Zoekmachine optimalisatie

Linkbuilding: Moeilijk, of toch niet?

 

Er zijn talloze methodes om een goede positie in de zoekresultaten van Google te verkrijgen. Het algoritme van Google bestaat uit honderden factoren en verandert voortdurend. Google heeft zelfs haar gehele algoritme in september vervangen en gepresenteerd als de Hummingbird update. Doel van Google: de zoekresultaten ten allen tijde optimaal houden voor haar gebruikers zodat deze gebruikers zo snel mogelijk de gewenste informatie hebben. Wat zijn de consequenties voor linkbuilding? En hoe verkrijg je deze links?

Wat zegt Google over het verkrijgen van links?

“De beste manier om andere sites hoogwaardige, relevante links naar uw site te laten toevoegen, is unieke, relevante inhoud te maken die op natuurlijke wijze populair kan worden op internet. Het maken van goede inhoud is de moeite waard; links zijn gewoonlijk redactionele stemmen die vrijwillig worden gegeven. Hoe nuttiger de inhoud die u heeft, hoe groter de kans dat iemand anders die inhoud waardevol vindt voor zijn lezers en een link naar de inhoud toevoegt”.

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk en een beetje het kip-en-eiprobleem. Goede content toevoegen hebben we eerder al gedaan. Maar zonder links krijgen we geen goede positie in Google. We zijn dus niet goed vindbaar en andere websites linken hier dan ook niet naar (ze kennen het bestaan van de content eenvoudigweg niet). We moeten de content dus zelf actief onder de aandacht gaan brengen bij onze doelgroep. Of je nu een klein of groot bedrijf bent. Grote naamsbekendheid geniet of niet. Met een aantal stappen kan iedereen succesvol zijn:

  1. Van welke website wil je de link?
  2. Wie zit er achter deze website?
  3. Wat heeft hij of zij nodig?
  4. Hoe kun je hierin helpen?

Het vergroten van je autoriteit is een proces wat in de meeste gevallen veel raakvlakken heeft en verweven is met andere activiteiten en onderdelen van een organisatie. Hoe treed je naar buiten toe? Hoe wil je dat anderen jou zien? Linkbuilding is het leggen van contacten, het uitbreiden van je netwerk en meerwaarde bieden in de markt.

Meer uitleg en informatie in het artikel gepubliceerd op Emerce