Google Analytics 4
Google Analytics

Gratis Google Analytics 4 vs Universal Analytics Dashboard

Janine
Door Janine op 09 januari 2023
Leestijd 3 minuten

 

In ons eerdere artikel hebben we stilgestaan bij de verschillen in definities tussen Universal Analytics (UA) en Google Analytics (GA4). De belangrijkste metrics verschillen namelijk iets in hoe ze gemeten worden. Toch zou je in het stadium waarin je zowel GA4 als UA hebt draaien het liefst de resultaten met elkaar willen vergelijken. Enerzijds omdat je bij grote afwijkingen mogelijk toch de implementatie zou kunnen herzien, anderzijds omdat je je bewust wil worden van de andere cijfers zodra je helemaal gaat overstappen op GA4. Op deze manier zul je bekend raken met de metrics en dimensies en wat deze nu daadwerkelijk betekenen t.o.v. de bekende waarden in UA. 

Om je te helpen met de verschillen zichtbaar maken, hebben we een dashboard ontwikkeld.

Dashboard GA4

Verschillen GA4 en UA 

Het doel van het dashboard is dus om grote afwijkingen te spotten tussen GA4 en UA, tijdens de implementatiefase. Grote afwijkingen zouden namelijk een indicatie kunnen zijn dat de implementatie voor GA4 toch iets aangescherpt moet worden. Daarnaast is het tweede doel bekend raken met eventuele kleine verschillen die je tussen GA4 en UA ziet. Daarom is er bij elke grafiek ook toegelicht wat de definities zijn van de metrics en waarom je bepaalde afwijkingen zou kunnen zien.

In dit dashboard is gebruik gemaakt van de directe GA4 connectie met Looker Studio. Google heeft sinds Oktober de naam van Google Data Studio gewijzigd naar Looker Studio. Zie ook ons artikel ‘Aan de slag met GA4 en Looker Studio‘.

Let op!

Het gebruik maken van deze connectie betekent dat sampling voor kan komen bij het selecteren van grote datasets. Als dit het geval is, zou er een notatie bij de grafiek moeten komen. Daarnaast wordt de data van de Google Merchandise store getoond, voordat je je eigen accounts selecteert. Je zult zien dat deze data errors bevat omdat er voor deze property over de token limieten heen is gegaan. Zodra je je eigen accounts selecteert zullen de errors verdwijnen. Tenzij je zelf ook alle tokens voor jouw account hebt verbruikt.

image

 

Het dashboard is geïnspireerd op het GA4 migration dashboard van Krista Seiden. We hebben hier onze eigen draai aan gegeven waarbij na het identificeren van de verschillen meer nadruk wordt gelegd op waarom de verschillen tussen UA en GA4 kunnen voorkomen.

Dashboard GA4

Aan de slag met je eigen data!

We hopen dat je het dashboard goed kan gebruiken om verschillen te herkennen en te verklaren tussen je UA en GA4 implementatie waardoor je met een goed gevoel naar de naderende deadline toe gaat.

Mocht je hulp nodig hebben bij het maken van dashboards voor GA4 of andere vragen over het gebruik van Google Analytics (4), OrangeValley adviseert en ondersteund je graag bij dit proces.

 

Vraag hier gratis het GA4 Dashboard aan!