Voor marketeers wordt remarketing steeds belangrijker om bezoekers in de customer journey opnieuw te bereiken. Bezoekers maken steeds meer gebruik van verschillende websites om producten te vergelijken. Hierdoor wordt de uitdaging alsmaar groter om zo relevant mogelijk te blijven en on top of mind te blijven. Dit is waar dynamische remarketing om de hoek komt kijken en goed op in kan spelen. In dit artikel wordt er dan ook dieper ingegaan op de verschillende vormen van dynamische remarketing, hoe dynamische remarketing effectief ingezet kan worden en voor wie het interessant is.

Wat is dynamische remarketing en voor wie is het interessant?

Dynamische remarketing is het tonen van dynamisch gevulde uitingen (zoals banners) aan bezoekers van uw website op andere websites. Deze banners worden automatisch gevuld met de producten of diensten die bezoekers hebben bekeken of waar bezoekers mogelijk interesse in hebben. Stel dat een bezoeker op uw website is geweest en hij heeft verschillende t-shirts en schoenen bekeken, dan worden vervolgens dezelfde producten vertoond in een banner op een andere website. Ditzelfde kan gelden voor andere productgroepen zoals reizen of hotelkamers. De banners ondersteunen de klant in zijn customer journey om uiteindelijk een aankoop te doen. Hij wordt namelijk herinnert aan de producten of diensten die hij heeft bekeken waardoor de kans op conversie uiteindelijk groter wordt.

 

Voordelen van Dynamische Remarketing

Het voordeel van dynamische remarketing ten opzichte van de reguliere remarketing banners is dat de specifieke producten of diensten die een persoon heeft bekeken opnieuw worden vertoond. Daarnaast is het grote voordeel van dynamische remarketing dat het geschikt is voor cross- en upsell van producten of diensten. Een bezoeker die bijvoorbeeld een telefoon heeft gekocht, kan vervolgens geretarget worden met relevante telefoonhoesjes voor zijn/haar nieuwe telefoon, maar ook bezoekers die onlangs een vliegticket hebben aangeschaft, kunnen geretarget worden met interessante hotels in de buurt.
Dynamische remarketing is vooral interessant voor bedrijven met een breed scala aan diensten of producten. Omdat de klant daadwerkelijk de producten te zien krijgt die hij ook op de website heeft bekeken, worden deze eerder herkent dan een algemene banner met bijvoorbeeld het logo van het bedrijf en algemene informatie. Dynamische remarketing wordt veelvuldig ingezet door retailers en in de reisbranche. Dynamische remarketing kan overigens bij bijna alle branches van toegevoegde waarde zijn.

tui-banner-dynamische-remarketing

Dynamische remarketing in de Customer Journey

Zoals eerder aangegeven ondersteunen de dynamische remarketing banners de klant in zijn customer journey om uiteindelijk een aankoop te doen. Doordat dynamische remarketing banners gepersonaliseerd worden zijn deze extra relevant. Daarom is het belangrijk dat bezoekers gedurende de verschillende momenten in de customer journey met verschillende uitingen benaderd worden.

touch-tell-sell-dynamische-remarketing

 

 

Bovenstaande afbeelding is een weergave van hoe een customer journey eruit kan zien. Stel iemand heeft interesse in reizen en wil op vakantie. Hij is al wel op uw website geweest en heeft interesse getoond in reizen naar Zuid Afrika, maar nog geen specifieke reizen bekeken. Dan kan ervoor worden gekozen om verschillende reizen naar Zuid Afrika te tonen, maar er kan ook gekozen worden om de bezoeker een algemenere banner te tonen over Zuid Afrika waarin bijvoorbeeld de top 5 bezienswaardigheden worden weergegeven. Het kan immers zo zijn dat de bezoeker naast reizen naar Zuid Afrika ook interesse heeft in reizen naar Amerika of Azië, waardoor het belangrijker is om de bezoeker eerst te overtuigen om voor Zuid Afrika te kiezen en vervolgens pas de juiste reis te kiezen.  

In de tell fase zoals in bovenstaand voorbeeld worden bezoekers benaderd die al wel op de website zijn geweest, maar nog geen specifieke reizen hebben bekeken. Op basis van de bezochte pagina’s is het hierdoor mogelijk om verschillende banners met dus verschillende producten te tonen op basis van het zoekgedrag van de bezoeker. Welke banner wanneer wordt vertoond, is afhankelijk van de fase van de customer journey waarin de bezoeker zich bevindt. In de sell fase zou dit inhouden dat bezoekers geretarget worden met specifieke producten die zij hebben bekeken. Exact die producten die bezoekers bekeken hebben, komen vervolgens in de banner weer naar voren. Ook cross- en up-sell van producten valt in deze fase.

 

Hoe zet u dynamische remarketing in?

Om te beginnen met dynamische remarketing zijn er een aantal randvoorwaarden. Zo heeft u in ieder geval een datafeed nodig met de juiste data. Een datafeed is een exportbestand uit de database van een adverteerder waardoor productinformatie gedeeld kan worden met publishers.

Daarnaast moet u uw website ook voorzien van de juiste tagging. Met behulp van tags herkent het systeem welke producten de bezoeker heeft bekeken op uw website. Deze producten worden vervolgens getoond in de banners.

Deze banners, die geschikt zijn voor dynamische remarketing moeten daarvoor wel gecreëerd worden. Met de juiste tagging, banners en productfeed kan er een keuze gemaakt worden voor de adserver. Hier zijn meerdere keuzes in, enkele voorbeelden zijn Google AdWords, DoubleClick en Criteo. Laat u goed adviseren voordat u een keuze maakt voor een adserver omdat elke adserver zijn eigen voor en nadelen heeft.

 

Conclusie

Dynamische remarketing biedt toegevoegde waarde ten opzichte van reguliere remarketing banners vanwege de gepersonaliseerde banners en de mogelijkheden die er zijn voor cross- en up-sell. Doordat deze ook per fase van de customer journey aan te passen zijn, is de content relevant genoeg om ook als interessant gezien te worden. Voordat u begint met dynamische remarketing is het goed om voor ogen te houden welke randvoorwaarden u al heeft en welke u nog mist. Dynamische remarketing, in welke vorm dan ook, is zeker een must voor alle bedrijven die actief bezig zijn met hun customer journey. Door dynamische remarketing in te zetten vult u de stukken op van de customer journey die net het verschil kunnen maken tussen wel of geen conversie.

 

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Lieke Hoonhorst.