Intro

Traditionele testmethoden en prestatiemetingen kunnen uitwijzen dat er een probleem of barrière is voor de gebruiker, maar leggen niet het ‘waarom’ uit en onthullen niet hoe het probleem kan worden opgelost – terwijl eye-tracking dat wel doet. Met eye tracking wordt gebruik gemaakt van van de onbewuste acties van je websitegebruiker waardoor er meer ontdekkingen gedaan worden over hoe een ontwerp presteert.

Op basis van de analyses adviseren onze specialisten over de manieren waarop designs aangepast kunnen worden om complexe taken makkelijker uitvoerbaar te maken voor gebruikers.

Wat is Eye Tracking?

Eye-tracking is een technologie gebaseerd op sensoren die in realtime volgen waar de gebruiker naar kijkt. De software registreert oogbewegingen, oogfixaties en muisbewegingen. Al deze bewegingen en interacties worden grafisch gemaakt in een heatmap. Deze heatmap laat zie waar op een pagina het meest gekeken wordt en de muiskliks laten zien waar de respondenten op hebben geklikt om een actie uit te voeren. Eye tracking kan gebruikt worden als aanvulling op kwalitatieve data (task recording, think aloud, interviews) of op andere onderzoeksmethoden zoals Skin Response.

Hoe werkt Eye Tracking?

Het eye-trackingsysteem bestaat uit een of meer camera’s, een goede lichtbron en een computer. De software is geschikt voor testen op zowel desktop, laptop als mobiel. Algoritmes vertalen de camerafeed naar datapunten met behulp van machine learning en geavanceerde beeldverwerking. De technologie zet oogbewegingen om in een datastroom die informatie bevat zoals positie van de pupil, het zichtgebied van elk oog en de punten waarop de ogen focussen. Al deze bewegingen en interacties worden grafisch gemaakt in een heatmap. Deze heatmap laat waar op een pagina het meest gekeken wordt en de muiskliks laten zien waar de respondenten op hebben geklikt om een actie uit te voeren. De technologie decodeert als het ware oogbewegingen en vertaalt deze naar inzichten die kunnen worden gebruikt in een breed scala aan toepassingen. 

In combinatie met andere invoermodaliteiten zoals toetsenbord, touchscreen of spraak, biedt eye tracking nieuwe manieren om de gebruikerservaring te verbeteren en interfaces te ontwikkelen.

Gebruik Eye Tracking voor

  • Observeren van user experience: ontdek customer behavior en begrijp hoe gebruikerservaring van invloed is in het keuzeproces. 
  • Observeren of ontwerpen werken zoals bedoeld en identificeer verbeterpunten door user interaction en visuele aandacht vanuit het perspectief van de gebruiker.
  • Ontdek unieke inzichten over de mate van gebruiksvriendelijkheid van website designs.
  • Optimaliseren van user experience: begrijp gebruikersinteractie tot in detail om gebruiksvriendelijkheid en conversies te optimaliseren.

De voordelen van Eye Tracking

  • Verkrijg binnen een dag diepgaande inzichten in de moeilijkheidsgraad van bepaalde taken zoals het aankopen van producten of aanmelden voor diensten.
  • Testen van (emotional) designs en kansen die dit biedt voor optimalisatie van conversie en het realiseren van hoger gebruiksgemak.
  • Inzicht in het cognitieve proces dat  aan de basis ligt van gebruikersgedrag op een website.
  • Identificatie van echte usability problemen en frustratiepunten bij de gebruiker, en het verzamelen van bruikbare informatie die inzicht geeft in de klanttevredenheid en engagement.
  • Eye tracking maakt het impliciete meten van gebruikersgedrag mogelijk en zet die meting om in kwantitatieve objectieve gegevens.
Just Justa fotografie

Neem contact op met een van onze Usability experts

Wil je graag meer weten over het usability onderzoek, en wat de mogelijkheden zijn voor jouw organisatie? Een expert van OrangeValley kijkt graag met je mee naar de mogelijkheden.