Er wordt op dit moment hard gewerkt aan de digital marketingstrategieën voor 2020 en daar voorbij. In dit artikel gaan we in gesprek met een van de digitale strategen binnen OrangeValley, Rachel van Staalduinen. Zij legt uit wat het fundament zou moeten zijn van iedere strategie en hoe je als Marketing Manager aanzienlijk kan bijdragen aan het succes van de digital marketingstrategie voor aankomend jaar.

Rachel van Staalduinen - OV

Wat is in essentie een goede digital marketingstrategie?

Het succes van een digital marketingstrategie valt of staat met het vertrekpunt; het bepalen van het succes van digital marketing! Waarom doen jij en je collega’s de dingen die weken, maanden of zelfs jaren in beslag nemen? Bij OrangeValley stellen we onze klanten regelmatig de vraag: ‘Wat is het bestaansrecht van jouw organisatie en van jullie digital marketing team?’. Door in eerste instantie goed te begrijpen wat de reden is om er te zijn (de waarom), creëer je richting voor alle digital marketingactiviteiten. Dragen activiteiten niet bij aan het bestaansrecht, stop er dan mee.

Dat klinkt simpel. Waarom zien we dan toch vaak in de praktijk dat dit niet zo makkelijk is?

Grote bedrijven zijn complex georganiseerd. Veelal mist het digital marketing team ‘korte lijntjes’ met de directie, die de koers van de organisatie bepalen. We zien dat digital marketing teams ‘wachten’ op organisatiedoelstellingen of dat zij hun eigen weg zijn ingeslagen zonder aansluiting te hebben bij de rest van de organisatie. Met kanaaloptimalisatie als gevolg. Digital marketeers blijven doen wat ze al deden waarbij ze enkel de online kanalen optimaliseren. Resultaten worden dan mogelijk iets beter, maar daadwerkelijk succes wordt kanaal overstijgend geboekt. Bijvoorbeeld door budgetten in te zetten op nieuwe groeikansen i.p.v. op het optimaliseren van de huidige activiteiten.

Dus, de organisatiedoelstellingen zijn bepalend voor een succesvolle digital marketingstrategie?

In ieder geval een zeer belangrijk onderdeel om rekening mee te houden. Ken jij de doelstellingen van het organisatie waarvoor je werkt? Nee? Ga dan in gesprek met de directie voordat je een digital marketingstrategie opstelt. De digital marketing afdeling is het vliegwiel van de commerciële organisatie met veelal de A/B/C -taak. Acquisitie, behoud en/of cross-sell van klanten, met als doel de winstgevendheid van de organisatie te verbeteren. Om hier succesvol aan bij te dragen is het noodzakelijk niet alleen te begrijpen welke onderdelen de winstgevendheid bepalen, maar ook hoe die door de tijd heen veranderen. Zorg er daarom voor dat je deze ontwikkelingen en de daaruit vloeiende organisatiedoelstellingen helder hebt en stem daar je strategie op af.

En kijk je dan verder ook nog naar de markt en marktsegmenten?

Uiteraard zijn de markt en de marktsegmenten waarin je actief bent van groot belang. De vraag is: ken je de markt waarin je actief bent echt? Hoe groot is de totale waarde van deze markt? Hoeveel van die totale waarde bezit jullie bedrijf? In welke segmenten kan je de markt waarin je actief bent opsplitsen? Hoeveel van de totale waarde gaat naar ieder segment? Welke van deze submarkten krimpen en welke groeien? Door hier kennis van te hebben is het mogelijk dat je bepaalde digital marketing activiteiten vermindert of zelfs stopt. Diezelfde energie kan je dan investeren in marktsegmenten die op hun retour zijn en in segmenten waarvan je groei verwacht. Dit neem je vervolgens weer mee in je strategie.

Ok. Dus een succesvolle digital marketingstrategie gaat vaak niet eens om wat je wél doet, maar juist om activiteiten waarmee je zou moeten stoppen?

Inderdaad! Bij OrangeValley zien we dat veel digital marketing teams blijven doen wat ze al deden uit angst voor tegenvallende resultaten. Het gevolg is dat ze achter blijven op innovaties en kansen in de markt. Wanneer je echter je huidige inzet onder de loep durft te nemen, kun je grote winst boeken. Voor onze klanten A/B testen we bijvoorbeeld wat nu daadwerkelijk de bijdrage is van bepaalde online kanalen op onder andere orders of leads. Ook een causale impactanalyse kan hiervoor worden gebruikt. We zien dat op basis van de resultaten bepaalde activiteiten anders worden gedaan of zelfs volledig worden stopgezet. Dit zijn de digital marketing teams die daadwerkelijk weten te innoveren!

Ondersteuning bij het uitwerken van de digital marketingstrategie voor 2020

Onze digitale strategen zijn betrokken bij de uitwerking van de digital marketingstrategie voor een groot aantal opdrachtgevers van OrangeValley. Wil je meer grip krijgen op de steeds complexer wordende journey van je klanten, maar lukt het maar niet de optimale marketingmix samen te stellen? Neem contact met ons op en onze digitale strategen ondersteunen je bij de verdere uitwerking van je digital marketingstrategie voor 2020.