Google Analytics 4 Training

Data & Analytics

Wij zijn gek op data. Data brengt verfrissende inzichten en helpt je performance onderbouwd te verbeteren. We analyseren, visualiseren en transformeren data uit een veelheid aan databronnen en halen daar de beste inzichten uit. We zorgen dat je data de juiste kwaliteit heeft, maken performance meetbaar én centraliseren data om slimmere analyses en data activatie toepassingen te verzorgen.

Waarom Data & Analytics?

  • 1st party data strategie
  • Bewezen tooling implementatie aanpak
  • 100% GDPR compliant
  • Data kwaliteit cruciaal
  • Stevig fundament voor data activatie
  • Dashboards & geautomatiseerde reporting

Data is van vitaal belang!

De behoeftes van jouw waardevolle klanten zijn steeds beter inzichtelijk te krijgen middels data. Bezoeken, transacties, kliks en conversies zijn allemaal meetbaar. Enerzijds wordt het complexer om de data van alle contactmomenten te doorgronden voor een duidelijk beeld van de customer journey. Anderzijds maakt de grote hoeveelheid beschikbare data het nog waardevoller om een data driven strategie te omarmen.

OrangeValley gelooft in de kracht van data driven decision making. Geen giswerk, maar concrete data inzichten motiveren onze besluiten. Door de data te analyseren en duidelijk in kaart te brengen geven we antwoord op je belangrijkste vragen en helpen we je deze inzichten om te zetten in datagedreven acties, voorspellende modellen, en concrete verbeteringen.

Dit zijn voorbeelden van vraagstukken waar het Data & Analytics team je bij kan helpen:

  • Hoe presteert mijn (digitale) funnel en hoe dragen de marketingkanalen daarin bij?
  • Hoe centraliseer ik mijn databronnen en zorg ik voor een single source of truth?
  • Welke data & tooling organisatie past het beste bij mijn doelstellingen en hoe richt ik deze goed in? 
  • Hoe richt ik de beste stuurmiddelen in zoals dashboards en performance monitors?
  • Hoe krijg ik inzicht in mijn doelgroep en wat kan ik zeggen over hun gedrag? 

Meer waarde uit je data halen?

Onze Aanpak

Wij geloven in het belang van een gestructureerd en effectief data model dat begint bij data collectie en eindigt bij het activeren van de inzichten. Onze aanpak omvat zeven cruciale stappen: data collectie, opslag, transformatie, visualisatie, analyse, validatie en activatie. Ten eerste leggen we de basis door nauwkeurig en betrouwbaar data te verzamelen uit verschillende bronnen. Vervolgens zorgen we ervoor dat deze gegevens veilig en gestructureerd worden opgeslagen.

Ons ervaren team van data specialisten transformeert ruwe data naar bruikbare inzichten. Door geavanceerde analysetechnieken toe te passen, onthullen we patronen en trends. Deze inzichten worden visueel weergegeven in heldere dashboards en rapporten. Maar daar houdt het niet op. Onze expertise in data analyse stelt ons in staat om diepgaande inzichten te verkrijgen en uw marketingstrategie continu te optimaliseren. We valideren onze bevindingen en zorgen ervoor dat de verzamelde gegevens betrouwbaar en accuraat zijn. 

Ten slotte komt de kracht van onze aanpak naar voren in de activatie van de verkregen inzichten. We helpen u bij het implementeren van effectieve marketingcampagnes en het nemen van geïnformeerde beslissingen om uw bedrijfsdoelen te bereiken. Dit alles met data als kern. 

 

Onze aanpak
3rd party to 1st party data

Een toekomstbestendige 1st party data strategie & tooling implementatie

In de toekomst zal de afwezigheid van cookies invloed hebben op onze marketing en data strategie. We zullen alternatieve manieren moeten vinden om data te verzamelen en te gebruiken voor marketingdoeleinden. Hierbij wordt het gebruik van 1st party data belangrijker. 

Een onderdeel dat daar onder andere in bijdraagt is Server Side Tagging. Daarbij worden gegevens rechtstreeks vanuit de server van een bedrijf verzameld in plaats van via cookies op de computer van een gebruiker (client side). Deze gegevens kunnen vervolgens worden opgeslagen in een datawarehouse, waar de data kan worden getransformeerd. Daarna is de data klaar voor analyse doeleinden en data activatie als personalisatie.

TechStack

De beste data stack voor mijn organisatie! 

De keuze van de juiste technologie (MarTech) is cruciaal voor het succes van een datagedreven organisatie. Het opstellen van een goed toolingpakket is om die reden van groot belang. Onze data specialisten zijn zeer ervaren in het samenstellen van het juiste toolingpakket. We doen dit door een diepgaande analyse van de behoeften en eisen van de organisatie én door het identificeren van de juiste technologie om aan deze behoeften te voldoen.

We ondersteunen in het selectieproces en helpen bij het opstellen van concrete selectiecriteria. Wij geloven dat je als organisatie je data in eigen beheer moet hebben. 

