Zoekmachine optimalisatie

Nieuwe website? 7 stappen naar een succesvolle verhuizing

 

we-zijn-verhuisd
Een nieuw design, uitbreidingen of nieuwe functionaliteit. Er kunnen verschillende redenen zijn om een website een ‘grote’ update te geven. Een update, die gevolgen heeft voor de zichtbaarheid in zoekmachines en daarmee het verkeer naar de website, wanneer:

  1. De inhoud op de website veranderd en/ of
  2. De adressen van de pagina’s op de nieuwe website veranderen.

In dit geval willen we voor bezoekers en zoekmachines netjes een verhuisbericht achterlaten op de oude website.

Waarom is een verhuizing (SEO migratie) belangrijk? Hoe krijg je vooraf inzicht in de gevolgen van een verhuizing? En hoe beperk je eventuele negatieve bijwerkingen? Antwoorden op die vragen krijg je in dit artikel. We beginnen met een uitleg over het belang van een verhuizing, vervolgens leggen we in 7 stappen uit hoe een verhuizing voor SEO kan worden voorbereid en uitgevoerd, waarbij je vooraf inzicht krijgt in alle mogelijke risico’s.

Waarom is een verhuizing belangrijk?

Om het belang van een verhuizing goed te begrijpen eerst een korte uitleg hoe een zoekmachine werkt. Een zoekmachine werkt in drie stappen:

  1. Crawlen
  2. Indexeren
  3. Rangschikken

Crawlen

Als een spin in een spinnenweb, volgt Google met een programma alle links op het internet. Dit programma heet de Googlebot.

Indexeren

Pagina’s die Google tegenkomt ‘in dit spinnenweb’ worden opgeslagen in een grote bak met andere internet pagina’s: De index. Google slaat hierbij alle zichtbare gegevens op van een pagina. Een belangrijk element om een pagina later terug te kunnen vinden is het adres, de URL.

Rangschikken

Om een gebruiker van de zoekmachine zo snel mogelijk het meest relevante resultaat te kunnen tonen, gebruikt Google een complex algoritme om de pagina’s in de index te kunnen sorteren. Voor nu is dit algoritme verder niet belangrijk.

Eens in de zoveel tijd komt de Googlebot terug bij een pagina die bekent is in de index. Dit om te controleren of er iets is veranderd, wellicht is er nieuwe informatie? Of bestaat de pagina niet meer? Hierdoor blijft de index van Google up-to-date. Verdwijnt een pagina, of veranderd het adres (de url) van een pagina, dan kan de Googlebot de pagina die is opgeslagen in de index niet meer terug vinden. Google verwijderd deze pagina uit de database, waardoor de pagina niet meer getoond wordt in de zoekresultaten. Zijn er grote hoeveelheden pagina’s op de website waarvan de url veranderd, dan heeft dit ook grote gevolgen voor het verkeer uit Google naar de website: Het verkeer uit zoekmachines neemt af.

Een voorbeeld hiervan hebben we in het verleden bijvoorbeeld gezien met het Algemeen Dagblad. Daarom wil je bij een adreswijziging van een pagina op je website, altijd aan de postbode (Google) een verhuisbericht van je website doorgeven.

Daarnaast is het ook wel zo netjes voor andere websites die naar jouw website een link hebben geplaatst. De link blijft gewoon werken wanneer je het oude adres doorstuurt naar het nieuwe adres.

Verhuizen; een goede voorbereiding is het halve werk

Misschien heeft jouw website maar 10 pagina’s? Of duizend? Of meer? Met het volgen van dit stappenplan krijg je inzicht in de gevolgen van een eventuele verhuizing:

  1. Nulmeting;
  2. Huidige URL’s in kaart brengen;
  3. Nieuwe URL’s in kaart brengen;
  4. Het verhuisplan;
  5. Testen;
  6. De verhuizing;
  7. Monitoren en bijsturen;

Wanneer je deze stappen zorgvuldig volgt, heb je inzicht in de eventuele negatieve gevolgen en kan je deze ook tot een minimum beperken.

Stap 1: Nulmeting, analyse van verkeer en posities

Om achteraf te kunnen vaststellen of er geen ‘schade’ is na de verhuizing, wil je natuurlijk weten wat de huidige resultaten zijn. Beantwoord de volgende twee vragen:

  • Wat is het huidige verkeer uit zoekmachines naar de website?
  • Wat zijn de huidige posities op relevante zoekwoorden?

Stap 2: Huidige URL’s van je website

Vervolgens ga je aan de slag met het verhuisplan. Begin met een overzicht van alle huidige URL’s van de website. Deze worden bij het lanceren van de nieuwe website doorgestuurd naar de nieuwe URL’s van de website. Gebruik de volgende bronnen voor het creëren van dit overzicht:

  • Een crawler
  • Web Analyse data
  • Inkomende Links

Crawler

Een crawler is een stukje software, die net als de Googlebot alle URL’s van de website bezoekt en opslaat. Er is software te verkrijgen die je op jouw computer kan installeren. Bijvoorbeeld: Xenu Link Sleuth, Integrity for Mac, of de SEO Spider Tool van Screaming Frog.

Het eindresultaat is een overzicht van alle huidige URL’s op je website. Maar hiermee heb je nog geen inzicht in de waarde van een URL.

Web Analyse Data

Gebruik om deze waarde te bepalen onder andere web analyse data. Verzamel een overzicht van pagina’s met:

  • meer dan 10 pagina weergaves in de afgelopen maand.
  • bestemmingspagina’s voor verkeer uit zoekmachines.
  • bestemmingspagina’s voor verkeer van verwijzende websites.

