Website foto 11 – 2019
Data Analytics

Hoe start ik met de creatie van een datawarehouse?

Dirk
Door Dirk op 08 februari 2022
Leestijd 4 minuten

 

Er is meer en meer relevante data beschikbaar voor marketeers. Een gedachte die dan snel snel ontstaat is het aan elkaar koppelen van databronnen. De vraag is echter hoe je zo’n proces aanpakt. In dit artikel neem ik mee in 5 overzichtelijke stappen hoe je een data warehouse opzet, en vooral, waar je op moet letten.

Wat is een datawarehouse?

Een datawarehouse is een systeem waarmee je verschillende databronnen samenbrengt en beschikbaar maakt voor geavanceerde analyses, rapportages en dashboarding. Het is een verzameling van databronnen. In een data warehouse kan ook marketing informatie verzameld worden. Met hulp van een datawarehouse kan dus 1 “single source of truth” gerealiseerd worden doordat de data op 1 centrale plek is opgeslagen. De stakeholders binnen het bedrijf zijn hierdoor in staat om meerdere data silo’s in 1 rapportage te analyseren. Dit zorgt voor meer context bij het interpreteren van bijvoorbeeld recente verkoopresultaten of een hogere customer lifetime value.Enkele praktische voordelen van een datawarehouse zijn (1) automatisering marketing processen, (2) werken met klantprofielen en (3) activatie van data.

Datawarehouse

 

Stap 1: Achterhaal of data warehousing geschikt is voor jouw organisatie.

Om te achterhalen of een data warehouse geschikte oplossing is voor jouw organisatie kan je gebruik maken van de volgende hulpvragen. 

  1. Heb je meerdere tools met klantdata in gebruik?
  2. Wil je geavanceerde analyses uitvoeren met grote hoeveelheden aan data?
  3. Wil je dashboards creëren op basis van verschillende databronnen of aan de slag met machine learning?
  4. Is de datakwaliteit van de gebruikte tooling op orde?

Als je al deze vragen met “ja” kan beantwoorden kan je verder gaan in het aanschafproces van een data warehouse. Een belangrijk element waar je nog wel rekening mee moet houden is ​​het achterliggende doel. Wil je bijvoorbeeld meer rendement uit advertentiebudget halen op korte termijn, kies dan voor de Customer Data Platform. Een data warehouse is meer geschikt als krachtig analytisch hulpmiddel om je beslissingen als manager kracht bij te zetten vanuit data.

Stap 2: Bepaal de toegevoegde waarde van een data warehouse

Nu je weet dat een data warehouse geschikt is voor jouw organisatie kan je gaan vaststellen wat de toegevoegde waarde van deze feature gaat zijn. 

De toegevoegde waarde kan sterk verschillen per branche, ben je bijvoorbeeld een e-commerce klant dan heb je behoefte aan een krachtig en snel realtime dashboard. Terwijl een B2B-klant behoefte heeft aan een dashboard dat inzicht geeft in de verhouding tussen offline orders en online orders per maand, gebaseerd op ERP-data en online-data. Een hypothetische vraag die soms lastig te beantwoorden kan zijn. Als Data Intelligence consultant denk ik graag mee over de verschillende use cases van een datawarehouse voor jouw organisatie of afdeling. 

Stap 3: Breng in kaart hoe je data landschap er nu uit ziet.

Voordat je begint met het bouwen van een datawarehouse is het nuttig om eerst een compleet beeld te hebben van de huidige data stromen. Welke tools worden nu ingezet voor marketing, sales, finance of logistieke doeleinden?

Belangrijk om tijdens dit proces de verschillende stakeholders aan tafel te hebben om een zo compleet mogelijk beeld te schetsen. Daarnaast is het van belang dat de visualisatie van het data landschap juist is om misverstanden in de toekomst te voorkomen. Tot slot kan bepaald worden in welke omgeving de data warehouse moet komen te staan. Er zijn verschillende mogelijkheden: Google Cloud (BigQuery), Microsoft Cloud (Azure) of bijvoorbeeld Amazon Web Services.

Stap 4: Begin klein met het opzetten van een marketing data warehouse

Vanuit het data landschap kan je klein beginnen met het opzetten van een marketing data warehouse. Hierbij kan je denken om te starten met de meest gebruikte online marketing tools door de specialisten binnen de marketing afdelingen: Google Ads, Facebook Business Manager, Google Analytics en Google Search Console. Andere veel gebruikte tools zijn Microsoft Ads en Pinterest Ads. De eerder gedefinieerde use cases kunnen helpen bij het bepalen met welke databronnen als eerst gestart moet worden.

Bouw je data warehouse verder uit met data uit ERP, CRM en E-mail marketing tools. Met deze databronnen kan je nog meer inzichten van de verschillende typen doelgroepen.  Verder kan je orders koppelen aan retourneringen waardoor je het succes van campagnes en mailings nauwkeuriger kunt meten. 

Tijdens deze stap voeg je 1 voor 1 de databronnen toe in je data warehouse. Daarna is het mogelijk om verschillende datavelden van databronnen samen te brengen in een gecombineerde tabel.

Stap 5: Experimenteer en leer. 

Is het gelukt om alle databronnen toe te voegen? Dan kan nu de meerwaarde van het datawarehouse aangetoond worden door use cases uit te werken! Creëer bijvoorbeeld een dashboard op basis van meerdere databronnen of test Machine Learning functies binnen de Cloud omgeving.

Heb je hulp nodig bij de creatie van een datawarehouse? Neem dan contact op met 1 van de OrangeValley specialisten!

 

Just Justa fotografie

Geintereseerd? Neem contact op

Op zoek naar een duurzame partner die je op basis van onafhankelijk advies ondersteunt in Datagedreven Digital Advertising? Laat hier je gegevens achter en wij nemen contact met je op.