
First Party Data Solutions
De online wereld verandert continue, de nadruk komt steeds meer te liggen op privacy. Individuele gebruikers willen niet het idee hebben dat elke actie wordt gevolgd en dat hun gegevens het internet overgaan zonder dat hiervoor toestemming gegeven is.

First Party Data
Er verschillende ontwikkelingen gaande zoals het in de toekomst verdwijnen van cookies (cookieless future). Het wordt met dit soort veranderingen steeds belangrijker om first party data te gaan verzamelen. Zeker gezien door de recente ontwikkelingen er gaten kunnen ontstaan in de data die je verzamelt.
Het blijven meten van interacties/conversies van gebruikers is uiteraard enorm belangrijk. Daarom zijn dan ook verschillende oplossingen voor het verzamelen van First party data.
Consent Mode
Normaliter als een gebruiker op de website geen cookies accepteert dan wordt er ook geen conversie gemeten. Dit zorgt voor gaten in de data wat kan leiden tot scheve resultaten. Om dit te voorkomen bestaat er consent mode.
Zodra Consent Mode ingesteld is, zal het registreren welke interacties je gebruikers hebben met je cookiemelding. Zo leest het af in hoeverre er toestemming is gegeven voor metingen via cookies. Als dit is geregistreerd zullen de tags van Google zich aanpassen aan deze instellingen en heb je goed zicht op waar je conversies vandaan komen. Zo worden deze ook direct toegekend aan de juiste advertising kanalen.
Consent Mode past zich dus op een dynamische wijze aan, aan de keuzes van de gebruiker. Wanneer de gebruiker geen consent geeft worden de conversies gemodelleerd aan de hand van zogeheten ‘consent signals’. Hierdoor wordt het missende gedeelte aan data gemodelleerd om verloren conversies terug te halen. In deze situatie wordt dan geen persoonlijke data meegestuurd van gebruikers, er wordt in feite een minimale versie van de conversie gestuurd in plaats van de volledige conversie zoals normaal.
Hiermee waarborg je met Consent Mode je data voor het meten van conversies voor bijvoorbeeld Google Ads, Google Analytics en andere marketing tools.


Enhanced Conversions
Enhanced conversions maakt gebruik van gegevens die je klant zelf invult om conversies nauwkeuriger te meten, de conversies worden dan gematched aan de gegevens van de gebruiker. Dit heeft als doel om een duidelijker beeld te creëren waar conversies vandaan komen.
Dit is ongeveer hoe een Enhanced Conversions flow eruit ziet.
- De gebruiker klikt op een advertentie en komt op uw site terecht.
- Gebruiker surft op uw site en leest over uw product/dienst.
- De gebruiker vult een formulier in op uw site en wordt een lead voor uw bedrijf. Uw website stuurt Google gehashte leadinformatie die u opgeeft.
- U slaat de lead informatie op in uw CRM database.
- Wanneer een lead converteert, uploadt u de gehashte leadinformatie. Google koppelt de gehashte informatie terug naar de advertentie die de lead heeft veroorzaakt.
Enhanced conversions kan dus heel waardevol zijn om gaten in de conversie metingen op te vullen en conversies terugwinnen die anders niet zouden zijn gemeten doordat het ook mogelijk is om een offline conversie terug te koppelen aan een advertentie. Daarnaast maakt Enhanced Conversions gebruik van gehashte informatie waardoor dit een privacyveilige First Party Data oplossing is.
Customer Match
Met Customer Match kan je CRM/Klant data koppelen aan de conversies vanuit Google Ads. Deze lijst kan vervolgens worden uitgesloten voor nieuwe campagnes. Dit zorgt ervoor dat je efficiënter mogelijke klanten kunt benaderen en niet al bestaande klanten benaderd. Hiermee heb je meer grip op je campagne targeting.
Hieronder een voorbeeld:
Stel je wil een nieuw loyalty programma promoten bij bestaande klanten die al gebruik maken van Google producten..
Stap 1. Je creëert een lijst van klanten op basis van de door de klant achtergelaten contact informatie
Stap 2. Je maakt een campagne en target je Customer Match segment (door het uploaden van je klantenlijst uit stap 1)
Stap 3. Wanneer deze gebruikers ingelogd zijn in hun eigen Google account, zien ze de advertenties op Google.


De experts van Orangevalley kunnen de volledige implementatie van deze oplossingen verzorgen, zodat je helemaal klaar bent voor toekomst.
Heb je interesse of vragen over één van deze oplossingen? Neem contact op met 1 van onze experts!

Geintereseerd? Neem contact op
Op zoek naar een duurzame partner die je op basis van onafhankelijk advies ondersteunt in Datagedreven Digital Advertising? Laat hier je gegevens achter en wij nemen contact met je op.