Nieuws

Zoekmachinemarketing succesvol ingezet voor overheidscampagne

 

Eerder dit jaar berichtten we al dat OrangeValley samen met Boondoggle de SpinAward had gewonnen met de campagne “Vervalste Medische Producten”, een bewustwordingscampagne in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport (VWS). Door nu ook Google Adwords campagnes in te zetten zijn de bezoekersaantallen nog verder gestegen.

 

Campagne “Vervalste Medische producten”

De campagne is in 2010 door digitaal reclamebureau Boondoggle bedacht om mensen te waarschuwen voor de gevaren van het online kopen van medicijnen door ze te confronteren met hun aankoopgedrag. Voor deze campagne heeft 42functions, bouwpartner van OrangeValley, de fake webshop Medi-plaza.nl gecreëerd, waarin de meest populaire medicatie werd aangeboden. Op het moment dat de klant een bestelling plaatste werden zij echter geconfronteerd met de bewustwordingsboodschap.

Begin 2012 is ook de campagnewebsite Internetpillen.nl door 42functions gebouwd. In het eerste deel van de case (2011) is de webshop in 6 maanden meer dan 18.000 keer bezocht, waarmee naar schatting de verkoop van 150.000 nepmedicijnen is voorkomen. Op basis van informatie verkregen door deze campagne is door Edelman een PR campagne opgezet.

OrangeValley heeft de optimalisatie voor zoekmachines (SEO) uitgevoerd voor de campagne, waardoor de webwinkel medi-plaza.nl binnen 12 weken bovenaan stond in de organische zoekresultaten op de belangrijkste medicijnen en merken. SEO was een cruciaal onderdeel, aangezien adverteren voor medicijnen aan strenge regels is gebonden.

Vervolg van de campagne

De eerste campagne bleek een succes, waardoor in februari 2012 een tweede campagne is gelanceerd om de campagneboodschap opnieuw onder de aandacht te brengen. Naast SEO is in deel twee van de campagne ook Google Adwords ingezet door OrangeValley. Omdat adverteren op medicijnnamen en merken aan strenge eisen gebonden is, werd er nauw samengewerkt met Google.

Resultaten

In deel twee van de campagne is er ook meer aandacht gegaan naar de voorlichtingssite Internetpillen.nl, die vanaf februari 2012 in beperkte mate heeft bijgedragen aan de doelstelling. In de periode februari tot en met augustus 2012 heeft internetpillen in totaal 9.350 bezoekers ontvangen. Medi-plaza.nl heeft in dezelfde periode ruim 57.000 bezoekers ontvangen. Hiervan is ruim 91% (52.250 bezoekers) afkomstig uit zoekmachines (SEO, SEA/Google AdWords). De online marketing activiteiten, met de belangrijke focus op zoekmachines, is hiermee succesvol gebleken.