Data Analytics

Laat Analytics viral gaan binnen je organisatie!

 

Peter O’Neill van L3an Analytics vertelt tijdens GAUC 2015. Het grootste Google Analytics evenement van Europa streek op 16 en 17 juni voor de negende keer neer in Amsterdam. Drie Internationale keynote sprekers en 24 parallelle training sessies; het programma van de Google Analytics User Conference (GAUC) conference dag beloofde veel goeds.

Maar wat was de hoofdboodschap van deze dag en wat kunnen we als marketing managers, marketeers en webanalisten als key take- away meenemen? Peter O’Neill van L3ean Analytics trapt de dag af met een presentatie over de impact van Analytics op de prestaties binnen een organisatie.

Peter O'Neill GAUC

Google Analytics is just a dumb tool

Google Analytics is zo ingericht dat het voor miljoenen gebruikers toegankelijk is, het kan daardoor op geen enkele manier inzien wat de specifieke behoeften van jouw bedrijf zijn. Het zijn de mensen achter de tool die de data analyseren en op die manier relevante inzichten verschaffen. En juist om deze reden is het zo cruciaal dat data juist geïnterpreteerd wordt!

Get the basics right

Het klinkt zo simpel maar de praktijk laat nog vaak anders zien. Een belangrijke les van Peter O’ Neill van L3en Analytics die gedurende de dag ook meerdere keren is herhaald door andere keynote speakers Krista Seiden van Google en Google Developer Expert Simo Ahava.

Zorg eerst voor een goede basis en focus daarna op uitbreiding binnen Google Analytics  met bijvoorbeeld content grouping en enhanced e-commerce. Want wat wil je nu eigenlijk meten? De tips van Peter  O’ Neill op dit vlak zijn helder:

  1. Ga niet voor perfectie binnen Google Analytics. Een 100% perfecte implementatie is simpelweg niet haalbaar en zorgt er zelfs voor dat er geen of te weinig tijd is waar het daadwerkelijk om gaat: analyse
  2. Creativiteit is belangrijk bij de inrichting van Google Analytics. Er zijn vele mogelijkheden om niet alleen standaard inzichten te krijgen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de invloed van het weer op de verkoop van bepaalde product categorieën

Analytics needs to go viral

Niks ondergeschoven kindje, laat binnen de organisatie zien wat het effect van webanalyse is en zorg ervoor dat je analyse ook zoveel mogelijk podium geeft. Hoe? Maak veel vrienden binnen de organisatie en laat ze zelf vertellen waar ze mee bezig zijn. Op die manier worden de behoeftes inzichtelijk en kun je gericht ondersteuning bieden door middel van webanalyse. Kortom, zorg ervoor dat analyse deel gaat uitmaken van de dagelijkse werkzaamheden en beslissingen.

relationship-at-work

‘Analytics is not about reporting…

… Reporting is critical for analytics’

Om succesvol te kunnen worden met analyse is het minstens zo belangrijk om bij iedere nieuwe campagne of website aanpassing een aantal stappen te doorlopen. Pak pen en papier en laat vooral je laptop nog dicht, focus op de volgende vraagstukken;

  • Wat is nu eigenlijk succes voor jou?
  • Welke KPI’s kan ik daar aan koppelen?
  • Wat zijn mijn doelen?

Zorg er daarna voor dat je Google Analytics tracking goed verloopt en dat je de resultaten altijd evalueert zodat je een verbeterplan kunt opstellen.

Belangrijkste take-away van deze keynote sessie?

‘Get your basics right and get the whole company involved’

Breaking down the barriers to the use of digital analytics from Peter O’Neill

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.