Zoekmachine optimalisatie

Hallo Bard, leuk je te ontmoeten!

 

Gisteren, maandag 6 februari, deelde Google een bericht uit naam van CEO Sundar Pichai zelf. Het nieuws? Google begint binnenkort met de uitrol van hun eigen chatbot: Google Bard. Dit precies een dag nadat er printscreens zijn gelekt van een integratie van ChatGPT in Microsoft’s zoekmachine Bing. De AI strijd tussen de 2 tech-giganten betekent een grote verandering in onze manier van informatie zoeken en dus ook SEO. Aankomende periode houden onze SEO-specialisten je daarom op de hoogte van alle ins en outs.

Wat weten we al over Google Bard?

Google Bard is gebaseerd op de LaMDA (Language Model for Dialogue Applications) software van Google. LaMDA biedt support aan meer soorten gesprekken dan andere chatbots, dit komt doordat de bot niet gebonden is aan een bepaalde database aan antwoorden. Dit zorgt er voor dat de bot de gebruiker kan blijven volgen als een gesprek een andere kant op gaat.

Even wat achtergrond over LaMDA

LaMDA is getraind en ontwikkeld met echte dialogen als voorbeeld, waardoor de bot niet alleen een antwoord zoekt dat het gesprek gaande houdt, maar ook rekening houdt met verschillende nuances die in een echt gesprek ook voorkomen. De belangrijkste factoren bij het vormen van een antwoord zijn als volgt:

  • Sensible (intelligent) – Past het antwoord bij de input?
  • Specific (specifiek) – Is het antwoord afgestemd op de input?
  • Factual (feitelijk) – Is het antwoord juist?
  • Interesting (interessant) – Is het antwoord interessant?

Google gaf in hun eerdere post over LaMDA al aan dat ze graag feitelijk juiste en onbevooroordeelde informatie naar buiten brengen. Ze wijzen hierbij ook op hoe lastig het is om er voor te zorgen dat een AI geen hatelijke gedragstrekken overneemt van de input die hij krijgt en dat ze er alles aan doen om dit te voorkomen. 

“Google lijkt dus vooral te willen dat Bard feitelijk en onpartijdig blijft.”

Dit is een interessant standpunt, gezien OpenAI bij het openen van een nieuwe chat in ChatGPT duidelijk aangeeft dat een valkuil van de bot is dat deze misleidende, schadelijke, en bevooroordeelde output kan genereren. Ook wordt er bij ChatGPT duidelijk aangegeven dat informatie die de bot geeft incorrect kan zijn.

Nog een valkuil van ChatGPT is dat deze chatbot geen informatie heeft over de wereld van na september 2021. Google Bard is echter verbonden aan het internet en heeft hierdoor informatie over de wereld in real-time. Dit geeft Google een grote voorsprong over ChatGPT, gezien je op die manier de meest recente informatie krijgt in je zoektocht.

Hoe wordt Google Bard ingezet in de zoekmachine?

Voor zover we nu kunnen zien zal Google Bard een samenvattend antwoord geven op specifieke vragen van de gebruiker. Hierbij neemt Bard meerdere bronnen mee om de gebruiker een antwoord te geven dat meerdere perspectieven belicht. 

Een antwoord van Bard wordt opgebouwd uit verschillende bronnen, die door de gebruiker daarna ook direct te raadplegen zijn. Google toont hiermee ook een groot verschil ten opzichte van ChatGPT, waar bronnen van de antwoorden niet te achterhalen zijn.

Wat Google Bard hiermee wegneemt is de noodzaak om zelf door verscheidene bronnen te bladeren om tot een goed onderbouwde conclusie te komen. Daardoor zal minder tijd besteed hoeven worden aan browsen, en kan je daarna direct specifieker gaan zoeken. Dit komt overeen met de trend die Google al langer voortzet waarin steeds meer antwoorden rechtstreeks op de SERP beschikbaar gemaakt worden (de zero-click results).

Wat betekent Google Bard voor SEO?

Google Bard zal er hoogstwaarschijnlijk voor zorgen dat er minder verkeer binnen gaat komen op informatieve pagina’s op je website. Die informatie geeft Bard immers al direct zelf aan de gebruiker.

Dit neemt echter niet weg dat deze pagina’s nog steeds belangrijk gaan zijn voor je zichtbaarheid. Als Google Bard jouw pagina’s gebruikt voor zijn antwoorden en gebruikers dit kunnen zien in de bronvermelding, zal je op die manier jezelf neerzetten als een betrouwbare specialist binnen je vakgebied.

Na de informatieve zoekopdracht kan de gebruiker vervolgens direct gaan zoeken op het product of de dienst die ze willen hebben. Daarbij kunnen ze dan meteen jouw merknaam meenemen: jij gaf hen via Bard immers het antwoord dat ze zochten.

Wat Google Bard’s introductie verder gaat doen met het zoek landschap is zo vroeg nog niet te benoemen. Google houdt 8 februari een livestream vanuit Parijs waarin ze hopelijk meer informatie zullen delen over Search en AI. We zullen je na deze livestream uiteraard op de hoogte brengen van de officiële berichten.

Heb je vragen over wat dit voor jouw bedrijf betekent of wil je nu al sparren met een SEO consultant?

Neem dan vooral contact met ons op!

What’s Next?

Op 8 Februari volgt er meer nieuws. Je kunt de update live bijwonen tijdens de YouTube livestream