Vanaf 24 juli 2018 zal Google AdWords verder gaan onder de naam Google Ads. Sinds de dienst Google AdWords ongeveer 18 jaar geleden gelanceerd werd, hebben er veel technische innovaties plaatsgevonden. De meest ingrijpende innovatie waar op ingespeeld moest worden is misschien wel de smartphone die tegenwoordig niet meer weg te denken is uit het dagelijks leven. Als gevolg daarvan kan men allerlei soorten content consumeren en produceren, ongeacht tijd of locatie. Hierdoor zijn er voor marketeers steeds meer mogelijkheden om hun doelgroep te bereiken.

Verschillen Google AdWords en Google Ads

Bovenstaand het nieuwe logo van Google Ads. Vanaf de lanceerdatum is het nieuwe logo zichtbaar in o.a. de productinterface, het helpcentrum en in de factureringsdocumenten. Daarnaast verandert ook de URL waarmee toegang wordt verkregen tot Google AdWords producten.

  • Productinterface: adwords.google.com wordt ads.google.com.
  • Helpcentrum: support.google.com/adwords wordt support.google.com/google-ads

In het nieuwe Google Ads zal ook een nieuw campagne-type geïntroduceerd worden welke voornamelijk gericht is op small businesses. Machine learning-technologie van Google Ads wordt dan ook beschikbaar voor kleine bedrijven. Om resultaten te behalen, zonder veel tijd te investeren.

De naamswijziging is verder niet van invloed op de campagneprestaties, navigatie of rapportage. Daarnaast blijft de prijs voor de dienst ongewijzigd. Hiervoor blijft de advertentieveiling van kracht dat werkt op basis van vraag en aanbod.

Google Marketing Platform

Google AdWords is niet het enige product van Google dat 24 juli 2018 een naamswijziging ondergaat. De producten van DoubleClick en Google Analytics 360 worden straks beide onder de naam ‘Google Marketing Platform’ geschaard. De grootste verandering zit in de rebranding van de verschillende producten. Zo verandert DoubleClick Bidmanager in Display & Video 360 en DoubleClick Search Ads wordt Search Ads 360. Daarnaast komt er één centrale inlog waarmee men eenvoudig kan switchen tussen de tools uit het platform.

De integratie van DoubleClick producten en Google Analytics 360 moet de samenwerking tussen beide platformen intensiveren. Door de advertentie- en analyse-technologie te combineren kunnen marketeers per 24 juli vanaf één plek digitale media inkopen, plannen, meten en optimaliseren.

Google Marketing Partnerships OrangeValley

OrangeValley is al jaren premier partner van Google. Tevens zijn wij Google marketing platform sales partner en daarbij volledig gecertificeerd om alle Google tooling aan te bieden. Bekijk onze accreditatie pagina om onze andere certificaten én partnerships te zien.