Website foto 11 – 2019
OrangeValley wave
Advertising

Vier effectieve manieren om meer resultaat te halen op Marketplaces

Jeroen
Door Jeroen op 01 maart 2021
Leestijd 4 minuten

 

In dit artikel benoemen we 4 punten hoe je als bedrijf het verschil kan maken op een marketplace. Met als doel om zo goed mogelijk vindbaar te zijn binnen een marketplace en de zogenaamde buy box te winnen. Met het winnen van de buy box ben je de standaard eerste optie als consumenten een product willen kopen op Amazon of Bol.com. Lees gauw verder voor de vier tips om de buy box te winnen.

1. Een concurrerende prijs

De prijs van producten is zeer belangrijk op een marketplace, zeker als er meerdere resellers zijn die hetzelfde product verkopen. Probeer op zijn minst een concurrerende prijs neer te leggen ten opzichte van de concurrentie. Het is belangrijk om de marges per product goed in kaart te brengen zodat je prijszetting van producten ten alle tijden winstgevend blijft. Een oplossing hiervoor is om een repricer te gebruiken, wat een systeem is dat automatisch je prijzen aanpast om goedkoper of gelijkwaardig te zijn aan de concurrentie. Waarbij ook een minimale benodigde marge kan worden ingesteld zodat de repricer nooit onder een bepaald bedrag kan uitkomen. Kortom, probeer een competitieve prijszetting te hanteren met bijvoorbeeld een repricer zodat je meer kans maakt om de buy box te winnen.

2. Positieve Reviews

Naast prijs zijn reviews een zeer belangrijke rankingsfactor binnen marketplaces. Daarnaast kunnen reviews de doorslag geven bij consumenten om de voorkeur te geven aan jou als leverancier ten opzichte van je concurrenten. Denk daarom goed na over een manier om automatisch reviews te vragen nadat consumenten je producten hebben aangekocht. Per platform zijn hier verschillende manieren voor. Om de kans op een positieve review te verhogen is het belangrijk om accurate en uitgebreide productinformatie aan te bieden en om je levering en klantenservice op orde te hebben. Hoe meer positieve reviews je krijgt, hoe beter vindbaar je producten worden en hoe groter de kans om de buy box te winnen.

3. Goede productinformatie

Om zo goed mogelijk vindbaar te worden binnen platformen als Amazon en Bol.com is het belangrijk om minimaal de gevraagde product attributen toe te voegen. Test daarnaast uitvoerig met de titel en beschrijving om de organische vindbaarheid te vergroten op de belangrijkste zoekwoorden. Vervolgens kan je de productinformatie verder verrijken op basis van kennis die je over de doelgroep hebt. Weet je bijvoorbeeld al welke vragen veel gesteld worden bij bepaalde producten? Voeg het antwoord hiervan dan alvast toe in de productinformatie. Daarnaast is het raadzaam om zoveel mogelijk kwalitatieve afbeeldingen aan te leveren van een product. Hoe uitgebreider je productinformatie hoe beter vindbaar jouw producten worden binnen een marketplace en hoe groter de kans dat je de buy box wint.

4. Eenvoudige levering en goede klantenservice

Ten slotte is de levering van producten en je klantenservice zeer belangrijk om concurrerend te zijn en te blijven. De volgende dag leveren is de standaard die je moet aanhouden bij een marketplace. Mocht je eigen leveringssysteem hier niet op ingericht zijn, maak dan gebruik van de opties die een marketplace biedt. Zo kan je jouw producten bij Amazon neerleggen en gebruik maken van het zeer uitgebreide distributiekanaal van Amazon. Naast levering is het belangrijk dat je klantenservice binnen 24 uur kan reageren op klachten en vragen. Er zijn zelfs marketplaces die je straffen als je niet tijdig reageert of als ze klachten krijgen over jou van consumenten. Kortom, voor zowel levering als de klantenservice is snelheid erg belangrijk om concurrerend te zijn en te blijven op een marketplace.

Zo maak je het verschil op marketplaces

Het marktaandeel van marketplaces is groeiende. Volgens Shopping Tomorrow zal naar verwachting in 2021 75% van alle e-commerce aankopen via een marketplace of in een dropship constructie plaatsvinden. Wat aangeeft dat marketplaces een zeer interessant afzetkanaal zijn voor een groot aantal bedrijven in Nederland en daarbuiten. Dit zorgt er ook voor dat er steeds meer concurrentie komt op marketplaces, waardoor het uitdagend is om de buy box te blijven winnen.

Om onderscheidend te blijven op een marketplace zijn verder de volgende punten van groot belang:

  • Zorg voor een concurrerende prijs via een automatische repricer,
  • Verzamel op een organische manier kwalitatieve reviews,
  • Bied de beste en meest uitgebreide productinformatie aan,
  • Zorg voor een snelle levering en maak capaciteit vrij op je klantenservice om snel op klantvragen te kunnen reageren.

Onderscheidend worden en blijven op een marketplace vergt een continu verbeterprocess. De marketplace specialisten van OrangeValley hebben hier ervaring mee en kunnen je met het gehele optimalisatie traject ondersteunen. Wil je ook onderscheidend worden op een marketplace? Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek.