het proces van Google Attribution schematisch weer:

Meer relevantie met advertenties

De in-market doelgroepen klinken misschien al bekend, deze worden namelijk al gebruikt in het Google Display Netwerk om mensen te targeten. Deze krachtige manier van targeting wordt nu ook beschikbaar voor het Google Search Network. Dit gaat de relevantie van advertenties verhogen. In-market doelgroepen staan bekend om het bereiken van mensen die geïnteresseerd zijn in het kopen van bepaalde producten/services. Middels machine learning verzamelt Google informatie en maakt hier doelgroepen van die vervolgens door adverteerders getarget kunnen worden. Een consument komt in de in-market doelgroep terecht wanneer hij/zij aankoopintenties in de zoekopdrachten laat zien. Deze aankoopintenties worden door machine learning herkent. Dit zorgt ervoor dat de consument de voor hem of haar relevante advertenties te zien krijgt.

Naast het feit dat de bekende in-market doelgroepen nu ook voor Google Search beschikbaar worden, heeft Google twee nieuwe doelgroepen gelanceerd: Life Events & Consumer Patterns. De doelgroepen worden gebaseerd op alle data die Google bezit (en dat is een hoop). Al deze data gaat Google nu samenvoegen om op het juiste moment, de juiste advertentie aan de juiste consument te laten zien. De data waar je aan kan denken zijn o.a. bekeken video’s, zoekgedrag, culturele invloeden, gebruik van verschillende apparaten, en zo verder.

Samenvattend is deze update zeer interessant om als adverteerder mee te werken. Nieuwe doelgroepen kunnen optimaal ingezet worden tijdens de verschillende fases van de customer journey. Deze update – in samenwerking met de nieuwe Google Attribution – brengt de marketingwereld een mooie toekomst.

Nieuwe AdWords User Interface

De vertrouwde AdWords omgeving wordt vervangen door een vernieuwde interface. Tijdens Google Marketing Next 2017 werd deze user interface genoemd als een interface die zeer doelgericht is. In het kader daarvan, wordt er ook meer focus gelegd op het verschil in performance tussen mobiel en desktop. Een nieuw tabblad in de nieuwe interface van AdWords zal zich dan ook richten op de prestaties van de landingspagina’s. Op deze manier wordt het voor de marketeer makkelijker om mobiel verkeer op de juiste manier te benaderen. Voor meer informatie over de nieuwe AdWords interface refereer ik naar het volgende artikel dat onlangs gepubliceerd is: AdWords Next.

Een andere interessante toevoeging aan deze interface is Unique Reach. Google biedt naast de impressies nu een extra metric aan: unieke vertoningen. De huidige wereld waarin mobiel, desktop en tablet door elkaar gebruikt worden door één persoon, zorgt voor een hoge frequentie aan impressie voor een unieke consument. In AdWords kan het aantal impressies dus een stuk hoger uitvallen dan er verwacht wordt. Met deze nieuwe metric kan de marketeer zien door hoeveel unieke personen de advertentie gezien is. Erg relevant, want dit geeft je betere inzichten in hoe jouw advertenties de markt bespelen.

Al met al weer interessante updates vanuit Google. Wanneer al deze updates voor iedereen beschikbaar worden is nog niet duidelijk. Wil je meer weten over alle updates die tijdens Google Marketing Next zijn besproken, dan kan dit hier.

Uiteraard kan je ook altijd terecht bij de SEA specialisten van OrangeValley.