Dat Instagram anno 2020 the place to be is voor een bedrijf, weten we al. Je hebt inmiddels een verfijnde Instagram Strategie staan en wil hier de juiste contentvorm aan verbinden. Stories, Shopping, IGTV: help! Wij nemen je mee en zoomen in dit artikel in op de verschillende contentvormen en organische en betaalde mogelijkheden van Instagram.

Contentvormen op Instagram

Instagram feed: foto’s, video’s en producten

Once upon a time,, ooit begon Instagram alleen met tijdlijn berichten. Foto’s publiceren en scrollen maar! De ontwikkelingen zijn niet stil blijven staan en tegenwoordig kan je ook video’s posten en producten pushen mét ingang naar een geïntegreerde webshop (shopping). Foto’s en video’s publiceren vormt nog steeds de basis van een Instagram account. Zie Instagram feed als de ‘homepage’ van je account. 

Tip: probeer je echt in je doelgroep te verplaatsen. Zo weten we dat de doelgroep onder de 30 jaar heel snel door de tijdlijn scrollt. Dit betekent dat je enkele milliseconden hebt om de aandacht van deze groep te trekken. Zorg dat je opvalt en houd je posts rustig en herkenbaar.

Instagram stories

Halverwege 2016 zijn Instagram Stories toegevoegd aan het medium. Stories zijn korte verhalen (foto’s en/of video’s) die na 24 uur weer verdwijnen. Deze feature is inmiddels niet meer weg te denken uit Instagram, want 98% van de gebruikers gebruikt deze functie al volop!. (bron: NewCom, 2020).

Het is een leuke en effectieve manier om de interactie op te zoeken met je doelgroep. Je kunt gebruikmaken van polls, quizzen en productpromoties. Door meerdere stories achter elkaar te publiceren kan je een uitgebreid verhaal delen.

 

Waar het plaatsen van foto’s op de Instagram Feed vooral goed is om nieuwe volgers te krijgen, is Stories de plek om bestaande volgers betrokken te houden.

IGTV: Instagram TV

Een recentere feature (en app) van Instagram is IGTV, ofwel Instagram TV. Een concept waarbij merken en publishers video’s publiceren op het IGTV platform. IGTV moet de concurrentie aangaan met YouTube en is geschikt voor long format video’s. Waar de functie van start ging met video’s van 15 seconden tot maximaal 10 minuten, is het inmiddels mogelijk om video’s te publiceren tot een uur. Bezoekers kunnen losse video’s bekijken en zich abonneren op diverse kanalen. 

Een recent IGTV succesverhaal is van rapper Vjeze Fur van De Jeugd van Tegenwoordig. Hij bracht online eigenzinnige kookvideo’s uit die massaal worden bekeken. Halverwege 2019 bracht de rapper een kookboek uit. Met succes! Het kookboek staat sinds september 2019 in de Bestseller 60.

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

#sugocasa @granditalianl # spon

Een bericht gedeeld door Freddy (@vjeze_fur) op

Toch laat het succes van IGTV op zich wachten en groeit het minder hard dan gedacht. Dankzij de adoptie van horizontale video’s – voorheen kon je alleen verticale video’s publiceren – lijkt het platform sneller te groeien in aantal gebruikers (Digitaltrends.com, 2020).

Instagram: organic vs. paid

Nadat je hebt bepaald welke contentvormen het best aansluiten bij jouw doelgroep is het tijd om de publicatie methode af te stemmen. 

Organisch bereik Instagram

Foto’s, video’s en stories posten is dé organische manier om onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Wil je organisch groeien op dit Instagram, zorg dan dat je onderstaande checklist in je achterhoofd houdt:

  1. Post regelmatig
    Om je volgers te blijven boeien en optimaal te profiteren van het Instagram algoritme is het belangrijk dat je regelmatig publiceert. Denk hierbij aan één post per dag.
    Tip: check in de statistieken welk tijdstip en welke content de meeste interactie oplevert! 
  2. Gebruik de juiste hashtags
    Door relevante hashtags te gebruiken vergroot je je bereik op Instagram. Je kunt vooraf onderzoek doen naar welke hashtags het beste passen bij je posts. Ook kan je zien op welke hashtags op dit moment trending zijn.
    Tip: gebruik niet de hashtags met de meeste volume, maar richt je meer op niche-hashtags. Dit zorgt ervoor dat je eerder trending wordt binnen die hashtag.
  3. Post mooie visuals
    Misschien een inkopper, maar niet minder belangrijk. Zorg ervoor dat je afbeeldingen, foto’s en video’s van hoogwaardige kwaliteit zijn en jouw merk weerspiegelen. Een contentplanning kan hierbij helpen.
    Tip:
    denk ook eens aan een app waarmee je je posts al kunt inplannen. Zo heb je direct een beeld van jouw Instagram feed. 

