Elke seconde verwerkt Google ruim 40.000 zoekopdrachten. Google Search is voor veel bedrijven een onmisbaar kanaal geworden voor branding en conversie. Maar wist je dat, van al die zoekopdrachten, 46% een lokale zoekintentie heeft?

Is het moeilijk voor te stellen? Kijk maar naar je eigen zoekgedrag. Hoe vaak zoek je een restaurant in een bepaalde plaats, of een parkeergarage in de buurt? Dit zijn lokaal gerichte zoekopdrachten. Hetzelfde geldt voor zoekopdrachten naar bioscopen, hotels, garages, online marketing bureaus of tandartsen in de buurt.

Google geeft voor 46% van de zoekopdrachten lokale zoekresultaten weer. Dat zijn alle zoekopdrachten met een product/dienst in combinatie met een plaatsnaam, postcode, “in de buurt” of waar Google de locatie van de gebruiker kent. Optimaliseren voor Local SEO is dan ook relevant voor een zeer brede variatie aan organisaties zoals reisbureau’s, sportscholen, benzinestations en retailers.

Relevante en conversiegerichte doelgroep

Mensen die lokaal zoeken zijn zeer waardevol voor jouw organisatie. 88% van de mensen die een lokale zoekopdracht uitvoert, belt of bezoekt binnen 24 uur een winkel. En uit onderzoek van Google blijkt dat 18% van de lokale zoekopdrachten op een smartphone binnen 1 dag leidt tot een aankoop.

Inzetten op Local SEO gaat je nieuwe klanten opleveren. Waarom? Search is een pull kanaal. Je kan heel gericht de mensen bereiken die specifiek op zoek zijn naar informatie over jouw product of dienst. Waar Search in alle fases van de customer journey aanwezig is, slaat Local Search een paar stappen over.

Iemand met een verstopt toilet, heeft nu een loodgieter nodig. Diegene vindt jouw bedrijf op Google, belt jou en je hebt de opdracht. Jouw bedrijf wordt getoond wanneer het echt nodig is. Waarom voert iemand zo’n zoekopdracht uit als het niet exact is wat iemand nodig heeft? Jouw organisatie profiteert hiervan. Hoe speel je optimaal in op lokale zoekopdrachten van jouw potentiële klant?

Optimaliseren voor Local Search

Voor lokale zoekopdrachten is de zoekresultatenpagina van Google (de SERP: Search Engine Result Page) anders dan voor “normale” zoekopdrachten. Ten eerste bevindt zich bovenin het Local Pack. Ook de organische resultaten daaronder, de bekende 10 blauwe links, worden bekleed door websites die aansluiten bij deze lokale zoekvraag.

Concurrentie in de SERP is dus een stuk hoger dan normaal. Waar denk je dat de voorkeur van de gebruiker naar toe gaat? Het bovenste resultaat met veel goede reviews, of het bedrijf onderaan de pagina? Precies. Onderzoek naar klikgedrag op lokale zoekopdrachten toont aan dat er slechts een paar posities relevant zijn, zoals te zien op onderstaande afbeelding.

local seo posities en klikgedrag

Het is belangrijk om te optimaliseren voor zowel het Local Pack als voor de organische resultaten daaronder. Hoe pak je dat aan?

Het Local Pack

Local pack wordt ook wel het Snack Pack of het 3-pack genoemd. Met het Local Pack speelt Google in op de lokale zoekvraag van haar gebruikers. De inhoud ervan is een uitsnede van Google Maps met daaronder 3 bedrijven. 

Voor ieder bedrijf wordt de naam, het adres, telefoonnummer en reviews weergegeven. Zoals je kunt zien heeft niet iedere listing de “website” knop. Om in het Local Pack te ranken, heb je niet per se een website nodig, slechts een Google My Business profiel. Maar het hebben van een website helpt wel, zoals we later zullen zien. Voor mobiele gebruikers is de mogelijkheid om de website te bezoeken en de route op te vragen, vervangen met de “bel” knop.

local seo resultaten

Hoe rank je in het Local Pack?

Het is mogelijk om die waardevolle positie in het local pack te bemachtigen! We bespreken hieronder de belangrijkste vereisten: Google My Business optimalisatie, de NAP audit, reviews en traditionele SEO.

