Harm-Jesse

Eye Tracking

Eye tracking is een krachtig hulpmiddel bij usability-onderzoek. Door te volgen waar gebruikers kijken op een website of ander platform, kunnen we begrijpen hoe gebruikers omgaan met de inhoud en verbeterpunten identificeren. Gebruik eye tracking om je inspanningen voor conversieoptimalisatie te stimuleren en een naadloze gebruikerservaring te bieden.

Will je er achter komen of eye tracking toegevoegde waarde kan zijn binnen jouw organisatie? 

U-Lab

Wat is Eye Tracking?

Eye tracking is een technologie gebaseerd op sensoren die in realtime volgen waar de gebruiker naar kijkt. De software registreert oogbewegingen, oogfixaties en muisbewegingen. Al deze bewegingen en interacties worden grafisch gemaakt in een heatmap. Deze heatmap laat zie waar op een pagina het meest gekeken wordt en de muiskliks laten zien waar de respondenten op hebben geklikt om een actie uit te voeren. Eye tracking kan gebruikt worden als aanvulling op kwalitatieve data (task recording, think aloud, interviews) of op andere onderzoeksmethoden zoals Skin Response.

Hoe werkt Eye Tracking?

Het eye trackingsysteem bestaat uit een of meer camera’s, een goede lichtbron en een computer. De software is geschikt voor testen op zowel desktop, laptop als mobiel. Algoritmes vertalen de camerafeed naar datapunten met behulp van machine learning en geavanceerde beeldverwerking. De technologie zet oogbewegingen om in een datastroom die informatie bevat zoals positie van de pupil, het zichtgebied van elk oog en de punten waarop de ogen focussen.

Al deze bewegingen en interacties worden grafisch gemaakt in een heatmap. Deze heatmap laat zien waar op een pagina het meest gekeken wordt en de muiskliks laten zien waar de respondenten op hebben geklikt om een actie uit te voeren. De technologie decodeert als het ware oogbewegingen en vertaalt deze naar inzichten die kunnen worden gebruikt in een breed scala aan toepassingen. 

In combinatie met andere invoermodaliteiten zoals toetsenbord, touchscreen of spraak, biedt eye tracking nieuwe manieren om de gebruikerservaring te verbeteren en interfaces te ontwikkelen.

 

all the data

De voordelen van Eye Tracking

  • Verbeterde advertentie-optimalisatie: Eye tracking kan online marketeers helpen begrijpen waar gebruikers naar kijken op een webpagina, waardoor ze advertenties strategisch kunnen plaatsen op de meest prominente en aandachtige gebieden.
  • Verhoogde klikconversie: Door te weten waar gebruikers naar kijken op een website, kunnen marketeers de positie en het ontwerp van call-to-action-knoppen optimaliseren, waardoor de kans op klikken en conversies wordt vergroot.
  • Doelgerichtere targeting: Eye tracking data kan inzicht bieden in de interesses en voorkeuren van gebruikers, waardoor marketeers beter kunnen segmenteren en targeten op basis van specifieke visuele elementen die de aandacht trekken.
  • Verbeterde gebruikerservaring: Door te begrijpen waar gebruikers naar kijken en hoe ze navigeren op een website, kunnen marketeers de gebruikerservaring optimaliseren, bijvoorbeeld door het vereenvoudigen van de navigatie of het verminderen van afleidingen.
  • Betere website-ontwerpbeslissingen: Eye tracking data kan marketeers helpen bij het nemen van weloverwogen ontwerpbeslissingen, zoals het plaatsen van belangrijke informatie op opvallende locaties of het aanpassen van de lay-out voor een betere gebruikerservaring en hogere conversies.

 

Voor meer informatie, neem contact met ons op!