Tooling implementatie

Onze kracht: tooling implementatie!

Onze tooling implementaties zijn duurzaam, uitgebreid en geautomatiseerd. Onze specialisten houden rekening met recente ontwikkelingen, randvoorwaarden omtrent wetgeving en zorgen voor toepasbaarheid op schaal. Deze hoge eisen zijn een randvoorwaarde voor een kwalitatieve data strategie en output ten behoeve van marketing intelligence.

Onze implementaties zijn kanaal en tool overstijgend. Daardoor voeden we de organisatie met rijke data om klantsucces te vergroten. We denken niet vanuit de potentie van de tool, maar vanuit de behoefte van jou als klant. Wij hebben alle implementaties al een keer gedaan en klaarliggen. Getest, geoptimaliseerd en wel. 

Data Warehouse

Centraliseer je databronnen op 1 plek

Er zijn verschillende opties om je data te centraliseren en te gebruiken voor marketingdoeleinden. Welke vorm of combinatie het best bij je past, is afhankelijk van je doelstellingen. Een datawarehouse is een database waar alle databronnen van een bedrijf worden samengebracht, getransformeerd en opgeslagen. Dit helpt je om vanuit één waarheid te werken en om data te activeren in de vorm van dashboards en personalisatie.  

Een CDP (Customer Data Platform) is een systeem dat klantinformatie samenbrengt en omzet in klantprofielen. Deze zijn dan weer beschikbaar voor uitvoerende systemen. Een DMP (Data Management Platform) is een softwareplatform dat data verzamelt, ordent en activeert, vaak als tussenstation tussen verschillende bronnen en een CDP. Tevens kan een CRM (Customer relationship management) platform ook worden gebruikt om klantdata op te slaan en te analyseren.

De keuze tussen deze opties hangt af van het type en de hoeveelheid data die je wilt verzamelen en hoe je deze wilt gebruiken. Bijvoorbeeld, als je voornamelijk geïnteresseerd bent in digitale advertenties, kan een DMP een goede optie zijn. Als je echter meer geïnteresseerd bent in het bouwen van een 360° profiel van elke klant, kan een CDP een beter alternatief zijn. Het is belangrijk om te overwegen wat je nodig hebt voordat je een keuze maakt.

Ondersteunde dashboards

Altijd inzicht in prestaties en verbeterkansen met de juiste dashboards

Dashboards en geautomatiseerde rapportages zorgen voor continu inzicht in de resultaten. Zo kun jij datagedreven beslissingen blijven maken. Een goed dashboard is gebruiksvriendelijk, vervult een signaalfunctie en is actiegericht. 

Veel van de standaard dashboards van OrangeValley zijn ontwikkeld in Google Looker Studio. We ontwikkelen dashboards ook op maat in verschillende tools zoals Tableau, Power BI, Klipfolio en Looker. Staat de visualisatietool die jullie gebruiken er niet tussen? Neem gerust contact met ons op. De kans is groot dat we daar ook ervaring mee hebben.

Bekijk onze dashboarding SuiteVraag demo aan

Always be validating

Always be validating!

Het belang van valideren middels data binnen digital marketing kan niet genoeg benadrukt worden. Het gebruik van AB testen, diepgaande data analyses en forecasting is van cruciaal belang om de effectiviteit van digitale marketing campagnes te verbeteren. 

  • Door middel van AB testen kun je als organisatie verschillende varianten van een campagne/aanpassing vergelijken en bepalen welke het meest effectief is. 
  • Data analyses helpen bij het identificeren van trends en patronen die kunnen worden gebruikt om toekomstige campagnes te optimaliseren. 
  • Forecasting biedt de mogelijkheid om te voorspellen hoe een bepaalde campagne of strategie zal presteren op basis van historische gegevens. Het gebruik van deze methoden zorgt voor een data-gedreven aanpak in digital marketing en helpt bij het nemen van geïnformeerde beslissingen die de ROI kunnen maximaliseren.
Data monitor

Aandacht voor datakwaliteit

Grip op datakwaliteit is van groot belang bij het activeren van data binnen digitale marketing. Op dit moment is er een enorme hoeveelheid aan data beschikbaar, maar deze data moet wel betrouwbaar zijn om waardevolle inzichten te kunnen bieden. Een goede datakwaliteit maakt het mogelijk om de juiste marketingbeslissingen te nemen, maar zeker ook om data geautomatiseerd in te zetten. Denk aan voorbeelden als forecasting, marketing automation en personalisatie. 
 

OrangeValley heeft op verschillende onderdelen tooling ontwikkeld die data kwaliteit in de gaten kan houden en kan optimaliseren! Zo richten we bijvoorbeeld graag onze datakwaliteit monitor in. Daarmee controleren we dagelijks je analytics weergave op meer dan 100 punten én controleren we je tag management implementatie op een correcte werkbaarheid van data verzending. 

Vraag demo Data Monitoring Tool aan

Met welk data vraagstuk kunnen we je helpen?