Google My Business (Google Mijn Bedrijf)

Heb je nog geen Google My Business? Maak deze dan aan! Het is gratis en een absolute noodzakelijkheid om te ranken in het Local Pack. Binnen jouw Google My Business profiel geef je aan wat voor soort bedrijf je bent, wat je diensten/producten zijn, je openingstijden, contactgegevens, enzovoorts. De gegevens in Local Pack komen rechtstreeks uit de Google My Business profielen van de bedrijven.

Voor jouw Google My Business profiel zijn een aantal zaken belangrijk:

  • Hoe completer het profiel, hoe beter voor de gebruiker. Google beloont dit. Zorg ervoor dat alles is ingevuld.
  • Consistentie is belangrijk. Alle informatie in Google My Business moet matchen met de informatie op je website.
  • Meerdere locaties? Maak voor iedere locatie een Google My Business profiel aan.
  • Post regelmatig interessante updates over jouw bedrijf / locatie. 
  • Gebruik hoge kwaliteit afbeeldingen en foto’s.

google mijn bedrijf optimaliseren

Consistentie in NAP gegevens 

NAP staat voor Name Address Phonenumber. NAPs zijn een belangrijke local ranking factor. Google verzamelt informatie over jouw bedrijf uit veel verschillende databronnen zoals bedrijven databases, sociale media en recensiewebsites. Binnen SEO noemen we dit “citations”. Hoe vaker Google jouw bedrijf tegenkomt in externe bronnen, hoe beter. Er is echter wel een kanttekening.

Een van de belangrijkste ranking factoren voor het Local Pack: consistentie in deze NAP gegevens. Als Google op het web verschillende adressen tegenkomt van jouw bedrijf, dan is dit een red flag. Google ziet dit als onbetrouwbaar en bestraft dit met een lagere ranking. NAP gegevens op externe bronnen moeten 100% matchen. Kleine verschillen zoals “Admiraalstraat” versus “Admiraalstr.” worden al afgestraft.

google my business optimalisatieZodra de NAP data van jouw bedrijf matcht, geeft dit een boost aan jouw geloofwaardigheid. Dit verhoogt jouw kans om organisch te ranken op relevante lokale zoektermen. Een uitgebreide NAP audit is een belangrijk onderdeel van de local SEO strategie van OrangeValley.

Reviews

Reviews spelen een belangrijke rol in het besluitvormingsproces van jouw klant. We kennen dit principe als “social proof”. Maar ook in de SERP zijn de reviews essentieel: ze zijn de belangrijkste overweging om op een lokaal resultaat te klikken.

Dit begrijpt Google ook. Hoe meer en hoe betere reviews jij hebt, hoe hoger het algoritme van Google je laat ranken in het Local Pack. Reviews worden verzameld in Google My Business, maar Google pikt deze ook op uit externe bronnen, zoals hieronder is te zien. Bij reviews zijn een aantal zaken van belang:

  • Hoe meer reviews, hoe beter. Verzamel actief reviews bij jouw klanten en gebruikers.
  • Reviews zijn pas een concurrentievoordeel als je iets mee doet. Zorg dat je op iedere review van een gebruiker reageert. Zo komt het bedrijf betrouwbaar over op nieuwe klanten en werkt goed voor je local SEO strategie.
  • Negatieve review? Een kans om het beter te doen! Potentiële klanten lezen hoe jij hiermee omgaat.

google my business reviews

Normale SEO, maar dan Local

De traditionele SEO aanpak is gericht op Content, Techniek, en Autoriteit. Wanneer je op deze pijlers optimaliseert voor Local SEO, kan je dubbel voordeel te behalen. Ten eerste versterkt het de posities in het Local Pack. Dit is een wisselwerking. Ten tweede verbeter je de rankings voor lokale zoekopdrachten in de “normale” SERP.

Content

Jouw bedrijf(slocatie) is gevestigd in een plaats of je levert in een plaats een bepaalde dienst/product. Hoe beter jouw website of betreffende pagina is ingericht om de lokale zoekvraag te beantwoorden, hoe beter. Zorg voor uitstekende content over jouw product of dienst, gericht op die plaats. Zoals aangegeven speelt hier de traditionele SEO aanpak een grote rol. Verwerk dan ook jouw bedrijfsaanbod en plaats in onpage factoren zoals de H1, title, alttags en content.

