Het hanteren van de juiste zoekwoorden is een belangrijk aspect bij je vindbaarheid in Google. Hoe prettig zou het zijn als jij in één oogopslag inzicht hebt in alle voor jou belangrijke zoekwoorden? Regelmatig kijken hoe jij op bepaalde zoekwoorden scoort is verleden tijd met het SEO dashboard.

Inzicht in zoekwoorden en clusters

Ons zoekgedrag blijft zich steeds verder ontwikkelen. Dit zien we terug in nieuwe trends als Voice Search, maar ook ons eigen zoekgedrag verandert. Steeds vaker gebruiken we meerdere zoekwoorden om een specifieke vraag aan een zoekmachine te stellen. Daarom kijken wij niet alleen naar de resultaten van op zichzelf staande zoekwoorden, maar ook naar de resultaten van een zoekwoordcluster. Binnen deze clusters vallen meerdere zoekwoorden die betrekking hebben op elkaar. Dit kunnen zowel ‘short tail’ als ‘long tail’ zoekopdrachten zijn. Short tail zoekopdrachten bestaan uit één of twee zoekwoorden, terwijl long tail zoekopdrachten uit 3 of meer zoekwoorden bestaan.

Short tail en long tail zoekwoorden

De long tail zoekwoorden curve laat zien hoe meer zoekwoorden een zoekopdracht bevat, hoe hoger de kans op conversie en hoe lager de concurrentie is.

Monitor je SEO performance

Als je bezig bent met SEO, dan ben je voornamelijk bezig met het verkrijgen van relevant verkeer naar je website. Je wilt natuurlijk weten via welke zoekopdrachten bezoekers op jouw website komen en daar helpt het SEO dashboard bij.

Belangrijk bij het ontwikkelen van dit dashboard is het samenbrengen van de beschikbare databronnen. Zodra de data goed staat en is gekoppeld is het tijd voor de volgende stap: het visualiseren van de belangrijkste KPI’s in het dashboard. Deze worden op een overzichtelijke manier gepresenteerd, zodat het dashboard makkelijk te begrijpen is en ook geschikt om te delen met andere stakeholders binnen jouw organisatie.

SEO dashboard

Om je SEO performance te kunnen meten en in te spelen op veranderend online zoekgedrag is het belangrijk om de juiste KPI’s te hanteren. Het SEO dashboard is opgebouwd uit de volgende KPI’s: klikken, impressies, CTR en positie. Deze geven in één oogopslag inzicht in jouw SEO performance en worden gevisualiseerd voor zowel de zoekwoordclusters, als de losse zoekwoorden die binnen een cluster vallen. Op basis van deze KPI’s is het ook mogelijk om Year-on-Year vergelijkingen te maken en de resultaten af te zetten tegen de vooraf gestelde targets.

Dankzij de dagelijkse verversing van data is jouw dashboard altijd up-to-date en bij jij direct op de hoogte van wat er gebeurd. Zie je bijvoorbeeld dat een bepaald zoekwoord niet meer bovenaan staat of dat een zoekwoord daalt in volume? Dan duiken we hier verder in en kijken we waar dit in ligt. Zo kunnen we snel inspelen op veranderingen in het zoekgedrag en wordt jouw website steeds relevanter.

SEO Dashboard

Live demo-omgeving

Onze live demo-omgeving biedt jou de mogelijkheid om kennis te maken met de OrangeValley Dashboarding Suite. Meld je aan via de button bovenaan deze pagina om toegang te krijgen tot de volledige functionele demo-omgeving, van waaruit je ook het SEO Dashboard kunt bekijken.

Op onze dashboarding pagina vind je meer informatie over de verschillende dashboards die wij aanbieden.

Bekijk ook onze andere dashboards