Een landingspagina is de eerste pagina van een website waar een bezoeker naartoe word gestuurd vanuit een online campagne. Deze pagina dient als de eerste indruk die een bezoeker krijgt van een website. Het optimaal laten aansluiten van deze pagina op de behoefte van de doelgroep zorgt voor meer rendement.

Minder afhaken

Zoals bij alles moet een eerste indruk goed zijn. Door een landingspagina zoveel mogelijk aan te passen op de behoefte van je doelgroep, verhoog je de kans aanzienlijk dat deze doelgroep minder snel afhaakt en overgaat tot de gewenste actie. Deze gedachte kun je met de huidige technologische mogelijkheden ook automatiseren. Hiermee komen we bij het concept dynamische landingspagina’s

Dynamische landingspagina’s

Dynamische landingspagina’s passen zich automatisch aan de context van de bezoeker aan. Zo kunnen er onderdelen op de landingspagina, zoals tekst of afbeeldingen, veranderd worden op basis van beschikbare informatie. Denk aan geografische informatie, de herkomstbron (e-mail, zoekmachines), gebruikte zoekterm in Google, etc.

Een landingspagina is natuurlijk inzetbaar voor vele online marketing kanalen, van zoekmachines en affiliate marketing tot display advertising en e-mailing.

Hoe werkt het?

Een dynamische landingspagina functioneert (in het geval van een zoekmachine advertentie) als volgt:

Zoekmachine links of advertentieteksten worden meestal specifiek gericht op een bepaalde doelgroep (bv. mensen uit Utrecht).

Hiervoor kan een dynamische landingspagina ingezet worden waarbij de zoekmachine advertenties verwijzen naar een pagina met daarin een aantal variabele content onderdelen. Deze content onderdelen, zoals afbeeldingen of teksten, zijn gelinkt met specifieke sleutelwoorden in de URL. Worden deze sleutelwoorden aangepast, dan passen de content onderdelen zichzelf ook aan. (bv. “Nu ook in Utrecht!”)

Stijging conversie ratio

Niet alleen zijn dynamische landingspagina’s effectiever door in te spelen op de context en daarmee emotie van de bezoeker (In sommige gevallen heeft dit bij onze opdrachtgevers tot 100% stijging in conversiepercentage geleid), de zoekmachine links en advertenties matchen ook beter met de inhoud van de landingspagina: een belangrijk criterium voor zoekmachines zoals Google. (bv. de kwaliteitsscore van Google AdWords)

Daarbij kunnen dynamische landingspagina’s ook goed gebruikt worden om de effectiviteit van zogenaamde pay-per-click advertenties te staven. Zo kan de doorklikratio van advertenties met verschillende URL parameters worden gemeten, om te zien welke url parameters het beste uit de bus komen.

In het huidige online marketing milieu, gericht op pull-marketing en personalisatie, zijn dynamische landingspagina’s de manier om uw bedrijf te onderscheiden van de concurrentie.

Bent u benieuwd of dynamische landingspagina’s ook voor u meer rendement opleveren? Neem dan gerust vrijblijvend contact op!