En sla deze informatie in bijvoorbeeld excel op met de bijbehorende waardes ( het aantal pageviews en bezoekers). Je hebt nu al beter inzicht in welke URL’s in jouw website een belangrijke bijdrage leveren aan het verkeer naar de website.

Inkomende links

Vanuit zoekmachine optimalisatie willen we ook graag weten welke pagina’s veel inkomende links hebben. Inkomende links zijn een belangrijk onderdeel van SEO en we willen niet dat deze pagina’s verloren gaan.

Verzamel alle inkomende links en controleer naar welke pagina’s deze links verwijzen. Gebruik hiervoor de software van bijvoorbeeld SEOmoz (Open Site Explorer) of MajesticSEO

Doel van deze stap is naast het in kaart brengen van alle oude URL’s ook inzicht te krijgen in welke pagina’s het belangrijkste zijn. Een pagina die veel verkeer krijgt vanaf een zoekmachine, of bijvoorbeeld een link heeft vanaf een website zoals de Telegraaf, is natuurlijk belangrijker dan een pagina die in de afgelopen maand geen enkele bezoeker heeft ontvangen. Sla het overzicht op in bijvoorbeeld Excel, of gebruik het volgende Google Document (tip: dit document is grotendeels al voor je ingericht).

Stap 3: Nieuwe URL’s

Maak een overzicht van alle nieuwe URL’s in de website. Om dit te kunnen doen is het van belang dat alle content al op een test omgeving is overgezet. Vervolgens kan hiervoor weer een tool worden gebruikt, zoals het eerdergenoemde Xenu Link Sleuth, Integrity of SEO Spider Frog. Sla alle URL’s wederom op in bijvoorbeeld een Excel document.

Stap 4: Het verhuisplan

Het verhuisplan bestaat uit een overzicht van oude URL’s die worden doorgestuurd naar de nieuwe URL’s van de website. In principe worden alle oude URL’s doorgestuurd, maar dit is niet altijd mogelijk, of er is niet altijd een nieuwe pagina voor, bijvoorbeeld wanneer een onderdeel binnen de website komt te vervallen.

Met de eerdere analyse hebben we inzichtelijk gemaakt welke oude URL’s het belangrijkste zijn. Daarnaast hebben we een aantal ‘verhuisregels’ voor verschillende situaties:

Situatie 1: Pagina blijft bestaan en krijgt een nieuwe URL

De oude URL met een 301 redirect doorsturen naar de nieuwe URL

Situatie 2: De pagina verdwijnt

De oude URL met een 301 redirect doorsturen naar de meest relevante pagina, of de bovenliggende pagina van de oude URL, of de homepagina.

Situatie 3: De pagina heeft nooit bestaan, bestaat niet meer, maar heeft wel inkomende links en/of verkeer.

De oude URL met een 301 redirect doorsturen naar de bovenliggende pagina van de oude URL. Is dit onbekend? De oude URL doorsturen naar de homepagina.

Koppel nu in het document wat je gebruikt alle nieuwe URL’s aan de oude URL’s. Dit overzicht dient vervolgens als input voor de ontwikkelaar om bij het lanceren van de website de redirects te implementeren.

Stap 5: Testen van redirects

Voordat de nieuwe website wordt gelanceerd gaan we het verhuisplan testen op een testomgeving. Zorg dat de ontwikkelaar van de nieuwe website alle redirects heeft geïmplementeerd zoals die in de vorige stap zijn aangemaakt.

Test vervolgens met behulp van een crawler zoals SEO Spider Frog, Integrity, of Xenu Link Sleuth welke statuscode de oude URL’s teruggeven, en of de nieuwe pagina waarnaar verwezen wordt, ook de juiste pagina is.

Het gewenste resultaat is dat alle oude URL’s een 301 redirect statuscode teruggeven, met de juiste nieuwe URL.

Stap 6: De verhuizing

Zijn de testresultaten naar wens? Dan staat alles klaar voor de verhuizing. Laat alle redirects door de ontwikkelaar direct met het lanceren van de website live zetten.

Stap 7: Monitoring

Hou de eerste dagen na de verhuizing de resultaten in de gaten. Bekijk onder andere de volgende informatie:

  • Het verkeer uit zoekmachines.
  • De posities in zoekmachines met de bijbehorende geindexeerde URL’s.
  • Eventuele melding in Google Webmaster Tools.
  • Logfiles van de server, controleer eventuele foutmeldingen die je hierin ziet.

De posities met bijbehorende geïndexeerde URL’s laten zien in hoeverre Google de verhuizing heeft opgepakt. Eventuele fouten die Google tegenkomt kan je terugvinden in Google Webmaster Tools en de logfiles kunnen inzicht geven in het crawlgedrag van de Googlebot.

Vergelijk deze informatie met de informatie uit de nul-meting om te controleren of alles goed gaat.

Tot Slot

In een ideale situatie wil je bij een verhuizing alles laten doorsturen naar het nieuwe adres. En in veel gevallen is dit ook mogelijk, zeker wanneer je in de oude situatie alles al netjes op orde had.

In de praktijk zien we regelmatig dat in de oude situatie zeker niet alles op orde is. In dit geval willen we in ieder geval het meeste en de belangrijkste post laten doorsturen. Door deze stappen te volgen, weet je precies waar je aan toe bent en wat de risico’s zijn en kan je weloverwogen keuzes maken.

Overzicht gebruikte Tools: