Website foto 11 – 2019
OrangeValley wave
Advertising

Google Shopping Organic: gratis vermeldingen binnen Google Shopping

Lars
Door Lars op 26 mei 2021
Leestijd 4 minuten

 

Sinds oktober 2020 worden er ook niet betaalde resultaten weergeven binnen het Google Shopping gedeelte. Wanneer jouw producten van structured data waren voorzien, konden deze al gratis vertoond worden binnen Google afbeeldingen, Google zoeken en Google Lens. Nu is dit ook het geval binnen het Google Shopping gedeelte.

In dit artikel vind je informatie over wat Google Shopping Organic inhoudt en hoe je dit zeer snel kunt inzetten voor jouw producten.

Plaatsen waar gratis Google Shopping resultaten voorkomen

Google Shopping Organic resultaten kunnen op verschillende plekken binnen Google voorkomen:

  • Google Zoeken
  • Google Afbeeldingen
  • Tabblad Shopping
  • Google Lens (verschilt per land)

Hoe word je zichtbaar binnen Organic Shopping?

Er zijn verschillende mogelijkheden om zichtbaar te worden met een Organic Shopping resultaat binnen Google. 

1. Je hebt al een Google Merchant account met daarin producten 

  • Dan kan je de betreffende producten aanmelden voor gratis vermeldingen binnen Google Shopping. Dit doe je als volgt:
    Growth > Manage programs > List your online products for free

2. Je hebt nog geen Google Merchant account

Dan kan je je hiervoor gratis aanmelden. Voor nieuwe gebruikers van het Google Merchant Center is het niet noodzakelijk om ook een Google Ads account te koppelen.

Vervolgens kan je een feed aanmaken en de producten aanmelden voor gratis vermeldingen binnen Google Shopping. De feed kan je ook automatisch aan laten maken, dit kan wanneer jouw website gebruik maakt van structured data voor producten.

  • Vereisten binnen Product structured data voor het aanmaken van een feed:
    id, title, description, link (url), image link (image), availability en price. 

Naast de bovenstaande vereiste properties zijn er nog tal van andere properties die Google ondersteunt binnen de Google Shopping feed.

3. Je gebruikt al structured data voor producten op jouw website

Dan komen de producten automatisch in aanmerking voor een gratis vermelding. Hiervoor is een Google Merchant geen vereiste. De gratis vermelding wordt dan op de volgende plaatsen vertoond (dus niet binnen het tabblad Google Shopping):

  • Google afbeeldingen
  • Google zoeken
  • Google Lens (verschilt per land)

Wanneer je jouw producten niet aanmeldt bij het Merchant Center, dan kan je ook niet meten of er daadwerkelijk Organic Shopping verkeer binnenkomt. 

Voordelen Google Shopping Organic

  • Voor Google Merchant gebruikers is het zeer gemakkelijk om nu ook als Organic resultaat vertoond te worden;
  • Gemakkelijk via een productfeed beschikbare producten tonen binnen Google Shopping;
  • Ook voor kleinere websites is het mogelijk om gratis vertoond te worden binnen Google Shopping;
  • Zonder extra kosten jouw producten promoten binnen Google Shopping.

Google Shopping Organic resultaten meten

Net als bij de betaalde resultaten binnen Google Shopping, wil je ook de niet betaalde resultaten kunnen meten. Je kan binnen het Google Merchant Center inzicht krijgen in de betaalde clicks en de niet betaalde clicks vanuit jouw Google Shopping campagnes. 

 

Om de Google Shopping Organic resultaten te bekijken in Google Analytics kan je UTM tagging toepassen bij de product URLs vanuit jouw feed. Dit kan je bijvoorbeeld ook doen via Channable. 

Welke resultaten kan je behalen met Google Shopping Organic?

Doordat de Organic resultaten maar weinig vertoond worden is het aandeel niet betaalde clicks vanuit Google Shopping laag. Op dit moment zien we dat er rond de 3% van het totaal aantal klikken vanuit Google Shopping via Organic komt. 

Jouw Google Shopping resultaten verbeteren?

Wanneer jouw producten zichtbaar zijn binnen Google Shopping is dat mooi. Echter is het belangrijk dat de producten vanuit jouw feed goed geoptimaliseerd zijn. 

De informatie die per product verstrekt wordt bepaald de vindbaarheid van jouw producten binnen Google Shopping. Dit geldt zowel voor de betaalde Google Shopping als voor de Google Shopping Organic resultaten.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van Google Shopping? De consultants van OrangeValley ondersteunen en adviseren je graag bij het optimaliseren van jouw Google Shopping campagnes, zowel Organic als Paid. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.