Dit is een samenvatting van het artikel “het gevaar van de conversieratio”. Lees het hele artikel op Emerce.

De conversieratio is één van de meest gebruikte metrics binnen web analyse en optimalisatietrajecten, maar wordt vaak verkeerd begrepen en daardoor voor het verkeerde doel ingezet.

Wat leert de conversieratio ons nu eigenlijk? Doordat het afhankelijk is van zowel verkeer als conversie fluctueert de ratio constant. Het zoeken naar een verklaring hiervoor kost veel tijd en geld, dus de vraag is of het wel slim is om ons te focussen op deze ‘heilige’ ratio.

Een conversieratio van 2,5 procent is niet bij voorbaat beter dan een conversieratio van 0,5 procent. Deze ratio is een procentuele weergave en zegt enkel iets over de verhouding tussen verkeer en conversie, maar niks over het daadwerkelijke rendement. De conversieratio gebruiken als key performance indicator is dan ook geen goed idee. Beter is het om je doelen en targets in kaart te brengen en zorgen dat je helder krijgt wat de website moet presteren, uitgedrukt in omzet, nieuwe klanten of bereik. De conversieratio geeft inzicht in de effectiviteit van je verkeersbronnen en processen die de bezoeker op de website doorloopt. Uiteindelijk gaat het erom dat je als organisatie je business doelen en targets haalt, ongeacht een hoge of lage conversieratio.

Roel Willems (1984) is een ervaren webanalist, consultant en docent. Hij publiceert regelmatig over webanalyse en conversie optimalisatie en is de webanalyse trainer van OrangeValley. Roel heeft ervaring in complexe analytics omgevingen en is sinds begin 2009 bij OrangeValley actief als webanalist en conversiespecialist. Roel adviseert opdrachtgever over geavanceerde mogelijkheden om nog meer inzicht uit de webanalyse data te halen. Hij combineert steeds vaker de webanalyse data met andere data om meer inzicht te krijgen en is nauw betrokken bij de R&D activiteiten van OrangeValley op dit vlak.