De hoeveelheid data die we tegenwoordig tot onze beschikking hebben is overweldigend. Deze data kan veel waardevolle inzichten bieden, maar door de grote hoeveelheid is het soms lastig het overzicht te houden. Toch wil je weten of je nog op koers ligt en of er ergens knelpunten optreden. Dat is waar ons KPI Dashboard kan helpen.

Het begint bij KPI’s

Om de voortgang, prestaties en doelen te meten zijn de juiste KPI’s (Key Performance Indicators) belangrijk. Het KPI dashboard is opgebouwd uit de volgende KPI’s: omzet (optioneel), transacties/conversies, orderwaarde (optioneel), sessies en conversieratio. Deze zijn onderdeel van het door OrangeValley ontwikkelde KPI Framework en vormen de basis van het dashboard.

KPI Framework in het KPI Dashboard

KPI dashboards maken je data inzichtelijk

De uitdaging bij het maken van een goed werkend dashboard, is het samenbrengen van de verschillende databronnen. Je wilt immers dat de beschikbare data ook betrouwbaar is en dat er geen verouderde data tussen zit. Zodra wij deze databronnen samen hebben gevoegd is het tijd voor de volgende stap: het overzichtelijk presenteren van de data, zodat je er ook daadwerkelijk wat mee kan.

Waar je nu nog in verschillende tools moet inloggen om een compleet overzicht te krijgen, heb je met het KPI dashboard direct inzicht in al je resultaten. Naast het bijhouden van die resultaten en de voortgang, maak je met het dashboard ook je team meer bewust van de belangrijkste data. Hierdoor gaan de KPI’s leven in de organisatie en creëer je meer betrokkenheid.

Gifje KPI Dashboard

Het KPI dashboard is overzichtelijk en laat in één oogopslag zien hoe je ervoor staat en waar eventueel bijsturing nodig is. Naast een algemeen overzicht van de metrics biedt het dashboard ook de mogelijkheid dieper in te zoomen op specifieke segmenten, zoals landen, devices of kanalen.

Dankzij de real time data is jouw dashboard altijd up-to-date en ben jij direct op de hoogte van wat er gebeurt en kom je daar niet pas aan het einde van de maand achter. Zie je bijvoorbeeld dat de sessies ten opzichte van vorig jaar achterblijven? Dan duiken we hier gelijk verder in en kijken we waar dit aan ligt. Zo ben je in staat om constant je bedrijfsprestaties te monitoren.

KPI Dashboard XL

KPI dashboard XL

Een meer uitgebreide versie van het KPI dashboard is het KPI dashboard XL. Dit dashboard biedt meer ruimte voor inzicht in specifieke segmenten, denk hierbij aan online kanalen, producten of productcategorieën, landen, domeinen, devices, et cetera. Daarnaast is het mogelijk om clusters van segmenten weer te geven, bijvoorbeeld een overzicht van paid ten opzichte van non-paid kanalen.

Welk KPI dashboard voor je geschikt is hangt af van de grootte van je organisatie en de gewenste mate van inzicht. Hieronder vind je een overzicht met de belangrijkste verschillen tussen de beide dashboards.

Vergelijking KPI Dashboard met KPI Dashboard XL

Live demo-omgeving

Ben je benieuwd of het dashboard iets voor jou is en zou je hier graag kennis mee maken? Dat kan in onze live demo-omgeving. Deze is voorzien van sample data en laat je ervaren hoe het is om met het dashboard te werken. Stuur een mail naar dashboard@orangevalley.nl en krijg toegang tot de volledige functionele demo-omgeving. Bekijk de dashboarding pagina voor meer informatie over onze dashboards.

Bekijk ook onze andere dashboards