Conversie Optimalisatie

Conversion Performance Monitor: de eerste stap naar een hoger online rendement

 

Altijd al afgevraagd wat je nu eigenlijk precies moet gaan testen op je website? En waarom je zou je ergens op gaan testen? Wat gaat het me opleveren? Als je binnen een paar seconde geen antwoord op deze vragen kan geven zegt dat eigenlijk al genoeg. Het zijn lastige, terugkomende, vragen voor een online marketeer die helaas vaak onbeantwoord blijven.

Met de Conversion Performance Monitor van OrangeValley krijg je antwoord op deze vragen. De Conversion Performance Monitor brengt de knelpunten van je website in kaart en zet deze vervolgens om in een ready to go actielijst op basis van effort en gain. De verbeteringsvoorstellen uit deze actielijst dragen direct bij aan het verhogen van het rendement op je website. “Interesting..” hoor ik je nu denken. Maar hoe ziet zo’n Conversion Performance Monitor dan eigenlijk in elkaar?

Waarom zou ik dit doen?

Met het verbeteren van de site zorg je dat bezoekers makkelijk hun taak kunnen voltooien en daarmee verhoog je de omzet. Dit bereik je door door eerst de knelpunten in kaart te brengen en daarna de verbeteringen direct door te voeren of eerst te (A/B) testen. Conversie Optimalisatie en Webanalyse zijn daar een middel in. Wij lichten nu het Conversie Optimalisatie gedeelte toe.

Conversie Optimalisatie

Figuur 1: Waarom Conversie Optimalisatie?

Begrijp je bezoeker

Voordat we beginnen met het toelichten van de conversiescan, willen we één punt helder hebben. Wat je ook doet in conversie optimalisatie, stel de bezoeker ten alle tijden centraal. Een bezoeker is ten slotte net zoals ons gewoon een mens met normen, waarden, voorkeuren en behoeftes. Met onze brede vakkennis en jarenlange ervaring combineren wij in de Conversion Performance Monitor gebruikerskennis met expertise om op deze manier tot onderbouwde verbeteringsvoorstellen te komen. We bieden dit aan in de vorm van een quick conversiescan en een volledige Conversion Performance Monitor waarbij we de website op de vier onderstaande onderdelen beoordelen.

Conversie Piramide

Figuur 2: Conversie piramide

In de conversie piramide bevinden zich vier thema’s die van cruciaal belang zijn voor iedere website. De één kan niet zonder het ander. Dit kunnen we toelichten aan de hand van het volgende voorbeeld van een kleding webshop. Het moet mogelijk zijn om:

  • Een broek te kopen en deze af te rekenen (Functionality)
  • Tijdens dit proces makkelijk over de website te kunnen navigeren en bijvoorbeeld kan filteren op maat en/of kleur (Usability)
  • Een goed beeld te krijgen bij het product. Bijvoorbeeld door de pasvorm te kunnen zien op een foto waarbij een model de broek draagt (User Experience)
  • Met een gerust gevoel een te kunnen plaatsen. Bijvoorbeeld door de zekerheid te hebben dat je kosteloos kan retourneren. (Persuasion)

Wanneer één van deze vier thema’s niet goed wordt toegepast, zal dit ten koste gaan van de conversie.

Snel de belangrijkste knelpunten in kaart brengen

Ben je benieuwd naar de belangrijkste knelpunten binnen je website? De quick conversiescan biedt uitkomst. In deze scan wordt je website beoordeeld op de onderstaande acht belangrijke criteria.

Quick conversiescan

Figuur 3: Acht criteria van de quick conversiescan

Uit deze criteria rollen concrete verbeteringsvoorstellen die wij aan de hand van voorbeelden en best practices toelichten. Bijvoorbeeld hoe authenticiteit kan bijdragen aan je conversie of hoe leesbaarheid van invloed is op conversie. Voor een snel overzicht van de belangrijkste knelpunten is de quick conversiescan een uitstekend begin. Echter, voor een uitgebreid en compleet overzicht inclusief advies raden wij de volledige Conversion Performance Monitor aan. Als het om conversie optimalisatie gaat, creëer je hiermeepas echt een goed uitgangspunt voor jezelf. Hieronder twee voorbeelden uit een Conversion Performance Monitor.

Conversiescan onderdeel contact

Figuur 4: Voorbeeld over contact uit de quick conversiescan

Conversiescan onderdeel mobiel

Figuur 5: Voorbeeld over mobiel uit de quick conversiescan

De basis voor een goede conversie optimalisatie aanpak

De volledige conversiescan helpt je bij het maken van de eerste stappen in je conversie optimalisatieproces. Abstract gezien bestaat de Conversion Performance Monitor uit een analyse op basis van 350 best practices opgedeeld in 36 onderdelen. Hierbij kan je denken aan landingspagina’s, formulieren, navigatie, design en nog veel meer. Daarnaast vergelijken we de website in kwestie met 2 à 3 belangrijke concurrenten. Is dat allemaal nodig? Daar kunnen we vrij duidelijk in zijn: Ja.

Bekijk hieronder de grafiek die uit de Conversion Performance Monitor rolt ter illustratie.

Conversiescan vergelijking grafiek

Figuur 6: Vergelijking Grafiek

Hiermee heb je direct inzicht in de onderdelen die onder de maat scoren en je omzet kosten. Achter ieder onderdeel (homepage, landingspagina, formulieren, mobiel, etc) schuilt een schat aan optimalisatie-ideeën. Al deze verbeteringsvoorstellen worden opgenomen in een roadmap. Het gaat hierbij om direct door te voeren quick wins, of experimenten waarbij het resultaat getest moet worden. De verhouding van de effort en de gain bepaalt de prioritering van de verbeteringen. Deze prioritering is vervolgens overzichtelijk terug te zien in een effort en gain matrix.

Conversiescan Effort Gain matrix

Figuur 7: Effort Gain matrix

Wanneer pak je het op?

Op basis van de effort en gain matrix wordt er een realistische planning gemaakt. In deze planning worden alle actiepunten uit de roadmap verwerkt. Idealiter begin je vervolgens met de punten die weinig effort nodig hebben maar veel winst opleveren. Daarna kan er gekeken worden naar de overige punten. Deze aanpak levert, aansluitend bij onze visie, zowel op de korte termijn als op de lange termijn resultaat op.

Conversiescan planning

Figuur 8: Fictieve planning

Weet waar je moet beginnen

Al met al is de Conversion Performance Monitor bruikbaar voor iedereen die wilt beginnen met testen of al bezig is met testen maar op zoek is naar een gestructureerde aanpak. Een huis bouw je ook niet zonder van te voren een plan hiervoor te hebben. Hetzelfde geldt voor conversie optimalisatie. Zorg eerst voor een goede basis, weet waarmee en waar je moet beginnen, en ga vervolgens aan de slag. De eerste stap naar een hoger online rendement is daarmee gezet.

Heb je interesse gekregen in de Conversion Performance Monitor of heb je vragen en/of opmerkingen? Laat het ons weten!