Just Justa fotografie

Google Analytics 4

Vanaf 1 juli 2023 stopt de verwerking van data in Universal Analytics. Hiermee wordt Universal Analytics na 10 jaar uitgefaseerd. De focus komt hiermee volledig op de opvolger te liggen: Google Analytics 4, dat inmiddels twee-en-een-half jaar op de markt is. Volg hier de laatste ontwikkelingen op het gebied van Google Analytics 4 en updates over privacy wetgeving.

Wat is Google Analytics 4 (GA4)?

GA4 is de nieuwste versie van Google Analytics en zal de huidige versie Universal Analytics vervangen. GA4 brengt heel wat veranderingen met zich mee. Zo is er een hele nieuwe manier van meten op basis van events in plaats van op basis van sessies. 

Door deze nieuwe manier van meten is het nodig om zowel je tag management als je manier van analyseren aan te passen. Er wordt vanaf 1 Juli 2023 geen data meer verzameld in de huidige (standaard) Universal Analytics properties. Gebruik je Google Analytics 360? Dan vindt het moment dat er geen data meer wordt verzamelt later plaatsvinden, namelijk 1 Oktober 2023. Het is daarom erg belangrijk om zo snel mogelijk volledig over te gaan op GA4. 

Google-Analyics-4-Banner
image3-4-600×287

De voordelen van GA4 voor de gebruiker

Dat GA4 verschilt van de vorige versie van Google Analytics, is voor niemand een geheim meer. De nieuwste versie heeft veel voordelen. Vanuit Orangevalley kunnen we daarom ook niet vaak genoeg benoemen dat hoe eerder je begint met Google Analytics 4, hoe sneller je GA4 optimaal kan gaan gebruiken. Ben je nog niet helemaal overtuigd? In dit artikel leggen we uit welke voordelen GA4 nog meer heeft voor de gebruiker.

Verschil GA4 & Universal Analytics

Als nieuwe versie van Google analytics zijn er uiteraard verschillen met Universal Analytics. De belangrijkste verschillen zijn dat het met GA4 mogelijk is om Website en App metingen in GA4 property te meten. Hiermee kun je nog beter de customer journey van klanten inzichtelijk maken binnen zowel web als app. 

Ook kan je bij GA4 direct gratis starten met het koppelen van Google BigQuery iets wat voorheen alleen mogelijk was als je gebruik maakte van Google Analytics 360. Een koppeling met BigQuery geeft de mogelijkheid om alle ruwe Analytics-data op te slaan in je datawarehouse. Om hiermee vervolgens snellere analyses uit te voeren met gebruik van queries, data te combineren met andere data opgeslagen in je datawarehouse of om sneller dashboards te bouwen. Ook is het mogelijk om online en offline data te combineren om zo een compleet mogelijk beeld van je klanten te creëren. 

GA4 maakt gebruik van machine learning en genereert automatische inzichten over gebruikersgedrag en conversies. Verder is GA4 meer privacy gericht, een voorbeeld hiervan is dat IP-adressen niet meer standaard worden opgeslagen.

web + app
  • Manier van meten
    Google analytics 4 werkt met het event-driven data model. Gebeurtenissen vormen in GA4 de basis om vanuit data te verzamelen.

    Google analytics 4 werkt met het event-driven data model. Gebeurtenissen vormen in GA4 de basis om vanuit data te verzamelen. Daarentegen meet Google Analytics Universal aan de hand van de 3 scope levels: hits, sessions en users. In de nieuwe situatie worden enkel gebeurtenissen per user geregistreerd en worden sessies als losse gebeurtenissen gemeten. Via parameters, zoals pagina URL, sessie ID en source/medium, wordt extra informatie doorgeven in elke gebeurtenis.

    De drie scopes in Google Analytics ten opzichte van de 2 scopes in Google Analytics.

  • Nieuwe rapporten
    Naast een andere manier van meten, zijn ook vrijwel alle rapporten anders in GA4. De belangrijkste wijziging in de rapporten is de toevoeging van het rapport “analyse” met daarin de “analysehub”.

    Naast een andere manier van meten, zijn ook vrijwel alle rapporten anders in GA4. De belangrijkste wijziging in de rapporten is de toevoeging van het rapport “analyse” met daarin de “analysehub”. In de analysehub kan je diepgaande analyses uitvoeren. Voorheen was dit alleen beschikbaar voor Google Analytics 360 gebruikers, maar in GA4 is het voor iedereen gratis te gebruiken. 

