Google Analytics

Google Analytics 4 is hier. Wat gaat de toekomst ons brengen?

 

Vandaag is bekend geworden dat Google Analytics App+Web verder zal gaan als Google Analytics 4. Met de keuze voor een nieuwe naam wordt duidelijker dat deze properties de toekomst zijn van Google Analytics, ook zeker wanneer je binnen je organisatie geen apps beheert.

Iets meer dan een jaar geleden, in augustus van 2019, heeft Google de vierde grote versie van Google Analytics uitgebracht. Waar in maart 2013 Universal Analytics werd geïntroduceerd met een public beta en daarmee de tweede versie uit 2005 degradeerde naar Classic Google Analytics, was het nu tijd voor App+Web properties. Voor het eerst is het mogelijk om zowel web- als app data met elkaar te verenigen in één en hetzelfde property. Een super mooie ontwikkeling natuurlijk dat App en Web data zich nu laat verenigen, maar mijns inziens is de ontwikkeling van deze nieuwe properties een stuk groter dan enkel het samenvoegen van beide datasets. In dit artikel wil ik verder ingaan op de functionaliteiten die naast het combineren van app en web data interessant zijn voor de toekomst van Google Analytics.

Whitepaper Web Analyse downloaden

Google Analytics for Firebase
Om app development eenvoudiger te maken introduceerde Google in 2014 Firebase. Een pakket aan ondersteunende tooling met onder andere crash reporting, A/B-testing, deeplinking (t.b.v. SEO/SEA) en ook Google Analytics.

Anders dan de properties die Google Analytics heeft ontwikkeld voor webomgevingen is de dataset van Google Analytics for Firebase veel meer gericht op events die plaatsvinden binnen het gebruiken van de app. Je zou deze events kunnen zien als Performance Indicators (PI’s). Een hele set aan events wordt al met het implementeren van Firebase automatisch gelogd, dit in tegenstelling tot web waarbij hier nog losse werkzaamheden voor nodig zijn. Events waar je aan kunt denken zijn de allereerste keer dat de app geopend wordt (first_open), elke keer dat er een sessie wordt gestart (session_start) en elke keer wanneer er een scherm wordt bekeken (screen_view).

Scopes
Het meten op basis van events is significant anders dan hoe dat tot op heden bij web metingen gebeurde. Binnen de web metingen van Google Analytics was een belangrijk onderdeel dat alles afhankelijk was van scopes. Je hebt hierbij user scope, session scope en hit scope. Doordat dimensies en metrics allemaal gebaseerd waren op deze scopes was kennis van de dataset ontzettend belangrijk om betrouwbare analyses te kunnen doen. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om dimensies en metrics van verschillende scopes met elkaar te combineren, bijvoorbeeld sessies (session scope) per pagina (hit scope). Met de komst van de event based metingen voor web is dit verleden tijd.

AI, algoritmes, predictive analytics
Een ander groot voordeel van dit event based meten, waar ik persoonlijk enorm benieuwd naar ben, is het toepassen van Machine Learning en Artificial Intelligence functionaliteiten. Voorheen waren er maar een paar verschillende soorten hits (meetpunten), ruim de belangrijkste hiervan zijn pageviews en events. Bij een uitgebreide implementatie zie ik bij mijn klanten dat ongeveer 15 procent van de totaal aantal hits bestaat uit pageviews en de andere 85% bestaat uit events. Omdat deze events helemaal custom gemaakt konden worden is het voor een computer moeilijk om hier een bepaalde waarde aan te hangen. Is scrollen op een pagina belangrijker dan een purchase? Als mens weten we dat dit zo is, maar een computer niet wanneer dit allebei als eenzelfde event wordt verstuurd.

Google Analytics 4 heeft vergelijkbaar met Google Analytics for Firebase een hoop events al gestandaardiseerd op het moment dat je enkel de tracking code implementeert op je website. Hiermee wordt het voor een computer vele malen makkelijker om de verschillende type events uit te lezen en dus ook makkelijker om te bepalen welke type events belangrijker zijn dan anderen. Wat de kwaliteit van Machine Learning en Artificial Intelligence enorm gaat vergroten.

Google Ads
Ook de integratie met andere Google producten mag niet ontbreken, zoals we dat van Google gewend zijn. Hier zijn dan ook al eerste Machine Learning en Artificial Intelligence functionaliteiten terug te vinden. Die het targetten van relevante audiences vele malen efficiënter en eenvoudiger moet maken.

Hoe nu verder?
Met de naamswijziging naar Google Analytics 4 zijn we weer een stap dichter bij de toekomst van Google Analytics. Het product is echter nog in ontwikkeling en niet alle functionaliteiten zitten er op dit moment al in. Het advies is daarom vooralsnog om deze nieuwe Google Analytics properties op je website te implementeren naast je huidige Universal Analytics properties. Op deze manier kan je al wat historische data opbouwen en langzaam overgaan naar deze nieuwe manier van meten. Zo ben je klaar voor de toekomst.