
Datadriven Approach
Samen met de klantbehoefte is data het fundament in alles wat we doen. Data binnen online marketing is niets waard zonder de interpretatie van betrokkenen. Datakwaliteit en de juiste interpretatie van data staan daarom centraal in onze aanpak.
Waarom de Datadriven aanpak van OrangeValley?
- Nummer 1 optimalisatiebureau in Emerce100
- Bedreven specialisten met de juiste kennis
- Data is de kern van onze werkwijze
- Verhoog het aantal succesvolle A/B tests
- Combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek voor optimaal resultaat
Datadriven aanpak met optimaal resultaat
Bij OrangeValley staat data centraal, en met onze dataspecialisten hebben we altijd de juiste kennis in huis om resultaat te creëren. De dataspecialisten blijven cruciaal, want de juiste interpretatie van data is van levensbelang. Dit neemt niet weg dat data altijd het fundament vormt in alles wat we doen. In elke beslissing die we nemen, staat data en de klantbehoefte aan de basis. Het achterhalen van de behoefte van de bezoeker en het inspelen daarop is met data namelijk perfect te onderbouwen. Door onze datadriven aanpak, leren we doelgroepen snel kennen. Met als resultaat dat we jouw bezoekers de juiste boodschap, op het juiste moment kunnen bieden.


Van onderbuikgevoel naar datadriven beslissingen
In tegenstelling tot optimalisatie die voortvloeien uit het zogeheten onderbuikgevoel, is een voordeel van datadriven te werk gaan dat optimalisaties een aanzienlijk hoger slagingspercentage hebben. Hierbij gaat het over optimalisaties die voortvloeien vanuit kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Het gebruiken van beide soorten data helpt niet alleen bij het interpreteren van de context, maar ook bij het opstellen van de meest relevante hypotheses. Gemiddeld zijn slechts 30% van A/B tests succesvol. Dit is voornamelijk te wijten aan de hypotheses, die niet sterk genoeg zijn. De beste hypotheses worden gecreëerd op basis van data, omdat je hiermee onnodige en grote risico’s kunt vermijden. Dit zorgt voor zowel een maximale groei in business doelstellingen, maar geeft je ook de meest diepe inzichten in je bezoekers.
De meest rijke data voor het beste resultaat
Rijke data van de beste kwaliteit is van essentieel belang binnen het optimalisatieproces. Dit stelt je namelijk in staat om slimmere analyses uit te voeren, die sneller en effectiever pijnpunten in kaart brengen. Daarnaast kun je slimmer omgaan met targeting, machine learning en predictive analysis, waardoor het personaliseren van de klantreis gemakkelijk wordt. Rijke data maakt het dus niet alleen mogelijk om diepgaande inzichten te verkrijgen, het zorgt er ook voor dat je deze inzichten kunt omzetten in optimalisaties voor een betere klantervaring. Dit maakt data een van de belangrijkste aspecten in de marketing van de toekomst.


Combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek voor de meest waardevolle inzichten
Het combineren van inzichten uit kwantitatief en kwalitatief onderzoek is essentieel voor het verkrijgen van diepgaande inzichten in klantgedrag. Met alleen kwantitatieve data kun je achterhalen wat voor gedrag je potentiële klanten vertonen, wat ze belangrijk vinden of waar ze vastlopen in de klantreis. Deze data laat echter het belangrijkste aspect buiten beschouwing, namelijk waarom bezoekers bepaald gedrag vertonen. Zonder kwalitatief onderzoek zit er dus altijd een blindspot in je data. Daarom is kwalitatief onderzoek essentieel bij het creëren van hypotheses. Door het combineren van kwantitatief en kwalitatief onderzoek achterhaal je niet alleen het gedrag van je bezoekers, maar ook de motivaties achter dit gedrag. Dit zal zorgen voor de snelste groei in conversieratio.
Met deze diensten creëren we een datadriven aanpak
- A/B testing
- Usability Lab
- Data-driven persona’s
- Expert Review
- Landing Page Optimization

Gerelateerde artikelen
Personalisatie en een gepersonaliseerde customer journey worden zowel in B2C als B2B steeds belangrijker om klanten aan te trekken en vast te houden. Als je daarmee nog geen ervaring hebt zijn dit de eerste stappen die je moet zetten.
GA en GA4 geven de gebruiker diepgaande kwantitatieve inzichten in de manier waarop de gebruikers de website gebruiken. Daarentegen worden de achterliggende ‘waarom’ vragen niet altijd beantwoord.
Het nemen van datagedreven beslissingen is dé te nemen weg voor de online marketeer. A/B testen uitvoeren of business beslissingen maken op basis van onderbuikgevoel is immers passé.