Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachines houden niet van kiezen

 

De SEO-dokters Eduard Blacquière en Joost de Valk geven u, door middel van SEO site clinics, advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Meerdere webshops hebben zich gemeld voor controle. Hieronder vindt u de adviezen van de SEO-dokters voor één van de aanmeldingen: Piratenenprinsessen.nl.

De adviezen van de SEO-dokters zijn gericht op een specifieke website, maar de tips zijn doorgaans ook toepasbaar op andere sites. U kunt de aanbevelingen dus gebruiken voor uw eigen webshop.

Website:Piratenenprinsessen.nl


Beveiligde verbinding

Beveiligde verbindingen zijn belangrijk; ze zorgen ervoor dat gegevens die de gebruiker intypt eerst worden versleuteld voordat het deze data naar de website verzendt. Hierdoor kan alleen de ontvangende site de informatie lezen, en is de data dus veilig. Maar een beveiligde verbinding kost wel meer tijd om te laden, voor zowel gebruikers als zoekmachines. De webshop Piratenenprinsessen.nl laadt de héle website over een beveiligde verbinding. Dit is niet nodig en werkt dus vertragend voor bezoekers. Alleen voor de formulieren die daadwerkelijk gevoelige data versturen, is het essentieel. Je kunt dus een login-formulier hebben op een niet-beveiligde pagina, als dat formulier de data maar verstuurt naar een be – veiligde pagina. Non-www vs. www Het komt vaak voor dat het adres van een website zonder www iets anders doet dan met de welbekende www ervoor. Dit zou niet het geval moeten zijn. Bij Piratenenprinsessen.nl levert het ook een probleem op: Google indexeert sommige pagina’s dubbel waardoor de kans om goed te ranken in de zoekmachine over het algemeen halveert. De slimste oplossing is om de zogenaamde non-www-variant van de site te ‘redirecten’ naar de www-variant.

Dubbele content
Zoekmachines houden er niet van om te kiezen, maar als ze meerdere url’s met dezelfde content tegenkomen, ontkomen ze daar niet aan. Want welke pagina moeten ze dan tonenin de zoekresultaten? Dit probleem noemt men duplicate content. Net als bij het www- versus non-www-probleem is dit funest voor de ranking. Piratenenprinsessen.nl heeft een behoorlijk groot duplicate contentprobleem. Typ in Google het volgende maar eens in: site:piratenenprinsessen.nl/ intitle:“Noppies girl bodywarmer”. Waarschijnlijk moet u dan even klikken op ‘De zoekbewerking herhalen met de weggelaten resultaten’. U ziet dan (op het moment van schrijven van dit artikel) dat Google vijf pagina’s kent over dit toch vrij specifieke onderwerp op deze ene site. Dit komt overigens deels doordat Google de ‘doorstuur-pagina’s’ ook indexeert terwijl dat eigenlijk niet nodig is. Overigens, als u de optie krijgt om de zoekopdracht te herhalen, weet u al vrijwel zeker dat er sprake is van een duplicate content-probleem.

Gebruik van headings
Net als in een boek of krant gebruikt een website koppen om aan te geven waar een pagina over gaat. Die koppen heten headings en variëren van h1 (meest belangrijk) tot h6. In de meeste gevallen zou er maar één h1-tag op een pagina moeten voorkomen. Zoekmachines gebruiken deze headings dan om te bepalen waar een pagina overgaat. Maar in dit geval komen er al vijfh1-tags voor in de navigatie aan de linkerkant. Aangezien deze niet per definitie gerelateerd zijn aan het product wat op dat moment wordt getoond, kan Google hier behoorlijk van in de war raken. Deze h1’s in de navigatie zouden dan ook vervangen moeten worden door html-elementen zonder betekenis voor de structuur, zoals een div of een span. Hetzelfde geldt voor de h2-headings in de rechter sidebar.

Paginatitels
Elke webpagina heeft een paginatitel. In de html staat de paginatitel in het element <title> als onderdeel van de html-head. De paginatitel is altijd bovenin de browser te zien. Dit is een van de belangrijkste factoren in SEO, met name omdat de zoekresultaten de titel letterlijk overneemt. De titels van Piratenenprinsessen.nl laten duidelijk te wensen over:

  • De naam van de site staat er zelden in (toegegeven, die is ook wat lang)
  • Vooraan de titel staat altijd ‘Kinderkleding webwinkel’ in plaats van het onderwerp van die specifieke pagina

Een voorbeeld, op de pagina voor Nowali Slofjes staat de volgende titel: ‘Kinderkleding webwinkel Nowali slofjes.’ Dit zou bijvoorbeeld ook kunnen zijn: ‘Nowali Slofjes met Kroon – Piraten en Prinsessen Kinderkleding.’ De oorspronkelijke titel is zoals u ziet ook niet specifiek genoeg. Er zijn meerdere soorten Nowali slofjes te vinden in de webshop, dat moet wel terugkomen in de titel. Ook de merknaam is continu anders geschreven: Nowal-i, Nowali en Nowa Li komen voor. Houd als richtlijn aan dat een paginatitel niet langer is dan zeventig karakters, inclusief spaties. Dan is de titel volledig zichtbaar in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines.

Automatische Description
De meta description van de pagina’s, de beschrijving die je in Google ziet, lijkt bij Piratenenprinsessen.nl automatisch te worden gegenereerd. Er staat namelijk altijd: ‘Piraten en Prinsessen kinderkleding webwinkel met lage verzendkosten <productnaam>.’ Dit is weinig zinvol. Het automatisch genereren van de meta description kan wel, maar dan moet het wel iets beter zijn dan hier nu gebeurt. Een goed voorbeeld zou zijn: ‘Bij Piraten en Prinsessen vindt u de leukste <productnaam>, kom nu kijken en geniet van onze lage verzendkosten!

Kijk voor een overzicht van de laatste artikelen van de SEO dokter.