Nieuws

Case DPG Media: DPG Media en OrangeValley winnen DDMA Dutch CRO Award

 

Op donderdag 1 oktober 2020 is het beste Nederlandse werk in Conversion Rate Optimisation bekroond. In de categorie Mobiel hebben DPG Media en OrangeValley een award gewonden!  

Dit jaar vond de uitreiking van de DDMA Dutch CRO Awards net even anders plaats dan gewoonlijk. De felbegeerde raket-award is namelijk uitgereikt bij de winnaars thuis. Hulde voor alle CRO en CXO specialisten die vanuit DPG Media en OrangeValley aan het project hebben gewerkt. Dit is een geweldige beloning voor hun werk.

Over de case

Beeld je eens in dat je je wilt abonneren op een krant en je start met het mobiel afsluiten van een abonnement. Terwijl je de bestelling aan het afronden bent is het niet volledig duidelijk wat je daadwerkelijk gaat betalen en wat je hiervoor krijgt. Waarschijnlijk haak je af. Deze situatie werd zichtbaar bij een analyse van mobiele websitebezoekers van AD.nl. Wat volgde was een A/B test waarbij een samenvatting van de bestelling boven de CTA op het bestelformulier werd toegevoegd.

Hypothese
De hypothese die voor het onderzoek gesteld werd was dat het aanbieden van een samenvatting boven de CTA op het bestelformulier het duidelijker maakt voor de bezoeker wat hij/zij gaat bestellen. Dit zorgt voor een verhoogde doorstroom naar de volgende stap van de funnel en een uiteindelijke conversie stijging van 5%.

Visual-Mobile-Case-DPG-Media-1024x577

Resultaten
De resultaten van de A/B test toonden uiteindelijk een uplift aan van +14.2% op het conversieratio. Met hierbij een Bayesiaanse kans van 99%. De resultaten van deze test bevestigen de cruciale informatie de bezoekers nodig hebben om tot een conversie over te gaan: abonnementsvorm, prijs en ingangsdatum.

Takeaway
De case toont aan hoe de kleinste wijzigingen op de mobiele variant van een pagina al kunnen leiden tot een waardevolle uplift in conversie. Een key takeaway was hierbij dat de informatie om een bestelling af te ronden op mobiel niet continu in beeld hoeft te zijn. Deze dient slecht getoond te worden op het moment dat de behoefte het grootste is.

Over DDMA Dutch CRO Awards

De CRO Awards zijn een initiatief van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing. De awards worden jaarlijks mede georganiseerd door de DDMA Commissie CRO. De CRO Awards zijn in leven geroepen om de toegevoegde waarde van Conversion Rate Optimisation (CRO) te bewijzen. Kortom, de CRO Awards zijn voor iedere digitale professional die inzicht wil in klantgedrag om digitale klantbeleving te verbeteren.