Ondanks dat het soms lijkt alsof Pinterest pas net gelanceerd is, bestaat het platform al sinds Maart 2010. In 2015 telde het platform wereldwijd 100 miljoen gebruikers. Inmiddels is dit aantal opgelopen tot maar liefst 300 miljoen. In Nederland staat de teller op 3,5 miljoen gebruikers.

Op het gebied van Pinterest Advertising heeft het platform flinke stappen gemaakt. Het is namelijk sinds vorig jaar mogelijk om te adverteren via het platform. Inmiddels is Pinterest het social media kanaal waarbij de koopintentie van de gebruikers het hoogst is! In dit artikel vertel ik je meer over de mogelijkheden van adverteren op Pinterest.

Voor wie het niet kent: wat is Pinterest?

Allereerst de naam Pinterest: waar komt deze vandaan? Pinterest is een combinatie van Pinnen en Interest. Het is een Social Media platform, net zoals Instagram of Snapchat. Waar het bij het grootste deel van de Social Media platformen primair gaat om het connecten en delen van content, gaat het bij Pinterest om het ontdekken van ideeën en het opdoen van inspiratie. Het platform omschrijft zichzelf als een visuele zoekmachine voor het vinden van ideeën. Op Pinterest kan je afbeeldingen en video’s ‘pinnen’ en deze toevoegen op jouw ‘bord’. Op deze manier creëer je als het ware een eigen virtuele collage. Een bord wordt meestal gemaakt aan de hand van bepaalde categorieën of thema’s zoals: achtertuin, kinderkamer, bruiloft.

Wie gebruikt Pinterest en waarom?

Volgens de cijfers van Pinterest, is het grootste deel van haar gebruikers vrouw (70%). Echter begint het platform ook onder de mannen populairder te worden. 40% van de nieuwe aanmeldingen zijn tegenwoordig mannen. Een groot deel van de gebruikers wordt vertegenwoordigd door de millennials (40% is tussen de 18-34 jaar). 

Het platform wordt voornamelijk gebruikt voor specifieke momenten, zoals dagelijkse beslissingen (outfit, recepten), seizoensgebonden tijden (festivalseizoen, vakantie) en levensmomenten (zwangerschap, trouwen). Pinterest wordt gebruikt door mensen die actief overwegen om iets te doen of kopen. Zij komen inspiratie opdoen op het platform. 

Bij bijna alle Social Media kanalen zijn de gebruikers bezig met het verleden of het heden. Pinterest focust zich op de toekomst. Men gebruikt het platform om te plannen.  Zo wordt er op Instagram bijvoorbeeld een post geplaatst van een afgeronde vakantie in Thailand, terwijl er op Pinterest een bord wordt gemaakt voor de geplande vakantie naar Thailand. Dit brengt ook een andere mindset met zich mee. Bij bijna alle Social Media kanalen gebruikt met het om even ‘iets anders doen’. Daarbij gaat het om connecten en content verspreiden. Bij Google heb je al besloten wat je gaat kopen, maar bij Pinterest staat men open voor ideeën. Pinterest-gebruikers zijn daarmee een interessante doelgroep voor adverteerders.

Organische content als basis voor adverteren

Volgens Pinterest heeft de helft van haar gebruikers niet door dat ze een advertentie zien. Oftewel; de advertenties binnen het platform zien er “native” uit. Paid en organic content gaan hand in hand op Pinterest. 

Organische content is de basis voor adverteren. Jouw volgers zijn de eerste die je Pin zien. Hoe meer mensen interactie tonen met jouw Pin op Pinterest, hoe vaker deze wordt getoond op de plekken waar mensen inspiratie op kunnen doen. Zorg ervoor dat je iedere week een nieuwe Pin maakt om je volgers de kans te geven te interacteren met jouw merk. Dit zorgt weer voor een groei in organisch bereik. Om nog meer groei te realiseren kunnen de Pins worden gepromoot. Op deze manier betaal je om jouw Pins te tonen aan een door jouw gekozen doelgroep. Dit gebeurt op basis van jouw doelstelling.

Wat zijn de mogelijkheden tot adverteren op Pinterest?

Als je start met adverteren op Pinterest, begin je met de doelstelling. Waarom wil je gaan adverteren op Pinterest? Wil je meer websiteverkeer, een groter bereik of juist directe verkopen realiseren? Dit allemaal is mogelijk binnen het platform. Als adverteerder kun je kiezen voor de volgende doelstellingen en subdoelstellingen:

  • Merkbekendheid: Merk herkenning of Video views
  • Overweging: Website Verkeer of App-installaties 
  • Conversies: Conversies of Productfeed

Als je eenmaal weet wat jouw doel is, dan ga je kijken welke doelgroep je wil bereiken. Zoals eerder vermeld, bevinden veel millennials zich op het platform, waarvan het merendeel vrouw is. Dit kan een reden zijn om bijvoorbeeld als babymerk te gaan adverteren op het Pinterest.

Pinterest Advertising - OrangeValley

Targeting

De doelgroepen kunnen worden gemaakt op basis van eigen data. Bijvoorbeeld mensen die op je website zijn geweest of jouw content al eens hebben gepind. Daarnaast is het mogelijk om gebruik te maken van de data van Pinterest. Er zijn demografische gegevens beschikbaar, maar ook interesses of levensmomenten. De laatste manier van targeting is op basis van zoekwoorden waarop er binnen Pinterest wordt gezocht . We kennen dit uiteraard van Google, maar ook binnen Pinterest is het mogelijk om een doelgroep te maken op basis van verschillende zoekwoorden. Het voordeel hiervan is dat deze mensen al specifiek naar iets op zoek zijn en jij hierop kan inspelen door relevante content te tonen. 

Content formats

Voor welke type contentformats kun je kiezen als Pinterest advertenties? Dit aanbod is erg groot. Pinterest biedt namelijk veel verschillende formaten aan. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor een Carrousel advertentie, om de verschillende USP’s van jouw product uit te lichten. Wil je een nieuw product op de markt brengen, dan kan je beter kiezen voor Autoplay Video om het verhaal van het product onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep. Bij het kiezen van het advertentieformaat is het dus belangrijk om altijd vanuit jouw doel te redeneren. Zo gebruik je bij een bereiksdoelstelling een ander formaat dan bij een verkoop doelstelling.

Pinterest Advertising inzetten voor jouw merk?

Pinterest wordt als inspiratiebron gebruikt door mensen die actief overwegen om iets te gaan doen of kopen. De gebruikers hebben daarmee een totaal andere mindset op het platform dan op andere social media kanalen. Als je als adverteerder met Pinterest advertising wilt beginnen stel jezelf dan altijd de vraag: Start ik met Merkbekendheid, de Overweging of richt ik me op de Conversies. Pinterest is van alle social media kanalen het kanaal waarbij de koopintentie van de gebruikers het hoogst is. Men is veelal aan het plannen op Pinterest en daardoor weet het platform wat interessant is voor haar gebruikers. Deze wetenschap kan effectief gebruikt worden. Wanneer je als adverteerder hierop inspeelt kan met de juiste content, aangeboden aan de aan de juiste doelgroep, een hoog rendement met het advertentiebudget behaald worden.

Wil je meer weten over Pinterest advertising? Of ben je benieuwd naar wat Pinterest advertising voor jouw merk zou kunnen betekenen? Neem dan contact op met een van onze specialisten.