Sinds 1998 worden jaarlijks de SpinAwards uitgereikt voor creativiteit in digitale communicatie. Dit jaar won OrangeValley samen met Boondoggle de SpinAward met medi-plaza.nl in de categorie Website. Bekijk alle winnaars op de website van SpinAwards

In opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport (VWS) heeft digitaal bureau Boondoggle een campagne bedacht om mensen te waarschuwen voor de gevaren van het online kopen van medicijnen.

Boondoggle besloot de doelgroep niet te benaderen met een communicatieboodschap die wijst op de gevaren, maar wilde mensen met hun aankoopgedrag confronteren.

Fake webshop

Voor deze campagne is er een fake webshop gecreëerd (medi-plaza.nl), inclusief het aanbod van de meest populaire medicatie. In de webshop werden alle strategieën van aanbieders van vervalste medicijnen toegepast om zo (potentiële) kopers te overtuigen medicijnen te bestellen.

Op het moment dat de klant de bestelfunctie gebruikt, werden zij geconfronteerd met de bewustwordingsboodschap. De webshop is in zes maanden tijd meer dan 18.000 keer bezocht waardoor naar schatting de verkoop van 150.000 nepmedicijnen is voorkomen.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

OrangeValley heeft de optimalisatie voor zoekmachines (SEO) uitgevoerd voor de campagne, waardoor de webwinkel binnen 12 weken bovenaan stond in de organische zoekresultaten. SEO was een cruciaal onderdeel, aangezien adverteren voor medicijnen niet mag.

> Lees meer over onze zoekmachine optimalisatie (SEO) aanpak

42Functions, onderdeel van OrangeValley, heeft voor deze opdracht de fake webshop medi-plaza.nl en campagnesite internetpillen.nl gebouwd. In het portfolio van 42Functions kunt u hier meer informatie over vinden.

Bekijk hier de campagne video van internetpillen.nl: