“Influencer Marketing ondersteunt je in het bereiken van de juiste doelgroep en het verhogen van de zichtbaarheid van een merk, product of dienst.”

Wat is Influencer Marketing?

Influencer Marketing is een marketingmethode waarbij personen (influencers) met een vaste fanbase worden benut om een boodschap van een merk over te brengen richting deze fanbase. Zij promoten een product, dienst of merk via hun kanaal om het via deze weg onder de aandacht te brengen bij hun volgers. Influencer Marketing is onderdeel van een contentmarketing strategie.

Wie zijn influencers?

Een influencer kan iedereen zijn die via zijn online kanaal een bepaald aantal volgers heeft. Het meest gebruikte kanaal voor Influencer Marketing is Instagram, maar andere media als Facebook, YouTube of een blog lenen zich ook uitstekend voor deze dienst. Er is geen minimaal aantal volgers vereist om influencer te zijn. Zo zijn er influencers met twee miljoen volgers (macro influencers), maar ook influencers met tienduizend (micro influencers) volgers. Beiden kunnen waardevol zijn voor een bedrijf. Dit is geheel afhankelijk van de doelstellingen en de doelgroep.

De win-win situatie

Naast dat influencers de juiste doelgroep kunnen bereiken, maken ze ook waardevolle content. Deze content kan hergebruikt worden voor publicatie op de eigen kanalen van jouw organisatie. Een win-win situatie! De content van de influencer kan de bezoeker of volger van het te promoten merk inspireren, waardoor de toegevoegde waarde van platform toeneemt. Meer volgers en meer interacties op jouw eigen kanalen kunnen hier een gevolg van zijn.

Wat levert Influencer Marketing op?

Influencer Marketing ondersteunt je in het bereiken van de juiste doelgroep en het zichtbaar maken van een merk, product of dienst. Het is een zeer effectieve marketing methode om merkdoelstellingen te realiseren in (vooral) de touch en tell fase van de customer journey. Influencer Marketing levert, indien juist toegepast, een positieve bijdrage aan onder andere bereik, engagement, brand mentions, naamsbekendheid en groei van eigen social media kanalen.

Onze Influencer Marketing aanpak

Wij starten iedere Influencer Marketing campagne met het bepalen van de doelstellingen en het definiëren van de doelgroep. Hierbij is het mogelijk om campagnematig te werken of een langetermijnstrategie te ontwikkelen voor je product, merk of dienst. Indien de doelgroep nog niet helder is kan OrangeValley ook ondersteunen in het definiëren van jouw doelgroep middels het uitwerken van data-gedreven persona’s; een beschrijving van jouw doelgroep, de belangrijkste doelgroepkenmerken en het mediaconsumptiegedrag inclusief de meest relevante influencers.

Vervolgens ontwikkelen wij een mediaplan waarin we advies geven over de influencers die het beste aansluiten op: jouw product of dienst, merkdoelstellingen, KPI’s en doelgroep(en) en met welke content je de doelgroep kunt bereiken. Onderdeel van het mediaplan is dat we de kosten, potentieel bereik, engagement en het verwachtte resultaat in kaart brengen.

Na akkoord op het mediaplan gaan we aan de slag met het ontwikkelen van de content in co-creatie met de influencers, hierbij houden we rekening met brand guidelines en de Reclame Code Commissie. Alle uitgevoerde activiteiten worden beoordeeld tijdens periodieke evaluatiemomenten. Zo ben je continu op de hoogte van de belangrijkste prestaties van de influencer campagnes. Succesvolle campagnes en content publicaties worden geoptimaliseerd of gecontinueerd. Met de structurele begeleiding ondersteunen wij je eveneens om het kennisniveau van jouw online marketing organisatie te verhogen.

Meer weten over hoe wij je kunnen helpen met een effectieve Influencer Marketing strategie? Neem dan contact met ons op.