Zoekmachine adverteren

Google Performance Summit: De belangrijkste AdWords ontwikkelingen

 

Gisteren om 18:00 was de Google Performance Summit in San Francisco. In deze keynote heeft Google een aantal nieuwe functionaliteiten gepresenteerd waarvan de meeste later dit jaar beschikbaar komen voor online marketeers. De reden waarom Google deze update doet, is de shift naar Mobile First.

Mobile First

Inmiddels is meer dan 60% van al het verkeer afkomstig van mobiele apparaten. Dit zorgt voor steeds meer touchpoints in de customer journey. Doordat er zoveel meer touchpoints zijn, wordt het steeds lastiger voor marketeers om de juiste boodschap op het juiste moment af te leveren.  Om beter in te spelen op deze ontwikkelingen heeft Google een aantal nieuwe features uitgebracht.

Expanded Text Ads

Binnen de Mobile First world is er op smartphones minder ruimte dan op desktop. Om te voorzien in de grotere informatiebehoefte voordat mensen doorklikken, zijn de lengtes van de advertenties aangepast. Het aantal karakters van de headline gaat naar 30 karakters en de omschrijvingsregel gaat naar 1 regel van totaal 80 karakters. De zichtbare URL wordt automatisch vanuit de uiteindelijke URL gevuld. Als back-up kun je de zichtbare URL wel vullen met een URL pad. Google geeft zelf aan dat deze nieuwe advertenties een 20% hogere CTR kunnen opleveren.  

expanded text ads Adwords

Update Google Display Network

Ook het Google Display Network krijgt nieuwe features. Je kunt nu Google voorzien van een headline, omschrijving, afbeelding en URL en Google zal zelf de advertenties maken en aanpassen aan de hand van de website waar de banner geplaatst wordt.

display GDN native

Bodaanpassingen voor tablet

Momenteel kunnen we alleen bodaanpassingen doorvoeren voor mobiele apparaten. In de loop van dit jaar wordt het mogelijk om bodaanpassingen voor tablets in te stellen. Een andere nieuwe functionaliteit is dat de desktopbiedingen niet verplicht de standaardbiedingen zijn. Je kunt er straks voor kiezen om bijvoorbeeld mobiele biedingen als standaardbieding te gebruiken. Vervolgens kun je het bod middels de bodaanpassing voor tablet en desktop verlagen of verhogen.

Google Maps

Advertenties in Google Maps worden een stuk prominenter. Local inventory zal op korte termijn geïntegreerd worden in Google Maps. Ook wordt het mogelijk om promotieteksten te tonen in Google Maps.  Nieuw zijn ook de promoted pins. Deze zullen waarschijnlijk zichtbaar worden tijdens de routebegeleiding. Hoe Google dit precies gaat invullen is nog niet helemaal zeker. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld een McDonalds advertentie langs de route tijdens een lange rit, rond etenstijd.

Similar Audiences for Search & Demographics for Search Ads

Al bekend van het GDN zijn uiteraard de vergelijkbare bezoekers. Deze functionaliteit komt nu ook naar het zoeknetwerk. Binnenkort is het mogelijk om vergelijkbare doelgroepen van remarketinglijsten (zoals b.v. websitebezoekers of geconverteerde bezoekers) te targeten in het zoeknetwerk. Een andere nieuwe functionaliteit is het optimaliseren op demografische gegevens. Binnenkort wordt het mogelijk om bodaanpassingen te doen op geslacht en leeftijd.

Google UI

De Google AdWords Interface krijgt een nieuw uiterlijk. De verwachting is dat dit pas in 2017 uitgerold zal worden. De focus zal vooral liggen op het sneller inzichtelijk maken van data die belangrijk is. 

Adwords UI

Analytics Updates: Data Studio & Data Assistant

Data Assistant
Naast een hoop nieuwe AdWords features zijn er ook nieuwe functionaliteiten aangekondigd voor Analytics en Analytics 360. Zo is er de Data Studio, een nieuwe rapportage tool van Google voor 360 klanten gratis te gebruiken voor maximaal 5 rapporten. Ook is het mogelijk om met meerdere mensen tegelijkertijd aan 1 rapportage te werken, vergelijkbaar met Google Docs.

Tenslotte werd de Google Data Assistant aangekondigd. Deze Analytics feature kan direct antwoord geven op vragen die je stelt. Je kunt bijvoorbeeld vragen “Hoeveel verkeer kwam er in mei 2016 vanuit Google / CPC?”. De assistent kan deze vraag interpreteren en je krijgt gelijk het antwoord in de interface.

Conclusie

Google zet sterk in op de Mobile First gedachte. Geen gekke gedachte als we zien dat 60% procent van het totale verkeer afkomstig is van mobiele apparaten. Daarnaast is remarketing en de targeting van jouw doelgroep een belangrijk speerpunt. Met behulp van deze nieuwe features kunnen online marketeers nog beter inspelen op de customer journey om zo de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste doelgroep te krijgen. Wil je weten hoe je het beste kunt inspelen op deze trends en welke gevolgen dit heeft voor jouw AdWords campagnes? Neem contact op met onze consultants!

Wil je  zelf de complete keynote terugkijken? Dat kan hier.