Jouw organisatie is waarschijnlijk ook voor een groot deel afhankelijk van de omzet die wordt gegenereerd via de website. Zonder de juiste aanpak stort organisch verkeer, en daarmee deze omzet, na een website migratie volledig in. En dat is onnodig! Hoe zorg je ervoor dat de migratie van jouw website wel succesvol is?

Eerder schreven we al een artikel over wat een website migratie is en beschreven we verschillende situaties waarbij een migratie van toepassing is. In dit artikel behandelen we hoe je ervoor kan zorgen dat een migratie ook daadwerkelijk succesvol verloopt.

Wanneer is een SEO website migratie succesvol? 

Allereerst is het belangrijk om te bepalen wat de doelstellingen van je migratie zijn. Dit is onder andere afhankelijk van het type migratie, maar vaak beschouwen we een SEO Migratie succesvol wanneer:

  • Huidige organische verkeer en huidige verkregen posities in de zoekresultaten behouden kunnen blijven. 
  • Er na de migratie een goede basis staat voor verdere groei in organische zichtbaarheid en verkeer.

De stappen voor een succesvolle website migratie

Scope bepalen
Het alom bekende spreekwoord gaat ook hier op: een goede voorbereiding is het halve werk. De belangrijke eerste stap is om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Het moet voor alle stakeholders duidelijk zijn over wat voor type migratie we het hebben en de wat de doelstellingen zijn die daar bij horen.

Betrek zo vroeg mogelijk een SEO specialist bij het migratietraject. Het liefst al vanaf het bepalen van de scope. In dit eerste stadium kunnen SEO specialisten al issues namelijk spotten, zowel projectmatig als website technisch. Dit zal later in het proces veel meer moeite kost om op te lossen.

Het is essentieel om tijd en aandacht te besteden aan de eerste fase van een migratie. Hier hangt alles vanaf. In deze fase wordt voor elke stakeholder duidelijk wat de werkzaamheden zijn en de doelstellingen zijn. Dit bevordert de communicatie tussen de betrokkenen. Als in het begin niet duidelijk is wie er betrokken zijn en wat eenieders taken zijn, ondervind je hier de rest van het project last van.

Wanneer helder is wat de doelstellingen zijn, welke stakeholders er zijn en wat hun rollen zijn, is het tijd voor het praktische gedeelte!

De werkzaamheden
Wat komt er kijken bij een website migratie? Stel, je hebt een fysieke winkel. De zaken gaan goed. Je hebt de middelen om te verhuizen naar een groter en mooier pand. Dit nieuwe pand zit twee straten verderop. Hoe gaan de juiste mensen, jouw klanten en andere organisaties, jouw nieuwe winkelpand vinden?

  • Je informeert klanten met een “Wij zijn verhuisd bordje”. Daarop staat je nieuwe adres.
  • Je leidt je telefoonnummer en brievenpost om.
  • Je update je gegevens bij organisaties zoals bank en KvK.

Dit is in de basis ook wat er moet gebeuren bij een website migratie. We brengen alles van waarde in kaart en besluiten wat er moet worden verhuisd. Denk hierbij aan:

  • Inkomende links
  • Campagne landingspagina’s
  • Content
  • Analytics tracking scripts
  • Datalayer

Wat wordt de plek van deze elementen binnen de nieuwe website? Uitgangspunt zijn altijd de vier pijlers van SEO: content, autoriteit, techniek en UX. Verder lezen over de succesvolle aanpak van een website migratie kan op deze pagina.

Waarom een SEO specialist aanhaken bij een migratietraject?

In een migratietraject biedt een SEO specialist op twee fronten meerwaarde. Ten eerste bij het waarborgen van de SEO waarde van de oude website en het overzetten hiervan. Ten tweede overziet en managed de SEO specialist het complete project. 

SEO gericht
Het groot risico bij een website migratie ligt in de hoek van SEO. UX specialisten, designers en developers zijn in staat om een nieuwe, goed werkende website te bouwen en live te zetten. Het effect van deze veranderingen aan de website op SEO, wordt alleen vaak vergeten of onderschat.

De waarde van SEO in de vorm van bezoekersaantallen en omzet is bekend. Deze is een direct resultaat van de posities die je als bedrijf in de zoekresultaten van Google hebt bemachtigd. Het doel van de SEO specialist tijdens de migratie: organische zichtbaarheid behouden en de basis leggen voor verdere groei. Googles algoritmes zijn complex. De rankings zijn gebaseerd op honderden factoren. Deze rankings waarborgen is de belangrijke taak van de SEO specialist.

Projectmatig gericht
SEO is verweven met alle onderdelen van een website en de organisatie. Daarom is een ervaren SEO specialist onmisbaar om het volledige project succesvol te laten verlopen. De specialist begrijpt de scope, hoe onderdelen samenhangen en waar mogelijke risico’s en kansen liggen.

Toegevoegde waarde OrangeValley
OrangeValley ontzorgt de organisatie in het volledige traject. Zo draagt een migratie bij aan een hoger online rendement. Wij begrijpen dat de sleutel tot een succesvolle migratie ligt in samenwerken, plannen en testen. De SEO specialist van OrangeValley werkt samen met jouw content team, e-commerce managers, developers en alle andere betrokken bij het project. Samen maken we jouw website migratie tot een succes! Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.