Op 26 en 27 november jl. was het zover, het Search Congres 2014. De Meervaart in Amsterdam was 2 dagen lang het toneel voor alles wat met search te maken had. De 2014 editie van het Search Congres bestond uit een training day en een conference day.

De training day was bedoeld voor de search liefhebbers welke alles wilde leren over SEO en/of SEA, terwijl op de conference day de diepte werd ingegaan met 3 keynotes van internationale sprekers en 24 masterclasses. Zelf was ik aanwezig op de conference day, waarbij een aantal onderwerpen en trends als rode draad door de dag heen liepen. Ik beschrijf voor u de belangrijkste onderwerpen en trends van deze dag.

 

Trending topics op het Search Congres

Tijdens de keynotes werd vooruit gekeken naar 2015, een paar (speculatieve) trends en vooruitzichten passeerden de revue

  • In 2015 is mobiel leidend
  • Speculatie: Google koopt Netflix om de advertenties te kunnen combineren tussen TV en Internet
  • 2015 wordt het jaar van alles meer: meer mobile, meer focus op de klant, meer content, meer retargeting, meer shopping
  • Door smartdevices verschuift de marketing van de cutomer journey interesse naar intentiemarketing. Bij intentiemarketing gaat het erom de marketing zo in te richten dat je kunt sturen op de intentie van een klant voordat hij zijn eigen behoefte herkent.

 

Mobiel, Mobiel, Mobiel

We kunnen er niet meer omheen, mobiel is de toekomst. In alle keynotes werd de noodzaak van mobiel duidelijk. “If you ingnore mobile, you will be screwed” zei Hannah Smith van Distilled hierover. De volgende redenen werden genoemd als key issue om volledig op mobiel in te (gaan) zetten:

  • Het aantal maandelijkse mobiele zoekopdrachten zal in 2015 de desktop overstijgen
  • Mobiele vriendelijke websites worden steeds belangrijker, waarbij websites die een keurmerk ‘mobiel vriendelijk’ hebben ook beter geïndexeerd worden.
  • 70% van alle content wordt gedeeld via mobiele apparaten, zorg ervoor dat de content hierop is ingericht en beschikbaar is voor mobiel

Google Mobile friendly

SEO & SEA = Optimaal resultaat

Google verdient 85% van haar inkomsten door middel van advertenties. De organische zoekresultaten worden steeds verder naar beneden geduwd door het stijgende aantal advertenties in de bovenste regionen.

Ondanks dat de grens tussen betaald en niet betaald verder vervaagd, blijkt SEO nog steeds enorm belangrijk te zijn. Er zijn namelijk nog heel erg veel zoekopdrachten waar nog geen advertenties getoond worden (kans!). Het combineren van gegevens en kennis tussen beide disciplines kan helpen om het optimum te vinden in betaald en niet betaald, oftewel SEA en SEO. Daarnaast zijn er nog een aantal aanvullende redenen voor het optimaliseren van de samenwerking:Ads understanding people

  • 36% van de mensen realiseert zich niet dat Google advertenties daadwerkelijk advertenties zijn
  • Er zit nagenoeg geen verschil in het uiterlijk van een advertentie en een organisch zoekresultaat
  • Er zijn nog steeds heel veel zoekopdrachten waarbij Google geen advertenties toont, een hoge positie in de organische zoekresultaten blijft dus enorm belangrijk
  • Voordat klanten daadwerkelijk converteren gebruiken ze meerdere devices voor het inwinnen van informatie. Wees aanwezig op alle devices zodat de klant snel de opgevraagde informatie kan raadplegen

 

Content = King oftewel: Content marketing

Content = King, maar om steeds weer unieke en aansprekende content te maken blijft een uitdaging. Tijdens de keynotes werden deze uitdagingen besproken en hadden de sprekers hierover de volgende gedachten:

Criteria voor het maken van unieke en aansprekende content:

  • Denk na over de vraag: voor wie is de content en wat wil je met de content vertellen, kies daarna het middel (infographic, video, etc) en het kanaal
  • Maak content die mensen willen lezen en kunnen delen op de verschillende mobile devices
  • Zoek bij het maken van unieke content actief de samenwerking met andere bedrijven en expertises, oftewel van linkbuilding naar linkgrowing!
  • Speel op een inspirerende/humoristische wijze in op de actualiteit (branding), snel publiceren is hierbij cruciaal

Aandachtspunten content marketing:

  • Content marketing is voor de lange termijn
  • Besef: content blijft king en wordt in de toekomst nog veel belangrijker
  • Het creëren van (goede) content kan veel tijd en geld kosten
  • Zet video actief in als content instrument
  • Gebruik de op de website geplaatste zoekopdrachten als inspiratie voor het maken van content

Google understanding op het Search Congres

 

Conclusie

De conference day was bedoeld om op het gebied van SEO en SEA de diepte in te gaan. Naar mijn mening zijn ze hierin zeer goed geslaagd, ik vond het een erg interessante dag met inspirerende keynotes en workshops. De 3 belangrijkste take aways zijn: Het blijkt dat mobiel voor Google een steeds belangrijkere factor van indexering wordt, zorg ervoor dat je een mobiel vriendelijke website hebt. Ga daarnaast zeker aan de slag met het optimaliseren van de samenwerking tussen SEO & SEA, er zijn nog voldoende zoekopdrachten waar nog geen advertentie getoond wordt en er alleen organische zoekresultaten worden weergegeven. Content is en blijft een perfect marketingmiddel, probeer aansprekende en inspirerende content te maken die mensen willen lezen en kunnen delen op mobile devices, content marketing is hot!