Voor het ene merk is het makkelijker om een volgers-base op te bouwen dan voor het andere merk. Zo heeft Bol.com een tijd geleden haar hele account verwijderd en is totaal opnieuw begonnen. Het duurde niet lang voordat het warenhuis weer een grote base trouwe volgers had opgebouwd. Voor veel merken is het echter een uitdaging om organisch community op te bouwen. Hiervoor is een combinatie met adverteren op Instagram vaak de uitkomst.

Adverteren op Instagram

Binnen Instagram is het mogelijk om te adverteren op drie verschillende plekken. Dit zijn: Instagram Stories, Instagram Feed en Instagram Explore.

Adverteren in Instagram Feed en Instagram Stories is in wezen hetzelfde als het organisch publiceren van content. Het grote verschil is dat je budgetten inzet om een grotere (of nieuwe) doelgroep te bereiken. Ook kan je bij Stories-advertenties zelf bepalen hoelang de story wordt weergegeven, organisch is dit 24 uur. Doelen die je met deze advertenties kunt behalen zijn onder andere merkbekendheid, conversies, leads en traffic.

Instagram Explorer
“Ontdekken” of “Explore” is een aparte sectie binnen de app waar bezoekers op zoek zijn naar nieuwe content en inspiratie. Door te adverteren binnen Instagram Explorer bereik je mensen die op ontdekkingstocht zijn binnen de app. Misschien past jouw merk daar wel in!?

Instagram Explore

Ps. zoals je in bovenstaand screenshot van mijn Instagram Explore-wall kan zien heb ik interesse in wielrennen, fashion, reizen en interieur.

Advertentievormen
Deze verschillende plekken van adverteren worden ondersteund door verschillende soorten advertenties.

Video ads
Breng een videoboodschap onder de aandacht bij je doelgroep. Erg handig als je emotie wilt toevoegen aan de boodschap of een complexer onderwerp behandeld.

Afbeelding ads
Breng één product of boodschap onder de aandacht met shop call-to-action. Ideaal wanneer je 1 product, dienst of boodschap wilt pushen.

Instagram feed ads

Carrousel ads
De carrousel is in principe een uitgebreide versie van de foto advertentie en biedt de mogelijkheid je doelgroep verschillende foto’s te laten zien. Instagram A/B test automatisch de verschillende afbeeldingen uit de carrousel en sorteert deze op basis van meeste doorklikken. Leuk om te weten is dat deze ook uit video advertenties kan bestaan. Dit type advertentie wordt niet ondersteund binnen Instagram Explore.

Collectie ads
Is de carrousel advertentie niet uitgebreid genoeg voor je? Met de collectie ads inspireer je de doelgroep met verschillende visuele effecten en kan je een bredere collectie onder de aandacht brengen. Dit advertentie format wordt alleen ondersteund op de Instagram feed.

Combineer organisch en adverteren op Instagram

Voordat je start met adverteren op Instagram is het slim om eerst je Instagram ‘wall’ te vullen met content. Door te starten met organische zicht posts kan je ontdekken wat wel en vooral ook niet voor jouw merk werkt. Daarnaast bouw je een volgersgroep op, jouw Instagram doelgroep. Het is mogelijk om deze doelgroep te retargeten met relevante advertenties. Ook kan je ‘similar audiences’ targetten zodat je de boodschap bij een relevante doelgroep onder de aandacht brengt. Kortom, volop mogelijkheden. Staat Instagram al bij jou op de agenda?

Heb je hulp nodig bij het opzetten van een Instagram, social media of content strategie? Laat het me weten via de ‘Neem contact op’ button hieronder.