Data Analytics

Google maakt meten van social media mogelijk in Google Analytics en Webmaster Tools

 

Eerder deze week lanceerde Google Plus One (de “+ knop” binnen de zoekresultaten) in Nederland en ook Google+ (een social netwerk van Google waarmee informatie, zoekresultaten, websites, foto’s, video’s, advertenties en locaties te delen met vrienden).
Dat Google Social Media serieus neemt mag dus wel duidelijk zijn. Vanaf vandaag biedt Google ook twee tools om social media interactie op websites en in de zoekresultaten te inzichtelijk te maken.
 

“+1 knop”

De “+1 knop” maakt het mogelijk een aanbeveling mee te geven aan zoekresultaten binnen Google. Deze aanbeveling zal dan bij het zoekresultaat verschijnen als iemand in je netwerk het resultaat tegenkomt.

Meetbaarheid van de “+1 knop”

Binnen zowel Google Analytics als Google Webmaster Tools wordt vanaf vandaag gegevens verzameld over de “+1 knop”. Binnen zowel Google Analytics als Webmaster Tools zullen in de aankomende dagen voor iedere gebruiker rapportages beschikbaar worden gemaakt met informatie over de “+1 knop”.

Meetbaar maken van andere Social Media kanalen

Naast de “+1 knop” houdt Google ook rekening met de andere sociale netwerken en de interactie van bezoekers op de website. Hierbij kan je denken aan bijvoorbeeld buttons voor Facebook of Twitter waarmee bepaalde content of pagina’s kunnen worden gedeeld. Na het aanpassen van de Google Analytics tracking code wordt het mogelijk deze acties als het delen van content via specifieke buttons voor Twitter, Facebook Likes en Shares op te nemen als sociale acties binnen de rapportages van Google Analytics.

Google Analytics social media rapportages

Binnen Google Analytics zijn verschillende rapportages beschikbaar die zowel de informatie over de “+1 knop” als andere sociale acties (bijvoorbeeld Facebook Likes) weergeven.

Social Engagement report

Het Social Engagement rapport geeft inzicht in het verschil in bezoekersgedrag tussen bezoekers die op de website content delen op sociale netwerken en bezoekers die geen sociale actie uitvoeren. Dit geeft inzicht in bijvoorbeeld de loyaliteit en het gedrag van bezoekers die de pagina’s aanbevelen in hun netwerk.

Social Actions report

De Social Actions rapportage geeft inzicht in het aantal sociale acties die er zijn uitgevoerd op de website. Onder sociale acties vallen ondermeer klikken op de “+1 knop”, Tweets, Facebook Likes en Shares).

Social Pages report

Voor Google Analytics is de laatste nieuwe rapportage het Social Pages rapport. Het Social Pages rapportage laat zien welke pagina’s door bezoekers het meest wordt gedeeld binnen zijn social networks.

Google Webmaster Tools en Google +1

Google Webmaster Tools is uitgebreid met de volgende rapportages die specifiek inzicht geven in de “+1 knop”:

Search Impact report

De nieuwe Search Impact rapportage geeft inzicht in het effect van de “+ knop” en welk invloed dit heeft op bezoekers uit de organische zoekresultaten. Dit rapport laat zien wat de verschillen zijn tussen zoekresultaten met een “+1 aanbeveling” en resultaten zonder.

Activity report

Dit rapport geeft inzicht in het aantal keer dat een pagina of zoekresultaat ge”+1″‘ed van de site is. Het gaat hier om het totaal aantal klikken op de “+1 knop” zowel op een eigen site (als je de button hebt geïmplementeerd) en in de zoekresultaten op Google.

Audience report

De aucience rapportage laat demografische informatie zien over gebruikers die de “+1 knop” hebben geklikt. In dit rapport worden ondermeer totaal unieke gebruikers, locatie, leeftijd en geslacht getoond.

Meer inzicht in social media

Het is duidelijk dat Google met het toevoegen van specifieke rapportage mogelijkheden voor social media aan Analytics en Webmaster Tools voor web analisten, marketeers en social media specialisten een hele waarde volle stap heeft gezet in het creëren van meer inzicht in social media en de interactie op de website.
Maar zoals Google zelf al aangeeft is dit pas het begin van het meten en rapporteren van social media en interactie op het internet.