“Een mobiele website is niet slechts een miniatuur versie van uw desktop website. Zo doet 74% onderzoek op de smartphone naar een product of service”

In Nederland hebben consumenten gemiddeld 3.6 online devices per persoon. Dit betekent dat niet alleen de computer of laptop wordt gebruikt, maar ook tablets en smartphones. In de customer journey is het daarom van belang om mobile de aandacht te geven die het verdient.

Is uw website op dit moment geschikt voor mobile? Sluit uw mobiele website aan op de behoefte van de gebruiker? Het komt vaak genoeg voor dat mobiele websites exacte kopieën zijn van desktop websites. De aanname dat een goed werkende en goed uitziende website op desktop net zo goed werkt als op mobiel is een utopie en kan zorgen voor een significant omzetverlies.

Wanneer uw bezoeker een slechte ervaring op mobiel heeft is de kans klein dat hij terugkomt bij u op een ander device. De kans dat deze bezoeker een klant wordt is op dat moment nihil.  Met conversie optimalisatie voor mobiel leert u de bezoeker beter kennen waardoor u de website, inclusief content, beter aan laat sluiten op de behoefte van de gebruiker. Door conversie optimalisatie toe te passen krijgt uw bezoeker de meest optimale ervaring ongeacht op welk device hij zich bevindt. Hiermee verhoogt u het rendement van uw gehele online platform.

OrangeValley biedt een gestructureerde aanpak waarmee we samen met u uw mobiele website optimaliseren. Quick fixes, verbeteringen gebaseerd op onder meer best practices en expert reviews, worden direct doorgevoerd op de website. Complexere verbeteringen, ofwel experimenten, worden eerst getest op een selectie van uw bezoekers om de effectiviteit te bepalen.

Voor het structureel verbeteren van uw mobiele online rendement aan de hand van conversie optimalisatie is een solide aanpak nodig. Deze wordt hieronder toegelicht.

Aanpak mobile conversie optimalisatie

Strategie

Om uw mobiele website tot een succes te brengen stemmen we in de eerste fase af wat het doel van uw mobiele website is. Daarnaast wordt ook het doel van de bezoeker in kaart gebracht aan de hand van een gedegen analyse. Vervolgens worden de randvoorwaarden voor het verdere proces in orde gemaakt. Dit is bijvoorbeeld de implementatie van een testing tool en het overleggen van de verantwoordelijkheden.

Het resultaat van deze fase is een solide basis voor het optimalisatieproces waarbij we de voortgang kunnen waarborgen aan de hand van de gestelde doelen.

Analyse

In de tweede fase worden de optimalisatie kansen in kaart gebracht middels:

  • Kwantitatieve analyse; hoe gedragen bezoekers zich op de website?
  • Kwalitatieve analyse; waarom gedragen gebruikers zich op deze manier?
  • Mobiele scan waarmee u een compleet inzicht krijgt in de verbeterkansen van uw mobiele website.

Het resultaat van deze fase is inzicht in de verbeterkansen van uw website die aansluiten op de behoefte van de bezoeker. De verbeterkansen worden gedaan op basis van klantgedrag en klantbehoefte.

Realisatie

De verbeterkansen worden opgenomen in een actielijst welke geordend wordt op basis van effort en gain. Actiepunten die een lage effort en een hoge gain hebben worden als eerste opgepakt. In de derde fase wordt gestart met de planning op basis van effort en gain. Quick fixes worden direct doorgevoerd op basis van best practices en expert reviews. Complexere verbeteringen worden aan de hand van een gestructureerd proces getest.

Het resultaat van deze fase is een gebruikersklare iteratieve planning en een doorgaand testproces. Uw website wordt constant verbeterd middels quick fixes en A/B testen.

Rendementsmeting

In deze fase wordt de effectiviteit gemeten van de tests uit fase 3. We evalueren de test op een statistisch valide manier waardoor de effectiviteit van de uitkomst met zekerheid gegeven wordt. Wanneer een uitgevoerde test voor een verbetering zorgt in wordt geven wij het advies om door te voeren.

Uiteindelijk zijn alle testen leerzaam, en zullen de learnings hiervan geborgd en gedeeld worden. Daarnaast ondersteunen wij u in het creëren van draagvlak binnen uw organisatie voor conversie optimalisatie.

Het resultaat van de vierde fase is een maandelijkse rapportage over de voortgang van het optimalisatieproces met daarin de behaalde resultaten en vervolgstappen.

Bekijk ook onze volledige Mobile Marketing aanpak.