Zoekmachine adverteren

Adverteren op merknaam: Zinvol of overbodig?

 

Veel organisaties vragen zich af waarom adverteren op merknaam zinvol is. Bij zoekopdrachten gericht op merknaam, wordt de website immers al bij de organische zoekresultaten op de eerste positie in de zoekmachine getoond. Om deze reden wordt er vaak vanuit gegaan dat bezoekers de organisatie toch wel vinden via de organische zoekresultaten. Ondanks dat het wel logisch is dat veel organisaties het nut van adverteren op merknaam in twijfel trekken, is het wel degelijk zinvol om te adverteren op merknaam. De belangrijkste voordelen voor het adverteren op merknaam worden hieronder uitgelegd.

Concurrentie

Eén van de belangrijkste redenen om te adverteren op eigen merknaam is om de concurrentie tegen te gaan. De concurrentie is binnen veel branches enorm hoog en veel organisaties zullen dan ook herkennen dat concurrenten op hun merknaam adverteren. Als een organisatie niet op haar merknaam adverteert, is de kans aanwezig dat concurrenten dit wel doen waardoor de advertentie van de concurrent op de eerste positie in de zoekresultaten verschijnt. Ook al zoekt een bezoeker op merknaam, wanneer een concurrent de eerste positie heeft binnen de zoekresultaten heeft dit een negatieve invloed op het verkeer naar de website en daarmee op het aantal conversies.

Verkeer

Google heeft al verschillende onderzoeken gedaan naar de invloed van adverteren op merknaam en de invloed op de SEO resultaten. Hierbij is er gekeken naar de invloed van advertenties in combinatie met organische resultaten ten opzichte van enkel organische resultaten als er geen advertentie zichtbaar is. Hieruit blijkt dat de organische zoekresultaten, zoals verwacht, minder traffic oplevert wanneer er op merknaam wordt geadverteerd. Daarentegen blijkt dat het totale traffic richting de website hoger ligt wanneer er op merknaam wordt geadverteerd en organische resultaten zichtbaar zijn. Dit beïnvloed ook het aantal conversies. Om deze reden is het belangrijk om op merknaam te adverteren.

Sitelinks

Advertenties gericht op merknaam horen altijd een nummer 1 positie te hebben. Met één klik op de muisknop kunnen bezoekers meteen naar andere andere pagina’s binnen de website gaan. Voor de betaalde zoekresultaten is er meer controle op de sitelinks, doordat er kan worden bepaald welke sitelinks getoond worden. Bij de organische resultaten is hier minder controle over en kan er niet worden bepaald welke sitelinks getoond worden. Het vertonen van de sitelinks zorgt er ook voor dat de exposure groter is.

Volkswagen SEA resultaten

Acties

Met name voor bedrijven die veel met acties of promoties te maken hebben, is het adverteren op merknaam belangrijk omdat op deze manier eenvoudig een actie gecommuniceerd kan worden. In de headline kan direct al de actie gecommuniceerd worden, waardoor de advertentie meteen opvalt. Daarnaast kan het ook interessant zijn voor organisaties met nieuwe producten/diensten of seizoen producten.

Hunkemöller SEA resultaten

Conclusie

Adverteren op merknaam is relevant, en ook zeker belangrijk. Niet alleen zorgt het ervoor dat een advertentie meer opvalt, maar het levert ook veel meer verkeer op. Daarnaast kan door middel van adverteren op merknaam veel gerichter gecommuniceerd worden naar bezoekers om acties of uitingen te communiceren, wat met name voor retailers belangrijk is.

Heb je vragen over adverteren op merknaam of over zoekmachine adverteren? Neem dan contact met ons op.