Remarketing was natuurlijk al veel langer mogelijk, Gericht wordt de bezoeker die op de website is geweest opnieuw benaderd. Vanaf 24 juni 2013 zijn vanuit Google de mogelijkheden voor remarketing verder uitgebreid met Dynamic Remarketing.
1 op 1 productadvertenties, iedere bezoeker van Zalando kan zich hier wel een voorbeeld van bedenken. In deze bogpost leggen we kort de mogelijkheden en de werking uit.

Waarom dynamische remarketing

Remarketing zorgt ervoor dat bezoekers gestimuleerd worden om opnieuw naar de website te gaan. Uit ervaring weten we dat het rendement uit remarketing enorm hoog is. De ontwikkelingen op dit vlak staan dan ook niet stil.
Met Dynamische remarketing is het nu mogelijk om op basis van de bekeken producten op de website remarketing uit te voeren met een gerichtere boodschap. Dit zal ervoor zorgen dat producten 1 op 1 aan de gebruikers weergegeven kunnen worden. Natuurlijk kennen we dit al langer zoals Criteo, maar deze mogelijkheden waren niet voor iedere adverteerder weggelegd.
Door deze nieuwe functionaliteit, is dit helemaal anders geworden.

Dynamic remarketing als aanvulling op Product listing Ads

Het verbaast ons niet dat Dynamische remarketing wordt gelanceerd kort na de commerciële uitrol van Product Listing Ads. Over deze Product Listing Ads hebben we eerder een blogpost geschreven: Google Shopping volgt de integratie met (Dynamic) Remarketing.  Hiermee zijn adverteerders in staat om op productniveau Remarketing toe te passen zonder dat hier specifieke banners voor nodig zijn. Deze worden namelijk al beschikbaar gesteld door Google.

Hoe werkt Dynamic Remarketing

Dynamic Remarketing, maakt gebruik van het Google Merchant Center. In het Merchant center heeft de adverteerder de mogelijkheid om het gehele productassortiment te laten indexeren. Dit heeft het al de mogelijk gecreëerd om op een snelle wijze te adverteren op het gehele productassortiment.

Voorbeeld Dynamic Remarketing

Home ecomm_pagetype=home
ecomm_prodid=
ecomm_totalvalue=
Category ecomm_pagetype=category
ecomm_prodid=
ecomm_totalvalue=
Product ecomm_pagetype=product
ecomm_prodid=
ecomm_totalvalue=
Cart ecomm_pagetype=cart
ecomm_prodid=
ecomm_totalvalue=
Purchase Confirmation ecomm_pagetype=purchase
ecomm_prodid=
ecomm_totalvalue=
All other pages ecomm_pagetype=siteview
ecomm_prodid=
ecomm_totalvalue=

 

Werking dynamic Remarketing script

Deze mogelijkheid ontstaat wanneer er op de site voor wordt gekozen om remarketing script te plaatsen.

Het script zorgt ervoor dat gebruikers worden toegevoegd aan “doelgroepen”, deze zijn vervolgens opnieuw te benaderen met een Remarketing banner. Denk hierbij aan een gebruiker die meerdere producten heeft bekeken, producten in de winkelwagen heeft geplaats maar niet tot een aankoop is gekomen.

Google Merchant in combinatie met Dynamic Remarketing

Door de integratie met Google Merchant center, zullen de productnummers op de website  worden gekoppeld aan de productnummers die in Google Merchant aanwezig zijn.

Doordat de adverteerder door middel van tags (anoniem) weet welke producten er zijn bekeken door een gebruiker kan er een banner worden geplaats die het overeenkomende product vanuit Google Merchant plaatst.

Dynamic Remarketing

De banners worden aangevuld met gerelateerde of overige bekeken producten. Deze banner is dus direct zeer relevant aan de gebruiker en de adverteerder in staat om het aankoopproces te beïnvloeden. (de kracht van herhaling)

Conclusie Dynamic Remarketing

De eerdere lancering van de Product Listing Ads was al een mooie kans om meer rendement uit het website assortiment te halen. Door de toevoeging van Dynamic Remarketing ontstaat er de mogelijkheid om het websiteverkeer uit alle verkeersbronnen te benaderen met een 1 op 1 advertentie.