Zoekmachine adverteren

Gmail Sponsored Promotions, wat is het & hoe werkt het?

 

Al sinds 2013 ontvangen wij als OrangeValley de berichten over Gmail Advertising en zagen we de eerste adverteerders voorbij komen binnen Gmail.

Ondertussen zijn er meer adverteerders bij gekomen en zijn de mogelijkheden om dit in te zetten verder uitgebreid door Google.

Wat is Gmail Sponsored Promotions?
Gmail Sponsored Promotions (GSP) stelt de adverteerder in staat om met gericht kanaal de doelgroep te bereiken binnen de Customer Journey, voorbeeld:

Gmail sponsored promtions

Om die reden kan GSP ook niet vergelijken worden met Display of Search en is GSP een loststaand kanaal.

Hoe werkt het?
Op 1 april 2004 maakte Google bekend de gebuiker gratis 1 gb beschikbaar te stellen voor zijn/haar email. Dit op een moment dat andere partijen juist geld vragen voor extra opslagruimte.
Het addertje onder het gras volgt later wanneer duidelijk wordt dat mails gescand worden waardoor advertenties verschijnen op basis van de inhoud.

Hoe gaat Google te werk?
Op basis van de laatste 250 (inkomende) email scant Google de mailings en maakt Google het mogelijk voor adverteerders om te bieden op advertentieruimte bovenin de inbox of naast de mail.

Voorbeeld bovenin (Teaser)

GPP

Voorbeeld Naast

Voorbeeld GSP

Nadat de Teaser is aangeklikt blijf je binnen de Gmail omgeving en wordt de advertentie template geopend.

Hoe de advertentie template is opgebouwd verschilt naar mate er toegang is verleend tot Gmail Sponsored Promotions

GSP (Los)
Indien er toegang is voor GSP als aparte omgeving buiten Google AdWords, dan kan er via HTML zelf een template worden opgebouwd.

Ad HTML

Hierin kunnen naast afbeeldingen en tekst ook video’s en formulieren worden ingebouwd om de gewenste actie binnen Gmail plaats te laten vinden.

GSP (Google AdWords)
Indien er toegang is via Google AdWords kan er gebruik worden gemaakt van handige templates om zo zonder kennis van HTML gebruik te maken van deze nieuwe mogelijkheid.

Targeting Mogelijkheden

Targeting GSP (Los) GSP (Google AdWords)
Leeftijden
Geslacht
Taal
Device
Locatie
Interesse gebieden
Domeinen X
Aangeschafte Producten X
Banen X
Ouderlijke Status X
Onderwerpen X
Remarketing X

Resultaat

Aangezien targeting opties erg variëren en het mogelijk is verschillende targeting opties te combineren zijn de mogelijkheden eindeloos.

Prospecting, Service, Acquisitie, Lead Generatie, Guerrilla Marketing alles is mogelijk met Gmail Sponsored Promotions en tot op de cent meetbaar.