Just Justa fotografie

Google Tag Manager Server-Side Tagging

Server-Side Tagging

Naast de standaard implementatie van Google Tag Manager kunnen onze specialisten ook Server-Side Tagging implementeren. Deze nieuwe vorm van de tag manager container draait Server-Side (in de cloud) in plaats van in de browser. Server Side Tagging draai je parallel aan de huidige Client-side implementatie. En is een toevoeging op de huidige manier van manier van tracking. 

Vanuit de server wordt de data vervolgens doorgestuurd naar verschillende analytics- en third-party partijen. Voordat de data wordt doorgestuurd, is het nog mogelijk om bewerkingen te doen, dit biedt meer controle over de data die wordt verstuurd.

Server side

Waarom Server-Side Tagging?

Server-Side Tagging brengt voordelen met zich mee ten opzichte van enkel een client side container. Denk aan website performance, data controle en datakwaliteit voordelen.

  • Meer controle over je data
    Server-Side tracking draagt bij aan meer controle over de data die je verstuurd. Je hebt controle over welke informatie gedeeld wordt met third party bedrijven zoals bijvoorbeeld Facebook.

    Server-Side tracking draagt bij aan meer controle over de data die je verstuurd. Je hebt controle over welke informatie gedeeld wordt met third party bedrijven zoals bijvoorbeeld Facebook. Er is dus meer grip op welke data je met third-party partijen deelt. Het is bovendien mogelijk om controles in te bouwen die het mogelijk maken om privacy gevoelige informatie niet door te sturen.

  • Verrijking van je data
    Boven op dat Server-Side tagging meer controle biedt het ook de mogelijkheid om aan dataverrijking te doen. Hiermee kan je de data aanvullen met data om zo de data die je doorstuurd naar third party partijen te verbeteren.

    Boven op dat Server-Side tagging meer controle biedt het ook de mogelijkheid om aan dataverrijking te doen. Hiermee kan je de data aanvullen met data om zo de data die je doorstuurd naar third party partijen te verbeteren. Denk hierbij aan het verrijken van de verzamelde data met data uit je eigen databronnen bijvoorbeeld je CRM platform. 

  • Verbeterde website performance
    Naast het feit dat Server-Side Tagging meer controle biedt over de data die verstuurd wordt kan het ook helpen bij het verbeteren van de laadtijd op je website. Dit komt doordat Server-Side Tagging in de cloud werkt hoeven er minder javascript netwerk verzoeken te worden ingeladen op de website.

    Naast het feit dat Server-Side Tagging meer controle biedt over de data die verstuurd wordt kan het ook helpen bij het verbeteren van de laadtijd op je website. Dit komt doordat Server-Side Tagging in de cloud werkt hoeven er minder javascript netwerk verzoeken te worden ingeladen op de website. Iets wat bij Client-Side Tagging wel het geval is. Hierdoor is er een positief effect op de laadtijd van de website bij het gebruik van Server-Side Tagging.

  • Verhogen betrouwbaarheid first-party data
    Naast de genoemde voordelen heeft Server-Side Tagging een mooie bijkomstigheid. Doordat data wordt gezien als first-party omdat het eerst naar een server wordt gestuurd voordat het wordt doorgestuurd third-party partijen.

    Naast de genoemde voordelen heeft Server-Side Tagging een mooie bijkomstigheid. Doordat data wordt gezien als first-party omdat het eerst naar een server wordt gestuurd voordat het wordt doorgestuurd third-party partijen. Hierdoor zijn er beperkingen wat betreft de invloed van tracking prevention technologie en ad blockers, omdat adblockers niet herkennen dat het om data gaat dat naar third-party partijen wordt gestuurd. Iets wat bij kan dragen aan de datakwaliteit.

Hoe werkt Server-Side Tagging? 

Bij Server-Side Tagging worden de marketing tags uitgevoerd op een server in plaats van in de browser van een gebruiker. Vanuit de server wordt de data vervolgens doorgestuurd naar verschillende analytics- en third-party partijen.

Client-Side GTM 

Client-side GTM visual (1)

Server-Side GTM 

Server-side GTM visual 2 (1)
Betaal visual

Server-Side Tagging Kosten

Goed om te weten is dat Server-Side Tagging niet geheel zonder kosten is. Er zijn geen kosten verbonden aan het aanmaken van de Server-Side container in Google Tag Manager en het testen van de implementatie. Dit werkt feitelijk hetzelfde als bij Client-Side Tagging, en staat in de dezelfde interface binnen Google Tag Manager. Voor Server-Side Tagging wordt een nieuwe Tag Manager container aangemaakt met het type server. Hierin kunnen de tags geplaatst worden en kan de implementatie getest worden.  

Zodra je de implementatie van Server-Side Tagging wil laten draaien op je daadwerkelijke website zullen er echter wel kosten verbonden zitten aan Server-Side Tagging. Het is voor Server-Side Tagging namelijk nodig om de servers te draaien in Google Cloud Platform, Microsoft Azure of AWS. De kosten van het draaien van een server-side GTM container beginnen vanaf 100 euro per maand.

Voor wie is Server-Side Tagging geschikt?

Server-Side Tagging is geschikt voor wie meer grip op zijn data wil krijgen, meer inzichten wil gaan verzamelen of  de data wil verrijken. 

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van Server-Side tag management voor jouw organisatie? Of heb je interesse om meer te leren over wat Server-Side tagging inhoud en wat erbij komt kijken. Neem contact op met een van onze experts voor een vrijblijvend advies. 

cloud omgeving
Thomas

Heb je een vraag over Server-Side Tagging? Neem contact op

Heb je hulp nodig bij het implementeren van Server-Side Tagging? 

Of wil je graag meer informatie over de mogelijkheden van Server-Side Tagging binnen jouw organisatie? 

Laat een bericht achter en één van onze experts neemt contact met je op!