Website foto 11 – 2019
Data Analytics

Universal Analytics stopt in juli 2023: verder met Google Analytics 4

Arjan
Door Arjan op 31 maart 2022
Leestijd 4 minuten

 

Vanaf 1 juli 2023 stopt de verwerking van data in Universal Analytics. Hiermee wordt Universal Analytics na 10 jaar uitgefaseerd. De focus komt hiermee volledig op de opvolger te liggen: Google Analytics 4, dat inmiddels twee-en-een-half jaar op de markt is.

Alle standaard Universal Analytics properties stoppen vanaf 1 juli 2023 met de verwerking van nieuwe Analytics-data. Wanneer je een Universal Analytics 360-klant bent, dan krijg je drie maanden extra de tijd en zal het verwerken van nieuwe Analytics-data stoppen per 1 oktober 2023. Data die voor deze periode verzameld zijn, zulen in ieder geval nog wel voor minimaal zes maanden beschikbaar blijven.

Snel beginnen met Google Analytics 4

Google Analytics 4 is een volledig nieuwe manier van meten. Zowel de manier van dataverzameling als de manier van analyseren zullen aangepast moet worden wanneer je overstapt. Je kunt data uit Universal Analytics en data uit Google Analytics 4 dus niet zomaar meer met elkaar vergelijken. Heb je op dit moment nog geen Google Analytics 4 geïmplementeerd? Of zijn alleen de standaard metingen actief? Dan is het verstandig om zo snel mogelijk te starten met de volledige inrichting van Google Analytics 4. Zo zorg je dat je Google Analytics 4-profiel ook historische data bevat op het moment dat Universal Analytics stopt met een verzamelen van data. Daarnaast is het ook goed te inventariseren welke dashboards binnen je organisatie op dit moment gebruik maken van Universal Analytics-data. Zorg ervoor dat je op tijd begint met het overzetten van dashboards naar Google Analytics 4 als databron.

De verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4

In eerste instantie zal het werken met Google Analytics 4 even wennen zijn, maar ten opzichte van Universal Analytics heeft Google Analytics veel voordelen. Hieronder lichten we de belangrijkste veranderingen toe, en nog meer informatie over de verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 vind je in dit artikel van collega Dirk van Sijpveld.

  1. Website en app metingen in één Analytics-propertyIn Google Analytics 4 is het mogelijk om web- en appdata te combineren in één property. Hiermee kun je nog beter de customer journey van klanten inzichtelijk maken binnen zowel web als app.
  2. Nieuwe manier van metenToen Universal Analytics gebouwd werd lag de focus voornamelijk op het meten van websites. Die manier van meten is intussen verouderd geraakt. Google Analytics 4 werkt met een nieuw event-based datamodel en biedt meer flexibiliteit. Zo is het mogelijk om app- en webdata te combineren en is Google Analytics 4 niet volledig afhankelijk van cookies.
  3. Gratis starten met BigQuery (voorheen alleen voor 360-properties)Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om een data-warehouse op te zetten om alle data uit relevante (marketing-)databronnen te verzamelen, om deze data vervolgens te combineren, visualiseren en te analyseren. De BigQuery-koppeling geeft de mogelijkheid om alle ruwe Analytics-data op te slaan in je data-warehouse.
  4. Machine learning-functionaliteitenDoor middel van machine learning genereert Google Analytics 4 inzichten over gebruikersgedrag en conversies. Denk hierbij aan voorspellingen over welke gebruikers waarschijnlijk gaan converteren. Deze data kunnen vervolgens gebruikt worden om je marketing te verbeteren.
  5. Meer gericht op privacyGoogle Analytics biedt uitgebreidere mogelijkheden met betrekking tot privacy-instellingen. Zo heeft Google onder andere aangegeven dat IP-adressen niet opgeslagen worden.
  6. Integraties met andere Google-productenGoogle Analytics 4 heeft verschillende integraties met andere Google-producten, denk hierbij aan koppelingen met Google Ads, Google Search Console en Google Optimize. Recent is ook de Search Ads 360- en Display Ads 360-koppeling voor Google Analytics 4 uitgerold, zodat je ook je doelgroepen en conversies kunt activeren via het Google Marketing Platform.

Hoe kan OrangeValley jou helpen?

Meer informatie over de verschillen tussen Universal Analytics en GA4 vind je in dit artikel van collega Dirk van Sijpveld.

Inmiddels hebben heeft OrangeValley al veel Google Analytics 4 implementaties gerealiseerd voor internationale klanten. Wil jij ook een volledig ingericht Google Analytics 4 account, een dashboard op basis van GA4 data of een Google Analytics 4 training? Neem dan contact op met onze experts.

 

Just Justa fotografie

Geintereseerd? Neem contact op

Op zoek naar een duurzame partner die je op basis van onafhankelijk advies ondersteunt in Datagedreven Digital Advertising? Laat hier je gegevens achter en wij nemen contact met je op.