Deel III: de toegevoegde waarde binnen een social media strategie

Hoe bouw je aan een succesvolle influencer campagne? In deze miniserie van drie artikelen kijken we samen met online creator Noah Zeeuw naar de belangrijkste aspecten van influencer marketing. In dit derde en laatste artikel uit de reeks hebben we het over de de waarde van influencer marketing voor merken. En dan specifiek over de toegevoegde waarde binnen een social media strategie.

Bekijk deel I: de kracht van de samenwerking
Bekijk deel II: veelgemaakte fouten

Aangenaam, Noah Zeeuw!”

Noah Zeeuw is een online creator voor verschillende kanalen. Zo is hij onder andere te zien op het Youtube-kanaal Ponkers (>500.000 abonnees), de Filmfabriek (>48.000 abonnees) en heeft hij zijn eigen Instagram kanaal (>110.000 volgers). In de marketingwereld wordt Noah ook wel een influencer genoemd. Zelf houdt hij het liever bij online creator, omdat hij het liefst bezig is met het maken van online content. 

Noah heeft veel samenwerkingen gedaan met diverse grote en kleine merken. Daardoor heeft hij veel ervaring met de vraag hoe een influencer campagne succesvol kan zijn voor zowel het merk, als de influencer. We staan in dit artikel stil bij de drie meest gemaakte fouten in de samenwerking tussen influencer en merk.

Interview in beeld: de toegevoegde waarde van Influencer Marketing binnen een social media strategie

1. Geeft het merk lading

Het eerste voordeel dat een samenwerking met influencers kan bieden op de social media strategie is dat influencers het merk vertrouwen en lading kunnen geven. Dat is tevens het belangrijkste verschil met social advertisement. Want waarbij je via social advertisement heel gericht bereik kan genereren, kun je samen met influencers juist veel meer context aan de boodschap geven. Op deze manier gaat het product leven en kan de volger direct de meerwaarde van het product herkennen. Een mooi voorbeeld is de campagne van Colgate. Dankzij de samenwerking met diverse influencers werd er veel bereik gegenereerd, in combinatie met een relevant verhaal.

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2012 VS 2019 😍⁠⠀ Een foto van toen @daddyhox en zijn geliefde elkaar net 4 dagen kenden en een foto 7 jaar later op dezelfde plek. “Bij haar kon ik ECHT mezelf zijn en vanaf dat moment was het klaar met rare fases, stomme onzekerheden en zoektochten naar mezelf. Toen was het samen en nu is samen met zijn allen!” 👨‍👩‍👧‍👦❤⁠⠀ Deel ook jouw moment van zelfverzekerdheid met #ColgateSmileOn 😃#MaxWhite⁠⠀ ⁠⠀ #Happiness #SmileOn #EnjoyLife #TheBestVersionOfYourself #Family #Love #Kids #MaxWhite #ColgateSmile #ColgateMaxWhite #ColgateExpertOriginal #ColgateSmileOn #Colgate⁠⠀ #ColgateLach #Toothpaste #Tandpasta⁠⠀ ⁠⠀ ⁠

Een bericht gedeeld door Colgate Nederland (@colgatenederland) op

Noah: “Natuurlijk kan je mooie campagnes draaien met lekker eten en sprankelende flessen. Maar daar zit naar mijn idee veel minder gevoel bij. Juist omdat de online maker voor zijn volgers heel herkenbaar en realistisch is, kan hij het merk op een natuurlijke en relevante manier laden bij zijn volgers.”

2. Bereik een doelgroep op een toegankelijke en directe manier

Je kan er als marketeer voor kiezen om de owned social media kanalen organisch te laten groeien. Een goed idee, maar dit kost veel tijd en effort. Want op deze manier hoop je dat je doelgroep ‘toevallig’ in aanraking komt met de content die het merk heeft gecreëerd. Door samen te werken met relevante influencers kan je de owned social media kanalen van het merk een enorme boost geven. Je brengt immers content onder de aandacht bij een groep mensen voor wie die content ook daadwerkelijk waardevol is.

Om dit te verduidelijken is de campagne ‘Go Back Pack’ van Jack Wolfskin een sterk voorbeeld. Met behulp van influencers hebben zij hun doelgroep geactiveerd met de hashtag #gobackpack. Volgers gingen deze hashtag overnemen. Op deze manier ontstond er enorm veel user generated content die nog meer zichtbaarheid aan het Duitse outdoormerk gaf.

Noah: “Daarnaast is het zo dat je als merk niet direct een social strategie kan kopiëren van een influencer. Dit komt omdat de content van een influencer als veel persoonlijker wordt gezien dan de content van een merk. Dit vergt dus een andere aanpak. Daarom kan die samenwerking juist versterkend werken.”

3. Effecten inzichtelijk

De impact van de samenwerking met influencers is vandaag de dag goed meetbaar. In vergelijking met branding campagnes via andere media zoals radio of TV is influencer marketing veel specifieker te targetten. Daarbij kunnen we ook de effectiviteit van de campagne meten. Dat betekent niet dat radio of TV onbruikbaar zijn, maar het resultaat is anders. Zo kan je na een samenwerking onder andere de engagement rate meten om te bepalen hoeveel volgers er daadwerkelijk interactie hebben gehad met de post van de influencer. Dit cijfer geeft een indicatie voor de impact die de campagne heeft gehad bij de volgers. Dergelijke cijfers zullen bij massamedia als TV en radio altijd onbekend blijven.

Noah: “In de TV en radiowereld kan je in één keer enorm veel mensen bereiken. Maar je schiet wel met hagel. Daarnaast je weet achteraf niet hoe succesvol de campagne is geweest. Geen probleem als hier de doelstelling naar is. Maar wil je de impact weten, dan is dit influencer marketing beter inzichtelijk te maken.”

Influencer Marketing voor jouw merk

Ben je na het lezen van dit artikel benieuwd geworden of Influencer Marketing ook voor jouw merk van toegevoegde waarde kan zijn? Of werk je al samen met influencers, maar is de samenwerking niet succesvol? Wij gaan graag samen met je aan de slag om te bepalen hoe influencer marketing voor jouw merk succesvol kunnen ingezet kan worden. Laat je gegevens achter en een van onze content specialisten neemt contact met je op.