Autoriteit

Autoriteit draait om backlinks. Backlinks zijn nog steeds een essentiële ranking factor. Zoekmachines gebruiken backlinks als indicatie voor de kwaliteit van een pagina/domein. Een website met veel en hoge kwaliteit backlinks rankt hoger dan een gelijkwaardige website met minder backlinks.

Dit principe gaat ook op voor Local SEO. Hoe meer en hoe hoger de kwaliteit van backlinks, hoe beter. Voor lokale backlinks is relevantie de sleutel tot succes. Levert jouw bedrijf een dienst in regio X, dan is het belangrijk links te verkrijgen van andere websites uit die regio. Denk bijvoorbeeld aan de plaatselijke krant, lokale evenement websites of winkeliersvereniging. Hiermee behaal je een serieus concurrentievoordeel ten opzichte van websites die dit niet doen.

Techniek

Veruit de meeste lokale zoekopdrachten komen van mobiele gebruikers. Zorg  voor een mobiel geoptimaliseerde website. Ten eerst converteren mobiel geoptimaliseerde websites voor mobiele gebruikers een stuk beter dan niet geoptimaliseerde websites. Ten tweede zet Google vol in op mobile first. Jouw website moet geschikt zijn voor mobiel.

Structured data, ook wel schema markup genoemd, is een extra stuk code die het zoekmachines beter in staat stelt om jouw content en de samenhang te begrijpen. Structured data geeft betekenis aan de gegevens op een webpagina. Door jouw lokale pagina’s / website op te maken aan de hand van Local Business schema markup is Google beter in staat te begrijpen waar jouw bedrijf diensten levert en wat het doet. Zo kan jouw aanbod beter worden gematcht aan de zoekvraag/-intentie van de gebruiker.

De impact van je Local SEO strategie meten

SEO resultaten worden bijgehouden in Google Search Console. In dit systeem van Google is inzichtelijk op welke zoekwoorden de pagina’s ranken, op welke posities, hoeveel vertoningen en hoeveel klikken ze genereren. Voor normale SEO is deze data toereikend om resultaten te meten.

Search Console data is niet gesegmenteerd

Zoals we hierboven hebben besproken zijn Google’s Local Pack resultaten gebaseerd op een ander algoritme dan de traditionele zoekresultaten. Als er een Local Pack is voor de zoekopdracht worden deze posities gerapporteerd in Google Search Console zoals op de afbeelding is te zien.

local seo zoekresultaten posities

Maar klikken vanuit de Local Pack hebben een attributieprobleem. Ze worden geclassificeerd als “normaal” organisch verkeer in GSC. Zo is nooit te meten wat de impact is van de lokale SEO strategie. De oplossing is het toevoegen van een UTM parameter aan de GMB URL:

  1. Log in op jouw Google My Business account en zoek eventueel de betreffende locatie op.
  2. Ga naar het tabblad “informatie” en kies voor “website”.
  3. In deze popup plak je de volgende parameter achter jouw URL: ?utm_source=GMBlisting&utm_medium=organic

Vanaf nu zijn klikken uit de traditionele resultaten en het Local Pack netjes gescheiden in Google Search Console:

google my business resultaten meten

Statistieken binnen GMB

Binnen Google My Business worden waardevolle inzichten opgedaan over het succes van jouw Local SEO strategie. Zo is inzichtelijk gemaakt:

  • vanaf welke locatie de zoekopdrachten zijn uitgevoerd waar jij op wordt gevonden,
  • hoeveel mensen een route opvragen naar jouw locatie,
  • hoeveel mensen jouw telefoonnummer opvragen,
  • hoe goed jouw foto’s worden bekeken.

google mijn bedrijf inzichten

Vrijblijvend SEO Advies?

Wil je met jouw bedrijf ook die relevante doelgroep bereiken? OrangeValley adviseert en begeleidt je in het opstellen en uitvoeren van een Local SEO strategie. Ook hebben wij ruim ervaren in complexere SEO trajecten op grote schaal. Neem contact met ons op voor een 30 minuten gratis consult met een ervaren Search specialist.