Bespaar AdWords budget met de juiste bestemmingspagina.

De keuze van de juiste bestemmingspagina wordt door veel adverteerders onderschat!

Bij het vinden van de juiste bestemmingspagina draait het altijd om de relevantie van de pagina die ervoor zorgt dat de bezoeker aansluiting vindt op zijn zoekvraag en hem daardoor verder helpt.

Wanneer de bezoeker op een niet relevante pagina landt neemt niet alleen de kans op een conversie dramatisch af, het zal ook een van de oorzaken zijn dat je mogelijk meer betaalt dan nodig is.

Naast de adverteerder is ook Google erbij gebaat dat de bezoeker op de juiste pagina landt. De zoekvraag wordt immers beantwoord door Google. Om die reden beloont Google de adverteerder met een hogere kwaliteitsscore wanneer aan deze eisen wordt voldaan.

Wat het resultaat kan betekenen bij het vinden de bestemmingspagina die het best aansluit op de zoekvraag van de adverteerder, zal in onderstaande case getoond worden.

Case: Foto achtergrond verwijderen

Onderstaand figuur toont twee bijna identieke zoekwoorden met een gezond CTR percentage, dezelfde bieding en dezelfde positie. Er is echter één groot en belangrijk verschil: de kwaliteitsscore van de zoekwoorden.

Bij het zoekwoord : “foto achtergrond verwijderen” (figuur onder) met de 7/10, scoort de Ervaring op bestemmingspagina: Gemiddeld, terwijl de overige op Hoger dan gemiddeld staan. Dit zorgt er mogelijk voor dat hier (nog) geen 10/10 wordt gescoord. 

Kijkend naar het zoekwoord met de 4/10 valt op dat de Ervaring op bestemmingspagina: een beoordeling krijgt die Lager dan het gemiddelde aangeeft.

Omdat de Ervaring op de bestemmingspagina lager is dan het gemiddelde geeft Google dit zoekwoord een lagere kwaliteitsscore : 4/10. Kijkend naar dit voorbeeld kan geconcludeerd worden dat het nagenoeg onmogelijk is om een kwaliteitsscore hoger dan 4 te halen, wanneer de bestemmingspagina onvoldoende aansluit op de zoekvraag. Ongeacht hoe goed de advertenties ook overeenkomen met de zoekwoorden.

Wanneer we via de geïntegreerde Google Analytics data kijken naar de gebruikelijke websitestatistieken valt nu op dat deze nagenoeg overeenkomen. 

Ervaring op bestemmingspagina lijkt om deze reden niet te worden beïnvloed door deze factoren. Wel geeft Google aan dat de pagina duidelijk en nuttig moet zijn voor klanten, relevant voor het zoekwoord en een duidelijke en overzichtelijke structuur. Wat er in de ogen van Google precies wordt bedoeld met “duidelijk”, “nuttig” en “overzichtelijk” heeft Google helaas nog niet prijsgegeven.

De verschillen in de kwaliteitsscore van deze twee zoekwoorden zijn ontstaan door te experimenteren met twee bestemmingspagina’s naar aanleiding van de melding Ervaring op bestemmingspagina: Lager dan het gemiddelde

In bovenstaande case is er een duidelijk verschil opgetreden waardoor de kwaliteitsscore kan worden verbeterd voor [achtergrond foto verwijderen] door de bestemmingspagina te wijzigen.

Conclusie:

Heb je te maken met zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore omdat de Ervaring op Bestemmingspagina achterblijft. Zorg er dan voor dat er direct actie wordt ondernomen door een andere bestemmingspagina aan te geven of door de huidige pagina te optimaliseren.

Dit kan direct een besparing in het budget opleveren. Zoals te zien in onderstaand voorbeeld, verschilt het geschatte bod voor de eerste pagina tussen beide zoekwoorden meer dan 400%. Voor het zoekwoord met de kwaliteitsscore 7 hoeft er in dit geval maar € 0,07 te worden geboden i.p.v. van € 0,29 voor het zoekwoord met de lagere kwaliteitsscore.


Tip! Ga je n.a.v. de gebruikerservaring met de bestemmingspagina aan de slag, zorg er dan voor dat je de gewijzigde bestemmingspagina opnieuw opgeeft in een nieuwe advertentie. Hierdoor wordt de pagina direct opnieuw beoordeeld door Google. Wanneer je dit niet doet kan het soms weken duren voordat je verandering in de kwaliteitsscore merkt.