Google begint het nieuwe jaar direct goed door in de eerste maand verschillende aanpassingen qua design, functionaliteit en structuur van Google Analytics door te voeren. Google heeft met deze aanpassingen voor ogen van Google Analytics een meer samenhangend geheel te gaan maken. Dit wordt onder andere bereikt door verschillende functies te clusteren (waar deze voorheen nog verspreid over vele tabbladen stonden). In dit artikel benoemen wij de meest prominente wijzigingen.

Aanpassingen in de navigatie

De verandering die direct opvalt is de invulling van de hoofdnavigatie. Voorheen stonden hier nog de verschillende profielen, de home-knop en de standaard- en aangepaste rapportages vermeld. De rapportages die voorheen onder de home-knop stonden (Realtime, Snelkoppelingen, Dashboards & Informatiegebeurtenissen), vallen nu onder het Rapportage-tabblad. Daarnaast valt binnen het Rapportage-tabblad de Realtime functie nu onder Standaardrapporten. Dashboards, Snelkoppelingen en Informatiegebeurtenissen staan geschaard onder een nieuw kopje genaamd “Mijn Items”. Deze aanpassing zorgt voor een eenvoudigere navigatie én integratie van functionaliteiten (waaronder Realtime) binnen het deel met reguliere rapportages. Het lijkt dat Google hiermee het gebruik van deze functionaliteiten verder wil stimuleren.

Wat tevens opvalt is dat de AdWords rapportage vanaf nu onderdeel uitmaakt van de Verkeersbronnen (en dus niet langer als los item aan de zijkant wordt weergegeven). Hiermee valt Google toch weer terug op een eerdere keuze, namelijk dat AdWords als één van de vele verkeersbronnen geldt en niet langer een unieke status in de navigatie geniet.

Wat tot slot opvalt aan de vernieuwde navigatie is dat vanaf nu de navigatiebalk altijd aan de bovenkant gepositioneerd zal blijven staan, ook wanneer u beneden de vouw scrollt.

Nieuwe Dashboard mogelijkheden

Waar eerder binnen dit artikel is aangegeven dat het beheer van de Dashboards vanaf nu onder het Rapportage-tabblad valt, zijn ook de Dashboards zelf op de schop gegaan. Wat vrijwel meteen opvalt is dat het design van de Dashboards is aangepakt (witte widgets op een lichtgrijze achtergrond). Belangrijker nog is dat Google vanaf nu de mogelijkheid biedt om de lay-out van het te maken Dashboard naar uw voorkeur aan te passen. Zo kunt u zelf kiezen welke indeling het best bij uw rapportages past. Een functionaliteit die de bruikbaarheid van de Dashboards binnen Google Analytics enorm zal verbeteren.

Naast deze visuele aanpassingen is er ook op het inhoudelijke vlak wat bijgekomen. Zo bestaat vanaf nu de mogelijkheid om de door u gekozen data weer te geven in twee volledig nieuwe widgets. Het gaat in dit geval om de “Geomap” en de “Staafdiagram” widgets. De Geomap widget laat de data zien aan de hand van een door u gekozen locatie (werelddeel, land, provincie etc.) en kleurt deze op basis van de door u gekozen statistieken. De Staafdiagram widget biedt geavanceerde mogelijkheden om uw data in een staafdiagram te verwerken.

Een andere grote verbetering is de mogelijkheid om uw geavanceerde segmenten toe te passen op uw Dashboards. Dit lijkt in eerste instantie een kleine aanpassing, het gemak van deze nieuwe segmenteerfunctie is echter groot! Wanneer u bijvoorbeeld inzichten uit een Dashboard specifiek voor tabletverkeer (bijvoorbeeld iPad bezoekers) wilt inzien, was het voorheen nodig hier een volledig nieuw Dashboard voor in te stellen. Door de toevoeging van geavanceerde segmenten in Dashboards kunnen krijgt u dit soort inzichten een stuk gemakkelijker. Deze functionaliteit zorgt dus voor een veel meer praktische toepasbaarheid van de Dashboard functionaliteit.

Google Analytics na de aanpassingen

Overigens blijft er nog voldoende te wensen over voordat de Dashboard functionaliteit als een volwaardige Dashboard tool ingezet kan worden. Zo ontbreekt nog altijd de mogelijkheid om uw eigen targets op te geven. Hierdoor moeten de Dashboards eigenlijk nog vooral als handige visuele rapportages worden gezien. Toch valt op dat Google met deze aanpassingen meer de nadruk legt op het mogelijk maken van specifieke toegespitste manieren om uw data te rapporteren. Door deze aanpassingen groeit Google Analytics steeds verder in volwassenheid en hiermee komt de tool wederom verder weg te staan van het enkel voorzien van basis rapportages. Door de toenemende mate van aanpasbaarheid en visualisatiemogelijkheden wordt een planmatige aanpak en focus op de business doelstellingen van groot belang.

Wilt u meer weten over de vernieuwingen binnen Google Analytics? Of bent u geïnteresseerd in hoe u middels deze nieuwe functionaliteiten aanvullend inzicht verkrijgt in uw business doelstellingen? Neem dan contact op met een van onze specialisten of bekijk ons actuele trainingsaanbod