    Helemaal nieuw zijn de betrokkenheid- en retentie-rapporten. Deze rapporten geven betere inzichten in de customer journey. Dit zal veel marketeers helpen een beter beeld te krijgen van de bezoekers, zowel cross-device en cross-channel.

    De 2 navigatiemenu’s: Google Analytics Universal en Google Analytics 4.

     

  • Nieuwe engagement
    Een moeilijk te interpreteren metric uit Google Analytics Universal is de bounce rate. Deze engagement metric is niet meegenomen naar GA4.

    Een moeilijk te interpreteren metric uit Google Analytics Universal is de bounce rate. Deze engagement metric is niet meegenomen naar GA4. Een interessante, verbeterde metric is hiervoor in de plaats gekomen, namelijk “engaged sessions”. Engaged sessions worden gemeten als er aan één van de volgende voorwaarden wordt gedaan binnen een sessie:

    • activatie van een conversie
    • website of app staat minimaal 10 seconde op de voorgrond open
    • er zijn 2 of meer pageview of screenview-events uitgevoerd.
  • Betere data controle
    Sinds mei 2018 is de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Deze wetgeving wordt regelmatig aangescherpt.

    Sinds mei 2018 is de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Deze wetgeving wordt regelmatig aangescherpt. In de marketing heeft dit als gevolg dat er steeds meer browsers third party cookies (gebruikt voor remarketing) worden geblokkeerd. Om te voorkomen dat persoonsgegevens structureel opgeslagen worden in Google Analytics biedt GA4 de mogelijkheid om met terugwerkende kracht eenvoudig de data te verwijderen.

    Tip: Mocht je een kijkje willen nemen dan heeft Google een demo account beschikbaar, nu ook voor Google Analytics 4: https://analytics.google.com/analytics/web/demoAccount.

v2 timeline

Waarom juist nu overstappen op GA4?

Op dit moment bevat GA4 nog niet alle functionaliteiten die je van de “oude” Google Analytics gewend bent. Maandelijks is Google nieuwe functionaliteiten aan het uitrollen in GA4. De belangrijkste informatie is aanwezig in de nieuwste versie, maar nog niet alle basis functionaliteiten zijn terug te vinden. De oude Google Analytics werkt vandaag de dag nog prima, echter zullen daar geen updates meer plaatsvinden. Wij adviseren daarom om in ieder geval alvast parallel een Google Analytics 4 account op te starten. 

Hoe eerder je een GA4 account aanmaakt, hoe eerder je historische data kan gaan opbouwen. Je opgebouwde data uit je huidige Google Analytics versie kan je niet meenemen. Het opbouwen van historische data is cruciaal omdat je hiermee context kan toevoegen aan de huidige resultaten, bijvoorbeeld een vergelijking van campagneresultaten ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast kan je nu al wennen aan de nieuwe omgeving, hiermee voorkom je dat je straks onvoorbereid over moet.

Google Analytics 4 360

Google analytics 4 360 is de betaalde versie van GA4. Deze versie biedt verschillende voordelen. 

GA4 360 biedt onder andere hogere limieten voor het verzamelen, rapporteren, bewaren en exporteren van Google Analytics 4-property gegevens naar BigQuery. Door de koppeling met BigQuery heb je toegang unsampled ruwe data. 

Ook zijn er verschillende voordelen in binnen GA4 zelf, bijvoorbeeld data wordt bewaard tot 50 maanden, er kunnen 50 conversies worden ingesteld in plaats van 30 en is het mogelijk om 100 custom dimensie toe te voegen. Kortom met GA4 360 heb je hogere limieten, 360 is dus uitermate geschikt voor als je toe bent aan de meest ideale google analytics inrichting.

Als officiële reseller van Google Analytics 360 verzorgt OrangeValley de implementatie en het onderhoud rondom het afsluiten van deze enterprise oplossing.

GA4 (1)
Data-team

Wet en regelgeving

De afgelopen periode zijn er verschillende nieuwsberichten geweest rondom de legaliteit en veiligheid van Google Analytics en GA4. De vraag is of de privacy van gebruikers binnen Google Analytics Universal en/of Google Analytics 4 in alle gevallen wel gewaarborgd kan worden. 

In dit artikel vertelt Dirk Van Sijpveld uit wat de meest recente ontwikkelingen zijn, wat de invloed is en welke stappen er gezet kunnen worden. 

Stijn van Rijssel

Heb je een vraag over GA4 of wet- en regelgeving? Neem contact op

Help je hulp nodig met het implementeren van GA4? Een vraag over het gebruik van GA4 of de wet- en regelgeving?

Laat een bericht achter en één van onze experts neemt contact met je op!